Svar: Vores pige tørrer sig konstant om munden
10. oktober 2019
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Kirsten
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge ...
Du nævner, at jeres datter bruger sut, og du næver også, at hun stadig får en flaske til natten. Min umiddelbare tanke er, at netop sut og flaske i munden godt kan øge hendes mundvand, så hun savler mere... og netop savl omkring munden, kan gøre hende rød og hudløs, så det klør og svier mere, og jo mere hun bruger sin sut, jo mere savler hun, og jo værre bliver det...
Det kunne derfor godt være en overvejelse værd at fjerne både sut og flaske og i stedet tilbyde hende vand af kop, og en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende at berolige og nusse næse med - i stedet for sutten. Det er helt okay, hvis hun om aftenen har brug for at få sin sut, når hun skal sove, ligesom det er helt fint med sutten før middagsluren, men du nævner, at hun "river sin sut ud og tørrer sig igen og igen", og det vil være rigtig godt, hvis hun ikke længere har sut i løbet af dagen. Netop fordi sutten giver hende mere savl og dermed behov for at skulle tørre hele tiden.
Det er rigtig godt, at I sørger for at smøre med creme og medtænker, at cremen ikke må indeholde vand, da det i frostvejr kan fryse og gøre det værre. Det er vigtigt, at I sørger for at hjælpe hende med en god hudpleje, jo mere huden heler op, jo mindre vil det klø og irritere.
I skal være opmærksom på om hun kan have en svampeinfektion, hvis hun igennem længere tid har været holdt fugtig omkring munden, og også har brugt sin sut meget, så der har været fugt bag sutteskjoldet. Det kan være en idé at behandle med f.eks. brentan...
Nogle børn får også en stafylokok-infektion, nogle børn får børnesår - som netop ofte starter i ansigtet, forekommer i sensommeren og opstår der, hvor barnet er fugtig/varm. Det er meget smitsomt. Det kan være en rigtig god idé at få jeres læge til at kikke på jeres datter og vurdere, hvilken type udslæt hun har...
Vær også opmærksom på visse fødevarer, når hun spiser. Det er naturligt, hvis hun stadig ikke altid rammer munden helt - og der nogle gange kommer mad udenfor munden - men visse fødevarer kan give rødme, udslæt og være ekstra hudirriterende. Det kan f.eks. være tomater, appelsiner eller lignende, men generelt vil mad, der sidder omkring munden naturligt irritere huden. Derfor kan det være en god idé at have en fugtig vaskeklud ved bordet, som hun kan tørre sig med (vaske maden af med) hvis det kommer uden for munden... Det er også godt at servere mad i stykker, som letter det at ramme munden, så hun ikke skal sidde og "gnave" for meget og derfor rammer ved siden af. En appelsinbåd, som hun sidder og sutter på er f.eks. ikke nogen god idé.
Nogle gange kan det også være en god ide at smøre med en form for barriere creme før måltider, så maden ikke får lov til at trænge ind og irritere huden...
Pas på med brug af vådservietter, selvom I køber produkter uden parfume og lignede, så brug dem ikke i ansigtet. De kan også irritere jeres datters hud.
Jo mere det klør, jo mere fugtig hun er, jo mere det generer hende, jo mere vil hun naturligt bruge sine ærmer til at tørre sig og klø med.. og jo mere vil det at skulle tørre sig blive en vane for hende. Jeg tænker ikke umiddelbart, at der er tale om tvangshandlinger, men derimod om at det virkelig svier, klør og irriterer jeres datter, og hun derfor gør det bedste hun kan for at få det til at holde op - herunder bruge sine bluseærmer, stofble osv. Hvis I kan finde årsagen og få udslættet nedsat, få kløen til at holde op - så vil hun sandsynligvis stoppe med at tørre sig om munden hele tiden. Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvad der udløser det.
Du har naturligvis ret i, at stress godt kan give en forværring af eksem. Folk der lider af eksem beretter ofte, at eksemen forværres i perioder, hvor de er mere stressede eller udsat for større følelsesmæssige belastninger. Umiddelbart tænker jeg dog ikke, at forklaringen skal findes der hos jer lige nu... I beskriver en pige, som virker glad og som stortrives i vuggestuen og derhjemme. Hun er rigtig godt med, leger meget og lyder til at have fint med overskud - når hun har brug for en pause, så ser pædagogerne det og lader hende sidde lidt for sig selv. Hun lyder ikke til hverken at spise eller sove dårligt, hun virker ikke pylret, ked af det, og der er ikke noget i din beskrivelse, som umiddelbart tyder på, at hun kunne have stress.
Min tanke er, at I måske skal overveje at få lægen til at kikke på hende, for at se om hun skal have en speciel creme, salve, tabletbehandling eller andet. Derudover naturligt gøre hvad I kan i hverdagen for at få minimeret fugtigheden omkring munden, fjerne sut og flaske, hjælpe med hvad der nu er nødvendigt få huden til at hele hurtigst muligt...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske