Brev:
Gylp og afføring gør ham meget træt
23. januar 2021
Alder:
3 mdr.
Gylp og afføring gør ham meget træt
Kære Helen,
Vores søn på knap 3,5 måned døjer rigtig meget med gylp (han gylper hvert 5-10 minut når han er vågen) og ondt i maven - her menes hyppige afføringer (mindst ved hvert måltid) samt luft. Da han var spæd pressede han så meget dag og nat at han udviklede et navlebrok på 2x3 cm (der dog er næsten gået i sig selv nu).
Mit spørgsmål til dig handler om hvordan jeg bedst tager højde for, at han bruger så meget energi på kropslige funktioner når det kommer til søvn. Hans presning, afføringer, gylp og hikke gør at han bruger så meget energi at der ikke er meget tilbage til aktivitet - som han i øvrigt ikke har meget lyst til alligevel fordi han gylper og får ondt. Han bliver typisk træt efter 45-90 minutter og får derfor 4-5 daglige lure samt 10-12 timers søvn om natten.
Har du erfaringer/gode råd til søvn rytme for børn med sådanne fysiske udfordringer?
Til orientering fuldammer jeg og han vågner 3-4 gange om natten, primært fordi han presser og ikke fordi han når at blive sulten.
En typisk dag for os kan se sådan ud:
7-8 vågen
8-8.45 lur
8.45-10 vågen
10-11.30 lur
11.30-13 vågen
13-15 lur
15-16.30 vågen
16.30-17.15 lur
17.15-18.30 vågen
18.30-19 lur
20-7 nattesøvn med 3-4 korte opvågninger
Skal jeg blot lade ham få de lure han har behov for eller forsøge at holde ham vågen? Han bliver meget utrøstelig hvis man ikke får ham lagt indenfor cirka 15 minutter fra første træthedstegn.
På forhånd tak for hjælpen fra en bekymret og lidt udkørt mor
Venlig hilsen
Christina