Manglende rytme, spisning og søvn

24. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Manglende rytme, spisning og søvn

Kære Helen.

Har læst mange gode breve og svar herinde de sidste måneder, og nu var det på tide jeg selv blev meldt ind så jeg kan få svar på mine mange spørgsmål.

Jeg har en dejlig søn på 5 måneder. Amningen var fra 7 ugers alderen et problem og jeg valgte derfor da han var 4 måneder at stoppe og give ham MME istedet. Dette har dog været problemfyldt grundet hård mave osv, men der er nogenlunde styr på det nu da han får movicol dagligt. Han spiser mellem 6-8 gange i døgnet, svarerende til 1 liter plus/minus. Er dette normalt? Og er der overhovedet noget som er normalt? Han er en stor dreng på 9 kg og 69 cm (3760 g og 54 cm ved fødslen).

Han har desværre ikke nogen god rytme, hvis han overhovedet har en, det eneste nogenlunde faste er at han sover ved en 19-tiden. Det er der han er klar til at blive puttet til natten og tager den lange lur. Dette har han faktisk gjordt siden han var 2 måneder gammel, mellem 2-3,5 måned vågnede han kun 1 gang om natten men siden han blev 3,5 måned er vi oppe på 2. Hans "rytme" skifter hele tiden men som det ser ud lige nu sover han som sagt kl 19.00, vågner og vil spise mellem 23-01 og igen mellem 03-04.30. Han sover så i sin seng til 05.30 og vågner så og kommer over i vires seng hvor han sover 30-60 minutter mere.

Vi ligger oftest og putter/snakker om morgenen og efter 30-40 min får han en flaske. Han er dog maks vågen 1 time før han igen er sur/træt og han sover maks 2 timer efter han er vågnet (stort set på klokkeslæt) Han er meget urolig om natten og vågner oftest mellem 3-10 gange udover spisetiderne. Uroen starter efter spisningen omkring 01.00. I løbet af dagen er han ikke god til at sove og vågner oftest når der er gået 25-30 minutter, hvis jeg skal have ham til at sove mere skal jeg tage ham i min egen seng og putte med ham. Det skal ...

Annonce

... lige siges at han sover i sin egen seng og har gjort det siden han var spæd, han er kun i min seng der tidligt på morgenen.

Når han vågner og er urolig er det ikke gråd, det er brok og oftest er det bare en sut der skal til før han sover videre. Men den meget afbrudte søvn er hårdt både for mig og min søn. Er det normalt at de sover 2 timer efter de er stået op eller er det grundet den afbrudte nattesøvn?

Han kan tage op til 3 lure dagligt, 2 korte af 25 minutters varighed og en længere på 1,5-2 timer, men hvornår han tager de korte og lange er der intet system i, dette er meget forskelligt. Hvornår jeg giver maden er også meget forskelligt, nogen gange er det lige når han vågner andre gange først 30-40-60 minutter senere da jeg vurderer at det først er der han er sulten. Vores anden udfordring er at han sagtens kan spise en flaske over 1-2-3 omgange over 1 time.

Jeg begyndte på skemad da han var 4 måneder, hvilket han er meget Intereseret i, især koppen med vandet;-) Men synes det er meget svært at få ind grundet den meget varierende rytme.

Det skal siges at han oftest efter en lur er utrolig glad, smilende og fysisk aktiv med legetøj og vende sig på maven osv. Det gode humør holder bare oftest ikke længe, ca 40-60 minutter. Herefter er han pylret og træt:-( Han virker både fysisk og psykisk "med".

Så mine spørgsmål opsummeret;

Er det muligt at lave en rytme, hvis ja, hvordan?

Er 6-8 spisninger(1000 ml) i døgnet okay?

Om morgenen når han vågner 05.30, bør jeg stå op med ham selvom han virker træt eller lade ham putte med mig til ham vågner og virker frisk?

Hvad kan skyldes den meget urolige søvn og de mange korte opvågninger?

Er det "normalt" kun at være glad og aktiv maks 1 time efter en lur (uanset varighed)?

Håber meget på din hjælp. Tak

Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla