Svar: Tæt i næse
23. februar 2021
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om tæthed i næsen :)
Det er rigtig godt, at I har fået jeres datter set af ØNH-lægen, for det er vigtigt at sikre sig, at det ikke skyldes hævede mandler og polypper, - og jeg går ud fra, at lægen også har tjekket pladsforholdende i næsen. Nogle har en næse, som er "bygget tæt" fra naturens side, og hvor der ikke er ret meget plads...
Tæthed i næsen hos børn skyldes normalt det, der kaldes adenoide vegetationer (børnepolypper), som består af lymfevæv, der sidder i overgangen mellem næsen og øverste del af svælget. Det giver nedsat passage i næsen, og barnet vil trække vejret gennem munden - præcis, som I beskriver hos jeres datter. Derudover så vil man ofte høre, at barnet snøvler, når det taler (nasal stemme), hun vil også sove uroligt og ofte snorke om natten, hvilket også lyder til at være tilfældet hos jer - og når hun er forkølet, kan det godt trække ud og vare lidt længere tid... Hun bliver lettere sat til i næsen og får derfor ofte også hyppigere infektioner.
Hos mange børn vil man se det an, og barnet vil ofte vokse fra det. Hos mange børn går der dog år, før de ikke længere har det (op til 10 år). Man kan dog vælge at operere. Det vælger man tit, hvis barnet har hyppige infektioner og er plaget af hyppige mellemørebetændelser eller feks. lider af søvnapnø eller lignende.
Ud fra din beskrivelse, så undrer det mig lidt, at ØNH-lægen ikke har kunne se forstørrede børnepolypper hos jeres datter, for det lyder som om, at det er det, hun har...
Man kan godt behandle med næsespray - men det er vigtigt, at gøre det kortvarigt, altså i en kort periode, og ikke flere gange dagligt. Brug af næsespray gennem længere tid kan gøre problemet værre. Man vil til nogle børn vælge at behandle med en næsespray, som indeholder en lav dosis af binyrebarkhormon, fordi det kan afhjælpe - det kan du tale med lægen om, og igen gælder, at behandlingen skal være kortvarig, så lægens ordination skal følges.
Man mener, at allergi kan medføre, at nogle børn udvikler forstørrede børnepolypper, så derfor er det godt, at I også medtænker dette. Det er rigtig fint, at I er særligt opmærksomme på rengøring derhjemme, og at I har trægulve, der kan vaskes og ikke væg-til-væg-tæpper. Vær også opmærksom på rygning - det er vigtigt, at hun ikke udsættes for tobaksrøg. Det er også en god idé at bruge parfumerede rengøringsartikler og plejeprodukter uden parfume, og så kan det også være en overvejelse værd, om hun måske reagerer på kat- eller hund...
I kan tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at få lavet en priktest for at se, om der er noget hun ikke kan tåle. Ved en priktest vil man ofte teste for f.eks.: Birk, græs, hest, hund, kat, husstøvmider, skimmelsvamp mm.
Med hensyn til husmoderråd, så er der nok ikke så meget at gøre - normalt ved tæt næse eller tilstoppet næse vil rådene være:
- at hæve hovedgærdet i sengen, så hun ligger lidt højere med hovedet.
- hvis hun har en meget lille og meget flad pude, må hun gerne få en lidt højere hovedpude med den alder hun har nu. Det skal naturligvis stadig være en børnepude.
- tilbyde hende lidt lunt at drikke - f.eks. lidt frugt-te eller lidt lun fortyndet solbærsaft
- lade hende sove middagslur udenfor, fordi det er køligt netop med den årstid vi har nu...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske