Svar: Gylp og afføring gør ham meget træt
23. januar 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og tilykke med din lille dreng - og velkommen til :)
Det lyder hårdt med al den gylp, hikke, luft i maven og hyppige afføringer, og det er naturligt rigtig hårdt for din lille dreng, det kører ham træt, som du skriver :)
Hvis jeres dreng gylper hvert 5-10 minut, så lider han det, man vil kalde refluks. Det betyder egentlig bare, at der sker tilbageløb af mælk og mavesyre fra mavesækken og op i spiserøret, men det kan være i så store mængder, at det må betegnes som en sygdom - og det kaldes her for gastroesophageal refluks disease (GERD) eller på dansk GØRS (S for sygdom). Det kan skyldes forskellige ting og helt afhængigt af årsagen og problemets omfang vil man behandle det forskelligt.
Hos de fleste børn skyldes det, at lukkemusklen mellem spiserøret og mavesækken er lidt slap, hvorved der lettere sker tilbageløb. Hos nogle børn ser man også at afstanden mellem spiserør og mavesæk ikke er ret stor, og der skal således ikke ret meget til, før der sker overløb. De fleste børn vokser fra dette, men nogle gange vil man vælge at operere. Man kan også vælge at behandle det med medicin, hvilket rigtig mange børn faktisk har stor glæde af. Det er vigtigt også at nævne, at man skal skelne imellem almindelig gylpetendens, som de fleste nyfødte har, og så gylp i en mængde, hvor det påvirker barnets trivsel. Der findes børn, som gylper meget, men som trives, det man i udlandet kalder for "happy spitters".
Når mælk og mavesyre står og kører op og ned i spiserøret og i svælget på barnet, så gør det ondt. Mavesyre er som navnet siger syre, og det ætser og ødelægger slimhinden, så det svier - og for mange børn med refluks, så kører det op og ned flere gange, så det svier både, når det kører op, og når det kører ned. Det gør naturligt, at børn med refluks kan være mere grædende, og man kan se, at barnet har smerter og generelt oplever ubehag i forbindelse med sin gylpen. Disse børn kan have svært ved at spise, visse ammestillinger kan gøre det direkte ubehageligt for barnet, nogle børn bliver helt "flitsbueagtige" ved brystet. Ofte går det bedst med den tilbagelænede ammestilling eller tvillingestillingen...
Man kan også opleve, at børn med refluks lugter lidt surt ud af munden og generelt virke til at have lidt dårlig ånde, ligesom de kan have problemer med fordøjelsen. Hvis barnet har tendens til forstoppelse, så vil barnets gylpen ofte blive værre, fordi der simpelthen mangler passage, så mælken går retur i stedet for videre frem gennem mave- og tarmsystem.
Det er også vigtigt at holde øje med barnets vægtstigning. Børn kan godt gylpe så meget, at de ikke tager nok på. Mælken går simpelthen retur, før barnet har nået at optage næring fra mælken, og det er naturligvis problematisk.
Søvnen er ofte også udfordret, fordi det at ligge ned giver ekstra tilbageløb og derfor ekstra smerter og ubehag og dermed også ekstra urolig søvn. Børn med refluks sover derfor ofte mere afbrudt, vågner og skal hjælpes videre i søvnen mange gange, ligesom de kan virke søgende mod brystet, gerne vil die hyppigt, samtidig med at det ekstra mælk kan gøre tilbageløbet værre. Det kan være rigtig svært at finde balancen mellem hvor meget og hvor hyppigt man skal give mælk.
Som udgangspunkt skal du forsøge at skabe en rytme, som passer til hans alder og udvikling. og i 3-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at trives med en rytme, hvor de sover tre lure dagligt - formiddagslur, middagslur og en lur først på aftenen. Nogle børn trives dog bedst med 4 lure, og det er også helt okay - og det lyder til at være tlilfældet hos jer. Lige nu sover jeres dreng ofte 5 lure, og det må han også godt, i løbet af den næste måneds tid eller to, vil dette sandsynligvis ændre sig lidt af sig selv, fordi han bliver ældre, vil være vågne i længere tid mellem sine lure og gradvist vil blive mere og mere aktiv.
Du skal bestemt ikke holde ham vågen mod hans vilje, men putte ham til lur, når han viser behov for dette. Det lyder som om, at han er god til at vise træthedstegn og falder rigtig fint i søvn, når du ser det og putter ham der, så det skal du endelig blive ved med.
Det er super godt, at han til middag ofte sover en lur på et par timer. Det sikrer, at han får en rigtig god kvalitet af søvnen der og jeg anbefaler netop ofte, at man arbejder på at sikre, at mindst en af lurene dagligt varer mindst 1.5 time, så det er helt perfekt. Det er helt okay, at de øvrige lure er korte lure. Da han sover en ret lang nattesøvn, så er det naturligt begrænset, hvor lange hans dagslure kan være og samlet set får han sit søvnbehov rigtig fint dækket, så du skal ikke ændre noget her lige nu :)
Det er godt, hvis du kan lejre ham eleveret, så han ikke ligger fladt og sover. Du kan komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen, så han løftes lidt op. Det vil hjælpe mælken til at blive i maven og gøre tilbageløbet mindre.
Det kan være en god idé at vænne ham til en sut, fordi det at sutte kan sætte gang i mave-tarmperistaltikken og dermed skubbe mælken videre i systemet - uden at der kommer yderligere mælk med ned. Du skriver at han vågner 3-4 gange om natten, og at du her ofte ammer ham selvom han ikke er sulten, men at du gør det, fordi han ligger og presser, og jeg tænker, at det vil være en god idé, hvis du om natten nogle gange kunne give ham en sut i stedet for brystet. Han skal naturligvis stadig have sin mælk, men han skal også have ro i sin lille mave og her kan sutten være rigtig god.
Du må meget gerne lave lidt cykelbevægelse og lignende med hans ben, ligesom han kan få lidt mavemassage, som kan hjælpe afføring og luft den rigtig vej. Det er rigtig godt, at han har gang i maven, for det vil naturligt gøre hans gylpen lidt mindre :)
Det lyder som om, at du er meget opmærksom på at få ham til at bøvse af, og det skal du endelig blive ved med. Jo mere han kan komme af med luften den vej, jo mindre luft skal der igennem maven og tarmene og jo mere ro vil han naturligt få i maven :)
Det vil være en god idé, hvis du kan begynde at time amningerne sådan, at de ligger ca. 20 minutter før han skal sove, så han kan nå at bearbejde lidt af mælken i maven, før du lægger ham ned - og måske igen falde i søvn med en sut, evt. koblet til en klud. Og når han så vågner, så starte med at stimulere ham, lade ham ligge lidt på maven, øve at tumle, lege osv. så han også får dette trænet, men på det tidspunkt, hvor han ikke lige er fyldt op med mælk og derfor bedre kan ligge på maven, uden at det hele kommer retur. Det bliver naturligt lettere i takt med, at han også her bliver ældre, og kan være vågen i længere tid :)
På mange måder vil tiden arbejde for jer, og som sagt vil mange børn stille og roligt vokse fra deres refluksproblemer. I takt med at han i 4-6 måneders alderen begynder med skemad og gradvist vænnes til fastere føde, så vil du sandsynligvis også opleve en ændring, og at det samtidig bliver lettere for dig at skabe en rytme. Den fastere skemad vil ligge tungere i maven, så tilbageløbet vil være mindre...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske