Forkølelse forstyrrer nattesøvnen

25. marts 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Forkølelse forstyrrer nattesøvnen

Kære Helen

Min datter på 6,5 måneder har været forkølet siden starten af december, hvor vi alle herhjemme tog en omgang. I starten var det med snot ud af næsen, men nu kan man bare høre på hendes vejrtrækning, at der sidder snot derinde. Nogle gange puster hun fx hårdt ud for at få passage. Det generer lidt, når jeg ammer, men ikke noget videre. Problemet er om natten og også ofte, når jeg skal putte hende. Hun sover meget korte intervaller - som oftest omkring en time, eller hvis vi er heldige to timer. Herefter kan jeg høre på hendes vejrtrækning, at der sidder snot og generer, og hun begynder at ligge og kaste med hovedet, klø næsen og kaste med benene og, hvis jeg ikke gør noget, ender hun med at vågne.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg skal agere, når hun begynder at blive generet, for min mand og jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad der er smartest. Min strategi er at tage hende op og gå rundt med hende i lodret position ved min skulder, så der så hurtigt som muligt igen kan komme ubesværet passage i næsen. På den måde undgår jeg som oftest, at hun vågner, idet hun falder til ro og sover videre, når vejrtrækningen igen er ubesværet. Det bliver dog til mange og til tider halvlange natlige gåture, i og med at jeg bliver nødt til at gå med hende et vist stykke tid, for at hun ikke bare lukker til i næsen, så snart jeg lægger hende igen. Dette sker dog ofte alligevel, hvorved jeg tager hende op igen og starter forfra.

Min mand mener ikke, det kan være rigtigt, at man skal vandre rundt den halve nat med sin baby i lodret position, så hans strategi er hovedsageligt at lægge hende på armen og forsøge at tvinge hende til at trække vejret gennem munden. Det lykkes også for ham (de få gange han har prøvet - det er ...

Annonce

... primært mig, der er ved hende om natten), men hun vågner altid i processen, og det indebærer også en hvis mængde brok og gråd, hvorfor det gerne tager en times tid, før hun sover igen. Jeg har prøvet hans strategi, og det lykkedes en enkelt gang, men er også mundet ud i nogle gevaldige tudeture, hvor jeg har måttet tage hende op i lodret for at få ro på hende.

De sidste nætter er jeg begyndt at lægge hende på armen, når hun er faldet i søvn i lodret position, og vejrtrækningen er ubesværet for ligesom at lave en overgang til at blive placeret i liften, og det er ok, men jeg vil høre dig, om du har nogle forslag til, hvad jeg skal gøre, når jeg kan høre, at vejrtrækningen begynder at blive generet? Jeg ved ikke, om jeg er ved at give hende nogle dårlige vaner, men omvendt virker det heller ikke særligt tillokkende at skulle være vågen en time, hver gang næsen melder sig (min mands strategi), for så blot at sove en times tid igen. Ydermere falder hun lige nu altid i søvn hos mig ved putning - enten på armen eller ved brystet, fordi hun bliver generet, når jeg lægger hende i liften og derfor ikke kan falde til ro og i søvn.

Vi har for nylig været hos lægen, og han kunne kun konstatere lidt væske i ørerne. Ellers er hun frisk og rask, livlig og i godt humør. Vi giver saltvand i næsen jævnligt både dagen og natten igennem (vi har prøvet med modermælk, men det havde ikke nogen effekt), liften er hævet i den ene ende, og vi har prøvet at have pebermynte i soveværelset. Vi har tidligere været hos en øre-næse-halslæge på din foranledning pga. gene i luftvejene (ikke forkølelse), og der var heldigvis ikke noget at finde. Jeg har ammet hende og gør det stadig.

Glæder mig til at høre, hvilke tanker du gør dig.

Mange hilsner
Lærke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig