Svar: Forkølelse forstyrrer nattesøvnen

25. marts 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lærke

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter er meget tæt i næsen. Hun har været forkølet og har i den forbindelse naturligt haft stoppet næse, og hvor I også har set og kunne fjerne snot fra hendes næse, men nu er der ikke længere noget snot... I fornemmer dog tydeligt, at hun lukker til i næsen, det er svært for hende at trække vejret sufficient og derfor sover hun også dårligt...

I skriver, at lægen har konstateret lidt væske i ørerne, og I fortæller også, at en øre-næse-hals-læge kikkede på hende, da hun var helt lille. Er det samme læge? Jeg tænker, at det kan være en god idé at få en øre-næse-hals-læge til at kikke på hende igen, måske har hun hævede polypper, måske har hun meget tætte næsebor eller en skæv næseskillevæg (medfødt), måske er hendes slimhinder i næsen hævede og irriterede og derfor forklaringen på, at hendes næse så let lukker til...

Det kan også være at hun reagerer allergisk - nogle børn får "høfeber-symptomer" og dermed stoppet næse som tegn på allergi... Det kan også være støv, tobaksrøg, pollen og lignende, som irriterer hendes næseslimhinder og som giver hende problemer med næsetæthed. Er der noget med at du (mor) har astma? Så er jeres datter jo allergisk disponeret...

Med hensyn til at "trække vejret gennem munden", så er det vigtigt, at I ikke presser hende til dette. Spæd og småbørn trækker naturligt vejret gennem næsen, og det er derfor ekstra problematisk og svært for dem, hvis deres slimhinder er hævede og de f.eks. er forkølede. Det er normalt og del af en naturligt udvikling, at hun endnu ikke kan finde ud af at trække vejret gennem munden i stedet... hvornår det præcist sker, tør jeg desværre ikke sige. Men det vil være meget ubehageligt for hende, hvis hun bliver holdt for næsen :)

Det er godt, at I forsøger at rense ...

Annonce

... hendes næse med isotonisk saltvand beregnet til formålet, ligesom en næsesuger også kan bruges. MEN, nogle gange kan man også rense og suge for meget, så næsen af den grund bliver ekstra irriteret og slimhinderne hæver for meget op. Det er derfor vigtigt at finde balancen mellem at rense og skabe frie luftveje uden at irritere slimhinden unødigt...

Det er vigtigt, at I lejrer hende eleveret, så hun ligger højere med hovedet. I kan lægge en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op i hovedenden. Er det en almindelig babylift hun ligger i - så tænker jeg, at hun er for stor til dette og i stedet skal puttes direkte i barnevogn eller i tremmeseng. I barnevognen vil hun sandsynligvis kunne begynde at sidde op af ryglænet, så hun starter med at sidde op, kikke på verden og så kan I lægge hende ned, når hun viser sig parat til at sove. Det kan også hjælpe på hendes vejrtrækning, at hun starter med at sidde og at I kikker på verden, hun mærker den friske luft osv. Og samtidig kan hun nu lære at sove uden at skulle være i din favn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun vågner om natten og tydligt ikke kan komme videre i søvnen, fordi hun har problemer med tilstoppet næse, så må I tage hende op, rense hendes næse og så putte hende igen. Men som udgangspunkt er det bedst, hvis hun kan lære at sove 5-6 timer om natten nu, uden at skulle op i favn, tilbydes mælk eller lignende. Dette afhænger naturligt af dagens rytme og indtag af skemad osv. :)

Jeg tænker altså umiddelbart, at det ikke lyder som om, at hendes problem med næsetæthed skyldes forkølelse, og det vil være rigtig godt, hvis I kan finde ud af, hvad årsagen er - og derfor tale med jeres læge eller en øre-næse-hals-læge igen - sidstnævnte kan nogle gange se nogle ting, som egen læge ikke kan :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor