Vågner stadig af bøvser

10. juni 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner stadig af bøvser

Kære Helen.

Vores datter på 9 mdr. har altid døjet meget med luft i maven. Både i form af prutter og bøvser, hvilket desværre har resulteret i mange tårer og utrøstelig gråd fra hende.

Da hun var 7 mdr. stoppede jeg med at amme og hun har herefter fået flaske med modersmælkerstatning. Vi har erfaret at str 2 suttehovede giver mindst luft i maven på hende, samtidig med, at der holdes mange bøvse-pauser undervejs. Samtidig kommer der altid en bøvs, når hun har drukket vand af kop eller sugerørsdrikkedunk, hvorfor vi også afventer bøvser her, før hun fortsætter måltidet.

På trods af dette, så vågner hun tit pga. hun skal bøvse. Dette både til formiddagslur, middagslur og når hun puttes til nat. Tager jeg hende op for at bøvse, så vil hun ikke sove igen bagefter, selvom det er tydeligt, at hun stadig er træt. Størst er problemet ved lurene i dagstimerne.

Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
06.45: vågner

07.15: grød og vand af kop.

08.00: flaske på 200 ml.

09.30: 1/2 boller, lidt frugt og vand af kop.

10.00: formiddagslur - sover oftest 45-60 min og ...

Annonce

... vågner af en bøvs, men er tydeligt stadig træt.

11.30: rugbrød med pålæg, grønsagsmos, grønt og vand af kop.

13.30: middagslur - sover ca 45 min og vågner igen her af en bøvs.

14.30: 1/2 boller, frugt og vand af kop.

16.00: flaske på 200 ml.

17.30: grønsagsmos med kød/fisk og vand af kop.

18.15: flaske med 200 ml
Herefter kommer hun i bad og vi har vores faste putteritual.

19.00: puttes til nat
Vågner typisk op 2-5 gange inden midnat, for at skulle bøvse.
Vågner et par gange yderligere i løbet af natten fx pga hun vil have sutten, mangler dyne osv.

Hun får ingen flaske sen aften eller om natten, da hun ikke viser behov for det.
I alt får hun 600 ml modersmælkerstatning og herudover ca 300 ml vand.

Kan vi gøre noget ekstra for, at der ikke er luft som genere og dermed vækker hende?
Skal flaskerne placeres anderledes i løbet af dagen?

Herudover vil vi høre, om der er noget ved døgnrytmen, som vi med fordel kan ændre/gøre anderledes, så det passer mere ind ved en dagplejer, da hun skal starte der om et par mdr.

Mange hilsner
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder