Brev:
Vågner stadig af bøvser
10. juni 2020
Alder:
9 mdr.
Vågner stadig af bøvser
Kære Helen.
Vores datter på 9 mdr. har altid døjet meget med luft i maven. Både i form af prutter og bøvser, hvilket desværre har resulteret i mange tårer og utrøstelig gråd fra hende.
Da hun var 7 mdr. stoppede jeg med at amme og hun har herefter fået flaske med modersmælkerstatning. Vi har erfaret at str 2 suttehovede giver mindst luft i maven på hende, samtidig med, at der holdes mange bøvse-pauser undervejs. Samtidig kommer der altid en bøvs, når hun har drukket vand af kop eller sugerørsdrikkedunk, hvorfor vi også afventer bøvser her, før hun fortsætter måltidet.
På trods af dette, så vågner hun tit pga. hun skal bøvse. Dette både til formiddagslur, middagslur og når hun puttes til nat. Tager jeg hende op for at bøvse, så vil hun ikke sove igen bagefter, selvom det er tydeligt, at hun stadig er træt. Størst er problemet ved lurene i dagstimerne.
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
06.45: vågner
07.15: grød og vand af kop.
08.00: flaske på 200 ml.
09.30: 1/2 boller, lidt frugt og vand af kop.
10.00: formiddagslur - sover oftest 45-60 min og vågner af en bøvs, men er tydeligt stadig træt.
11.30: rugbrød med pålæg, grønsagsmos, grønt og vand af kop.
13.30: middagslur - sover ca 45 min og vågner igen her af en bøvs.
14.30: 1/2 boller, frugt og vand af kop.
16.00: flaske på 200 ml.
17.30: grønsagsmos med kød/fisk og vand af kop.
18.15: flaske med 200 ml
Herefter kommer hun i bad og vi har vores faste putteritual.
19.00: puttes til nat
Vågner typisk op 2-5 gange inden midnat, for at skulle bøvse.
Vågner et par gange yderligere i løbet af natten fx pga hun vil have sutten, mangler dyne osv.
Hun får ingen flaske sen aften eller om natten, da hun ikke viser behov for det.
I alt får hun 600 ml modersmælkerstatning og herudover ca 300 ml vand.
Kan vi gøre noget ekstra for, at der ikke er luft som genere og dermed vækker hende?
Skal flaskerne placeres anderledes i løbet af dagen?
Herudover vil vi høre, om der er noget ved døgnrytmen, som vi med fordel kan ændre/gøre anderledes, så det passer mere ind ved en dagplejer, da hun skal starte der om et par mdr.
Mange hilsner
Kristina