Brev:
2,5 årig skaber familie splid
3. juli 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
2,5 årig skaber familie splid
Kære Helen,
Overskriften lyder nok lidt hård. Det er ikke sådan ment, men det er ved at udvikle sig til en reel udfordring.
Vores datter på 2,5 har set sig sur på enkelte familiemedlemmere. Det drejer sig især om morfar og om moster.
Først om morfar:
Morfar er kommet hjemme hos os 2-3 morgener om ugen siden hun var helt lille. Hun er begyndt, og har gjort det de sidste 5-6 måneder, at blive vildt gal når han kommer. Hun råber ‘Morfar ikke være her’ ‘mig ikke lide morfar’ , ‘morfar gå’
Vi har fra dag 1 af sagt at det må hun ikke og forsøgt at snakke med hende om morfar bliver kede af det, og at alle må være her.
Det sidste stykke tid er hun så blevet sendt ned på sit værelse, fordi hun skaber sig helt vildt over det. Ikke en metode vi normalt bruger, da vi prøver at være mere dialogbaseret, men ikke kan trænge igennem på dette punkt. Det er lidt ambivalent, fordi vi vil hellere ikke reagere for hårdt, sådan så hun forbinder morfar med noget negativt. I dag resulterede det så i, at Morfar blev rigtig ked af det, og måtte gå.
Det skal lige nævnes at når han er her, så snakker han meget i telefon - fordi han er på arbejdet - og han er ikke ligefrem typen der sætter sig og leger på gulvet som feks farmor. Men han vil hende rigtig gerne.
Det er så den samme historie med Moster. Men det har det været i et års tid, men bliver også værre og værre. Så snart hun ser moster siger hun ‘Min mor, min far, min lillebror’.
Vi har indtil nu godt kunne håndtere det, men hun er så grov overfor folk og selvom de er voksne, så kan vi se og mærke de bliver kede af det, og ikke har lyst til at komme på besøg. Det skaber lidt familie splid.
Hun fik en lillebror for 5 mdr siden, og har ikke udvist jalousi. Nærmere sygelig forelskelse. Det er også ham hun kalder på når hun er ked af det og den første hun spørger efter. Kan det have betydning ?
Vi vil gerne have nogle råd til hvordan vi skal tackle det bedst.
På forhånd tak,
Hilsen en mor, der prøver at have overskud