Svar: Bløde negle der buer opad
20. maj 2019
Alder:
13 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Min umiddelbare tanke er, som du selv er inde på, at det naturligvis ikke kan udelukkes, at der er en sammenhæng mellem din datters hydronefrose og hendes negle. Forskellige sygdomme, herunder også nyresygdomme, kan godt give negleforandringer. Og jeg tænker ikke, at det hænger sammen med buttede fingre, eller at I klipper hendes negle lige - det anbefales netop at man klipper neglene lige over, som du gør..:)
Mit umiddelbare råd vil være, at I er opmærksomme på at tilbyde hende en sund og varieret kost, så hun via sin mad får forskellige næringstoffer, der kan styrke hendes negle. Næringsstoffer der især styrker neglene er D-vitamin, som hun jo sandsynligvis allerede får dagligt. Derudover findes dette også i f.eks. fisk, og hun må meget gerne spise fisk til frokost, ligesom I kan spise fisk om aftenen et par gange om ugen :)
B vitamin, især B2 vitamin, styrker også neglene. Dette vitamin får vi især fra dyreriget - det vil sige via æg, fisk, fjerkræ, kød, indmad.. og også fra ost og via mælkeprodukter som f.eks. yoghurt.
Kalk, magnesium, zink er nogle af de mineraler, som styrker neglene. Kalk får hun via mælk og mælkeprodukter, magnesium via fuldkorn, bælgfrugter, grønne grøntsager, frø og kerner. Zink får hun via fisk og skaldyr - og også via indmad og mælkeprodukter.
Jeg ved ikke, om du på grund af hendes hydronefrose har fået nogle særlige retningslinjer omkring hendes kost, måske skal disse revurderes og måske vil det være rart for jer at tale med en diætist...
I kan naturligvis også overveje eller tale med læge om, hvorvidt det vil være relevant at tilbyde jeres datter en daglig multivitamintablet, som kan give hende lidt ekstra vitaminer og mineraler. Det bør i givet fald være en tyggetablet til børn i alderen 1-10 år, og du bør knække den i kvarte eller knuse den, så hun ikke får den galt i halsen. Indeholder vitaminpillen d-vitamin (10 mikrogram) skal hun ikke tilbydes d-dråber ved siden af.
Normalt skal børn ikke tilbydes multivitaminpiller, fordi deres behov generelt vil blive dækket af en almindelig varieret kost, men det kunne godt være, at jeres datter kunne have glæde af det.. det synes jeg, at du skal tale med jer læge om :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske