Svar: Vågner stadig af bøvser

10. juni 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kristina

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)

Det er normalt at små børn bøvser og både når børn ammes og får flaske, så er det vigtigt at man hjælper dem med at komme af med overskydende luft. Det lyder dog som om, at jeres datter har tendens til at bøvse ret meget og I fortæller, at det faktisk altid har været et problem...

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeres datter måske har refluks? Det kan være en forklaring på, hvorfor hun døjer med så meget luft i maven og bøvser så meget. Refluks betyder egentlig bare, at noget af maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", og det er egentlig meget almindeligt. Derfor vil man hos små børn også vurdere, hvor meget barnet egentlig gylper - og i øvrigt trives. Hvis barnet gylper så meget, at det ikke optager næring, og det derfor går ud over barnets trivsel, så vil man gå ind og behandle. Men hvis barnet tager fint på, udvikler sig og vokser, som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det men ser det an....

Nogle børn har dog det der kaldes silent refluks. Det er svært at diagnostisere, fordi barnet ofte ikke gylper, der kommer ikke sure opstød ud af munden, men mavesyren står stadig og kører op og ned i spiserøret - og det gør skade, og det gør ondt. Og måske har jeres datter silent refluks og har haft det hele tiden, men I har ikke vidst det, fordi der ikke har været noget gylp... men det kan både forklare hendes ubehag, hendes mange bøvser, hendes måske dårlige søvn, mange tårer og utrøstelige gråd... Det kunne være en god idé at tale med lægen omkring dette og overveje at forsøge med syreneutraliserende medicin.

Derudover så har du naturligvis ret i, at det kan være en idé at se lidt på indtaget og rytmen dagen igennem. Det vil være rigtig godt med små og hyppige måltider, og det vil også være en god idé at flytte på flaskerne, fordi de ikke bedre hendes tendens til at sluge ekstra luft. Jeg anbefaler normalt 3 flasker i 9 måneders alderen, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. I 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 flasker, og hos jer kunne disse f.eks. ligge før middagslur og aften, så I holder fast i, at hun stadig ikke behøver en drømmeflaske, da det fungerer fint uden. I kan altså lave en overgang lige nu, som ender ud med de to flasker dagligt - før middagslur og aften.

Jeg vil anbefale, at I fjerner flasken kl 08 og i stedet giver denne flaske, før hun puttes kl 13.30. Jeg vil også anbefale jer at fjerne flasken kl 16, I kan dog i en periode trappe ud i mængden, så hun får mindre og mindre, og når hun så bliver 10 måneder, så kan den helt undværes. Flaske før putning om aftenen bibeholdes, dog kan hun have glæde af en ...

Annonce

... godnatgrød efter badet og flasken derefter..

Det vil sige, at en rytme, som I kan arbejde hen imod og som indeholde de 2 flasker, som hun har behov for, når hun bliver 10 måneder, kunne se således ud:

Vågner ca. 06.45 og dagen begynder stille og roligt.

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 10 som nu...

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød/fisk, kogte grøntsagsbuketter osv. i hånden, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. 13.30 som nu

Eftermiddag 15: ½ bolle med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Tilbydes lige nu en flaske, men mængden skrues gradvist ned, så hun får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære den.

Aften 17.30: Udgangspunktet er mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hånden, og også stadig grønsagsmos, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød eller en moset banan... og får derefter børstet tænder, hvis hun har tænder.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19 som nu... og sover herefter som nu videre uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Det er meget tænkeligt, at I ved at ændre på rytmen, spisetidspunkter og tidspunkterne for flaske vil opleve, at der sker en ændring og at hun efterfølgende vil sove bedre og mere sammenhængende.

Det vil også være rigtig godt, at I elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, når hun skal sove. Hvis problemet er refluks, vil det netop hjælpe hende at hun sover med hovedet lidt højere, så mælk/mavesyre/luft lettere bliver i maven.

Det er vigtigt, at I giver hende vand af kop til måltiderne og ikke giver vand af flaske.. da hun højst sandsynligt sluger mere luft, når hun drikker af flasken. Det vil derfor minimere hendes luftindtag, hvis I minimerer antallet af flasker og i stedet hjælper hende med at spise mere og mere rigtig mad, drikke af en kop og få færre flasker :)

Ovenstående rytme skulle meget gerne kunne passes ind i dagsplejers rytme og de vaner og rutiner, som hun forventes at skulle have det. Dagplejer vil forhåbentlig være med på at tilbyde flaske før middagsluren. Hvis ikke - så skal hun have de to flasker aften og sen aften, men prøv at tale med dagsplejer om en flaske før hun puttes til middagslur, så behovet for mælk stadig stilles lidt om dagen og hun stadig kan sove igennem om natten, det vil være dejligt for alle.

Håber ovenstående hjælper videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder