Svar: Ryster på hovedet - noget fysisk galt?
9. juli 2021
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det er rigtig fint du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Når jeres dreng virrer med hovedet, ryster hovedet frem og tilbage, drejer det op og ned, rundt osv. så kan der med stor sandsynlighed være en sammenhæng med hans øreproblemer.
Når jeres dreng har væske på begge ører, så påvirker det hans hørelse. Han hører lydene på en meget mærkelig måde, og hans hørelse vil være nedsat. Det føles ofte meget ubehageligt, og samtidig så giver det ofte også en "propfornemmelse" i ørerne.
Hvis vi voksne har propper i ørerne, så kan vi trykudligne ved at holde os for næsen imens vi presser luft ud (som når vi f.eks. skal flyve), og hvis I har prøvet at "proppen" ikke kan springe, så er det rigtig ubehageligt og kan til sidst også gøre ondt. Nogle oplever også, at det ligesom "suser for ørene". Jeres dreng er for lille til at kunne trykudligne, og han kan ikke fjerne propfornemmelsen eller den øresusen han måske oplever, men det kan være forklaringen på, hvorfor han virrer med hovedet, som han gør.
Når det er sagt, så kan børn også få forskellige små muskelsammentrækninger, og de kan sitre, fordi de f.eks. har lavt blodsukker, fryser lidt, er ivrige eller lignende. Hvis han sitrer/ryster meget, så prøv at lægge mærke til de forskellige situationer. Måske er det fordi han er glad og ivrig, måske har han brug for noget mere at spise og drikke, måske fryser han lidt, fordi det trækker fra et åbent vindue eller dør.
Og så er der naturligvis også børn, som ryster samtidig med, at de har kortvarige bevidsthedsforstyrrelser. Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer, og det lyder som om, at mor tager det rimelig roligt :)
Hvis I er i tvivl om, hvad det er for bevægelser jeres dreng laver, så synes jeg, det vil være en rigtig god idé at filme det med jeres telefon - og så bør I vise det til jeres læge. Det er altid lettere at forholde sig til noget man kan se, og det vil hjælpe jeres læge, hvis I derfor har mulighed for at filme det...
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske