2,5 årig skaber familie splid

3. juli 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

2,5 årig skaber familie splid

Kære Helen,

Overskriften lyder nok lidt hård. Det er ikke sådan ment, men det er ved at udvikle sig til en reel udfordring.

Vores datter på 2,5 har set sig sur på enkelte familiemedlemmere. Det drejer sig især om morfar og om moster.

Først om morfar:
Morfar er kommet hjemme hos os 2-3 morgener om ugen siden hun var helt lille. Hun er begyndt, og har gjort det de sidste 5-6 måneder, at blive vildt gal når han kommer. Hun råber ‘Morfar ikke være her’ ‘mig ikke lide morfar’ , ‘morfar gå’

Vi har fra dag 1 af sagt at det må hun ikke og forsøgt at snakke med hende om morfar bliver kede af det, og at alle må være her.

Det sidste stykke tid er hun så blevet sendt ned på sit værelse, fordi hun skaber sig helt vildt over det. Ikke en metode vi normalt bruger, da vi prøver at være mere dialogbaseret, men ikke kan trænge igennem på dette punkt. Det er lidt ambivalent, fordi vi vil hellere ikke reagere for hårdt, sådan så hun forbinder morfar med noget negativt. I dag resulterede det så ...

Annonce

... i, at Morfar blev rigtig ked af det, og måtte gå.

Det skal lige nævnes at når han er her, så snakker han meget i telefon - fordi han er på arbejdet - og han er ikke ligefrem typen der sætter sig og leger på gulvet som feks farmor. Men han vil hende rigtig gerne.

Det er så den samme historie med Moster. Men det har det været i et års tid, men bliver også værre og værre. Så snart hun ser moster siger hun ‘Min mor, min far, min lillebror’.

Vi har indtil nu godt kunne håndtere det, men hun er så grov overfor folk og selvom de er voksne, så kan vi se og mærke de bliver kede af det, og ikke har lyst til at komme på besøg. Det skaber lidt familie splid.

Hun fik en lillebror for 5 mdr siden, og har ikke udvist jalousi. Nærmere sygelig forelskelse. Det er også ham hun kalder på når hun er ked af det og den første hun spørger efter. Kan det have betydning ?

Vi vil gerne have nogle råd til hvordan vi skal tackle det bedst.

På forhånd tak,
Hilsen en mor, der prøver at have overskud

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla