Svar: Baby vrider og strækker sig
16. januar 2023
Alder:
1 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og stort tillykke med din lille datter - og velkommen til :)
Det lyder som om, at du har godt med mælk, lillepigen synker og amningen fungerer - hun tager på, som hun skal. Det er rigtig dejligt, så langt så godt :)
Du har naturligvis ret i, at det også lyder som om, at hun har tendens til at sluge en del luft, når hun spiser, og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at få hende bøvset af i forbindelse med et måltid. Jo mere luft hun kan bøvse ud, jo mindre skal der igennem mave- og tarmsystem :)
Du fortæller, at du ligger ned om natten, og det er dejligt, fordi du på den måde selv får lidt søvn og kan amme mere eller mindre i søvne - ligesom det er godt at variere mellem de forskellige ammestillinger. Du skal dog være opmærksom på, at du om dagen forsøger at lægge til på lidt forskellig vis, for netop at hjælpe din datter med at spise så effektivt på et bryst af gangen, så hun får den federe mælk med ud og sluger mindre luft. Du fortæller, at du forsøger at bøvse hende af et par gange i løbet af amningerne, men det er svært - og jeg tænker, at du måske skal prøve at vente, til hun slipper selv, fordi hun så måske er mere parat til at bøvse - og at du med fordel kan lægge hende til brystet i en ny stilling, når hun har haft en lille pause.
Du kan f.eks. starte med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger mave mod mave i din favn, og herefter give hende en bøvsepause, og så lægge hende til samme bryst men i tvillingestillingen. Det vil sige, hvor hun halvt ligger/halvt sidder med kroppen ud under din ene arm. Tvillingestillingen kan nogle gange gøre, at hun kan holde vakuum bedre og sluger mindre luft. Samtidig kan den lidt "oprejste" stilling gøre, at hun har lettere ved at få mælken videre ned i maven - i modsætning til, hvis hun ligger ned..
Når hun dier, så skal du være opmærksom på, at hun skal have rigtig meget bryst i munden, og at det er vigtigt, at det er hende, som kommer til brystet og ikke brystet, som kommer til hende. Det er derfor vigtigt, at hun ligger godt og i højde med brystet, når hun dier, og at du kan sidde afslappet. En god ammepude, en pude under armen, i din ryg osv. kan være rigtig godt, måske har du også brug for noget under dine fødder, så du kan sidde afslappet med benene...
Vær også opmærksom på, at hun dier korrekt. Du nævner, at hun har kliklyde, og det behøver ikke være problematisk, da det sagtens kan skyldes, at du har hurtigt nedløb, og at hun derfor synker hurtigt - så kliklyden er hendes synkelyd. Men kliklyde kan også være tegn på, at hun skal have bedre fat omkring brystet. Har du sår på brystvorten? Det kan være tegn på, at hun har for yderligt eller skævt fat. Er hendes underlæbe krænget ud, når hun dier? Det er vigtigt, træk hende evt. lidt i hagen for at se, om du på den måde kan få underlæben frem...
Den tilbagelænede ammestilling, også kaldet laid back, kan være rigtig god, når man har en hurtig nedløbsrefleks. I denne stilling sidder du tilbagelænet, og din datter ligger mave mod mave med dig. Du kan finde illustrationer og beskrivelse af de forskellige ammestillinger i min bog "Helens bog om Amning & Flaske".
Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også, at din datter måske har refluks. Du fortæller, at hun ofte vrider sig rundt, hun spænder op, bliver som en flitsbue, kan bryde ud i gråd, nærmest skrig - og du har helt klart på fornemmelsen, at hun har smerter... Det er nogle rigtig fine observationer, du har gjort dig, og det er rigtig godt, at du reagerer:)
Refluks betyder egentlig blot, at der kommer tilbageløb af mælk - altså at der løber mælk fra maven, op i spiserøret og op i munden eller helt ud som gylp. Og det er til en vis grad helt normalt, at små børn gylper. Der er dog nogle børn, som ikke gylper, og som har det, man derfor kalder "silent refluks" eller stille refluks. Her gylper barnet ikke, men der løber stadig mavesyre op i spiserøret og nogle gange op i munden, men barnet synker det, det løber tilbage og ned i mavesækken igen.
Dette giver dobbelt problemer, da mavesyre og mælk vil genere slimhinden i spiserøret, både når det løber op, og når det løber ned. Det er smertefuldt for barnet - det gør virkelig ondt, og derfor vil man opleve, at barnet er tydelige generet af det, græder og ofte vil man kunne se børn begynde at lejre sig i flitsbue - fordi de ved at ligge i denne stilling minimerer tilbageløbet...
Når jeg læser din beskrivelse af din lille datter, så lyder det faktisk som om, at hun har en del af symptomerne på silent refluks. Andre symptomer er f.eks. at de generelt virker urolige, at de virker irritable, klynker. Det bliver ofte værre, når de ligger ned, de kan have tendens til at fejlsynke og "hoster og sprutter", når de får mælk, de kan også have hyppig hikke, og du vil her have en fornemmelse af, at der kommer mælk med op, når hun hikker. De græder ofte, når de skal bøvse, det gør ondt, når en bøvs skal op og ud, de kan også lugte lidt surt ud af munden...
Har I været til 5 ugers undersøgelse hos egen læge? Det vil være rigtig godt, at du taler med lægen om de symptomer du oplever og om, hvorvidt lillepigen måske har refluks.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan elevere hendes hovedgærde, når hun ligger, så hun ligger højere med hovedet. Du kan komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hendes lift, madras osv. så hun på den måde kommer til at ligge højere med hovedet - hun må ikke sove med hovedpude.
Det kan også være en god idé, at du venter 15-20 minutter efter et måltid med at lægge hende ned, så mælken på den måde får tid til at komme videre i mave- og tarmsystem.
Nogle børn har glæde af at spise mindre og hyppigere måltider, fordi det er lettere for dem at holde en mindre mængde mælk i maven.
Nogle børn har glæde af at få en sut som afslutning på et måltid, fordi det at sutte sætter gang i tarmbevægelserne, og dermed hjælpes mælken på vej, uden at der kommer yderligere mælk med ned.
Nogle børn har brug for medicin, det kan du drøfte med jeres læge....
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske