Svar: Utilfreds baby - 4 mdr.

30. juni 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af alle dine tanker og hele jeres forløb - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Du fortæller, at jeres dreng af lægen har fået diagnosen kolik. Det betyder, at han er undersøgt, og lægen har fundet, at der ikke er nogen fysiologisk forklaring på jeres drengs gråd, han er sund, rask, men græder rigtig meget. Kolik er normalt en udelukkelsesdiagnose... men, du fortæller så også, at kiropraktor har fundet flere ting, blandt andet forskydning i nakke og korsben, hvilket tillægges den hurtige fødsel, og derudover også tilbagetrukket kæbe, som har givet kort tungebånd og lidt problemer med at holde vakuum ved brystet under amning...

Jeres dreng er blevet behandlet, det har hjulpet på amningerne og gråden er også blevet mindre, eller i hvert fald, så lyder hans gråd ikke længere så forpint, men han har stadig perioder med forklarlig gråd.. du nævner, at du selv mistænker dårlig søvn, hvilket også sagtens kan være en forklaring.

Du nævner dog også, at han gylper en del, og det lyder for mig som om, at man hos jer også må overveje, om jeres dreng bør behandles for refluks. Når han gylper, det vil sige, når han har mælk og mavesyre som står og kører op og ned i hans spiserør, så gør det ondt. Det ætser og svier - og derfor vil børn med refluks ofte sove uroligt, fordi det at ligge ned og ligge fladt øger tilbageløbet og gør direkte ondt.

Derfor vil det være godt, hvis han så vidt muligt kan sove lidt eleveret, hvilket han måske ofte også gør i jeres favn og derfor sover bedre der... I barnevognen kan han måske begynde også at halvt sidde/halvt ligge, hvilket måske vil gøre, at han bedre accepterer at være i sin vogn og måske kan begynde at nyde det lidt... så det bliver en rutine, som I stille og roligt kan arbejde hen imod...

Hvis han har refluks, så kan han få medicinsk behandling, det kan I tale med lægen om.

Når han vågner efter blot 20 minutter, så kan det både skyldes, at der her kommer tilbageløb af mælk og mavesyre - fordi der måske er en bøvs eller lidt luft som klemmer og finder vej op.. det kan også skyldes, at han der skifter søvnstadie. Og netop med den alder han har nu, så vil hans søvn begynde at indeholde flere stadier og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vågner derfor op, hvor de egentlig har brug for at sove videre...

Nogle gange kan det være en god idé, at du putter ham fra dig med det samme, når han er ammet, så han ikke ligger for længe i din favn og ikke når at falde for dybt i søvn hos dig, men flyttes der, hvor han tydeligt er træt, kæmper for at holde sig vågen, men dog registrerer, hvor han lægges - og samtidig er træt nok til at du med dine hænder på ham, ved at vugge ham, trille ham lidt osv. kan lulle ham i søvn. Især hvis du så samtidig putter ham eleveret, så han efter ca 20 minutter bedre kan holde mælken i sig, hvis der er tilbageløb her...

Andre gange kan det være nødvendigt, at du holder ham hos dig, indtil I har passeret de ca. 20-30 minutter, og du er sikker på, at han er kommet videre i søvnen, før du så flytter ham fra dig, og han så kan sove lidt videre på afstand af dig. Hvis børn har refluks, så har de ofte glæde af at sidde lidt oprejst ca 20 minutter efter de har spist, og derfor kan det være nødvendigt, at du netop sidder med ham, før han puttes fra dig... samtidig har han dog en alder nu, hvor det kan være hensigtmæssigt, at du begynder at øge afstanden mellem jer lidt, så han forbinder sin seng, slynge, barnevogn osv. med stedet hvor han sover og ikke er afhængig af dit bryst og favn for at falde i søvn.

Du fortæller, at du ammer ham fuldt, og det lyder som om, at amningen fungerer godt nu, hvor han er blevet behandlet, og hans vakuum er betydeligt bedre. Det er super godt og rigtig dejligt! Du skal endelig bibeholde amningen, så længe det fungere for jer. Jeg tænker, at med al den gråd I har haft, så er det rigtig dejligt for dig netop at kunne amme og kunne trøste og berolige lidt på denne måde. Når man ofte står i en situation, hvor intet af det man gør rigtigt virker, så er det dejligt, at brystet virker :)

Når det så er sagt, så vil børn med refluks nogle gange have glæde af en flaske, fordi man kan fortykke mælken, så den lettere bliver i maven, og tilbageløbet derfor er mindre. Enten malke ud og tilsætte ...

Annonce

... aprestagum/johannesbrødkernemel, eller tilbyde Enfamil AR som er en speciel erstatning til børn med refluks. Den virker ved at være tynd i flasken og tyk i maven :) Den sælges ikke i DK, men kan købes hjem fra f.eks. UK. Fordelen ved en flaske er naturligt også, at far vil kunne tage lidt over, og du derfor vil kunne få frigivet tid til storesøster, som jeg fornemmer af dit brev, du naturligt også har behov for... Jeg siger ikke, at du skal give flaske, og jeg ved naturligt ikke, hvordan du vil have det med det, det er blot nævnt som en overvejelse.. :)

I kan også forsøge at blande lidt udmalket modermælk eller modermælkserstatning med lidt aprestagum/johannesbrødkernemel og give det af et lille medicinbæger, en kop eller lignende lige efter amning, for at se om en smule fortykket mælk på denne måde måske kan være med til at "lægge lidt låg" på mælken/mavesyren i maven, så den lettere bliver nede...

Med den alder jeres dreng har nu, så vil han i løbet af 1-2 måneder også skulle igang med lidt skemad, og det vil også hjælpe jer og ham. Grød og mos vil naturligt ligge lidt tungere i maven, og derfor vil hans tilbageløb ofte blive mindre i takt med at han spiser mere skemad. I takt med at han bliver ældre, vil antallet af skemåltider også øges, og antallet af amninger skrues ned, hvilket også kan være med til at gøre en forskel.

Det er naturligt også sådan, at det at starte med skemad vil være med til at skabe lidt mere struktur, rytme og overblik over dagen, og hele døgnet vil gradvist blive inddelt mere og mere i perioder. Der vil være perioder, hvor I leger, hygger, tumler osv. Perioder, hvor han spiser skemad, drikker vand af kop. Og perioder hvor han få mælk og puttes til lur.. så på den måde tænker jeg, at tiden naturligt også arbejder lidt for jer :)

Det lyder for mig som om, at I stille og roligt skal forsøge at vænne jeres dreng til at sove lidt på afstand af dig, og i første omgang tænker jeg, at du kan forsøge at lægge dig med ham. Så du ligger ned og ammer (trods risiko for tilbageløb). Som jeg læser dit brev, så enten sidder du med ham i armene eller ligger med ham på brystkassen, og det vil være godt, hvis han vænnes til at sove ved siden af dig og ikke "ovenpå" dig. Så du stadig er der, kan lade ham mærke dig, beroliger ham med dine hænder, kærtegn osv. men så han vænnes til at sove liggende tæt på dig.. Og derfra kan han så flyttes til egen seng, evt. koblet til din seng, så du stadig er der, kan lægge en beroligende hånd på ham osv. men så afstanden mellem jer øges stille og roligt.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan give ham en sut, fordi det vil hjælpe mælken til at blive i maven, og sutten må meget gerne kobles til en klud, som dufter af dig. Så han stadig fornemmer, at du er tæt på ham, når han skal sove - også selvom du rent fysisk er lidt på afstand. Og det vil være rigtig godt, at du netop giver ham sut og klud, når du efter amning sidder med ham og så lader sut og klud følge med ham ned, hvor han skal sove. Hvis far sidder med ham, kan sut og klud naturligt også gives der...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så for at opsummere lidt, så tænker jeg, at I skal drøfte med lægen, hvorvidt jeres dreng skal tilbydes medicinsk behandling for refluks. Man kan forsøge det i en periode, og hvis det virker, er det godt, hvis det ikke virker, så kan man stoppe igen. I det hele taget, så lyder det som en god idé at drøfte situationen med lægen, da jeres dreng naturligt ikke skal være så ked af det og græde så meget. Det er vigtigt at finde en forklaring.

Derudover kan du overveje, om du skal forsøge med fortykkelsesmiddel på en eller anden måde, for at se om det kan gøre en forskel og give en anden ro i maven og måske derfor også en bedre og mere sammenhængende søvn.

Det vil også være godt, at I forsøger at arbejde på at øge afstanden lidt mellem jer, når han skal sove, så han vænnes til ikke længere altid at skulle sove i favn og med brystet, men f.eks. i første omgang lærer at det er okay blot at ligge ved siden af mor...

Det vil være godt, hvis han vil tage en sut, gerne koblet til en sutteklud...

Derudover vil jeg anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Gråd & Trøst", som måske kan give dig lidt indblik i små børns gråd og måske kan du via den finde en forklaring, som I endnu ikke har tænke på....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

- og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor