Svar: Ryster på hovedet - noget fysisk galt?

9. juli 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

Når jeres dreng virrer med hovedet, ryster hovedet frem og tilbage, drejer det op og ned, rundt osv. så kan der med stor sandsynlighed være en sammenhæng med hans øreproblemer.

Når jeres dreng har væske på begge ører, så påvirker det hans hørelse. Han hører lydene på en meget mærkelig måde, og hans hørelse vil være nedsat. Det føles ofte meget ubehageligt, og samtidig så giver det ofte også en "propfornemmelse" i ørerne.

Hvis vi voksne har propper i ørerne, så kan vi trykudligne ved at holde os for næsen imens vi presser luft ud (som når vi f.eks. skal flyve), og hvis I har prøvet at "proppen" ikke kan springe, så er det rigtig ubehageligt og kan til sidst også gøre ondt. Nogle oplever også, at det ligesom "suser for ørene". Jeres dreng er for lille til at kunne trykudligne, og han kan ikke fjerne propfornemmelsen eller den øresusen han måske oplever, men det kan være forklaringen på, hvorfor han virrer med hovedet, ...

Annonce

... som han gør.

Når det er sagt, så kan børn også få forskellige små muskelsammentrækninger, og de kan sitre, fordi de f.eks. har lavt blodsukker, fryser lidt, er ivrige eller lignende. Hvis han sitrer/ryster meget, så prøv at lægge mærke til de forskellige situationer. Måske er det fordi han er glad og ivrig, måske har han brug for noget mere at spise og drikke, måske fryser han lidt, fordi det trækker fra et åbent vindue eller dør.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og så er der naturligvis også børn, som ryster samtidig med, at de har kortvarige bevidsthedsforstyrrelser. Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer, og det lyder som om, at mor tager det rimelig roligt :)

Hvis I er i tvivl om, hvad det er for bevægelser jeres dreng laver, så synes jeg, det vil være en rigtig god idé at filme det med jeres telefon - og så bør I vise det til jeres læge. Det er altid lettere at forholde sig til noget man kan se, og det vil hjælpe jeres læge, hvis I derfor har mulighed for at filme det...

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig