Svar: Opkast og slim
17. november 2018
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er til en vis grad normalt, at der kan være ekstra slimdannelse i halsen om morgenen, men slim kan komme flere steder fra, og det kan være en god idé at undersøge, hvad det handler om hos jer.
Slimen, som din dreng oplever, kan komme både fra næsen, fra lunger og bronkier, og det kan også komme fra maven. Du skriver, at det er mest udtalt ved forkølelser og luftvejsinfektioner, og det tyder derfor på, at det hos jer kommer enten fra næsen eller fra hans luftveje. Da han har astma og behandles for dette, så synes jeg, det vil være en god idé, at I drøfter det med jeres læge.
Der er ingen tvivl om, at det generer ham - og jeg tænker, at det må være ubehageligt. Han lyder jo til at have en "klump i halsen," der er tydeligt noget et eller andet sted i svælget som irriterer ham, han er stille, hænger på jer, får lidt at drikke og kaster så slimen op - det hjælper ham til at få det løsnet, og efterfølgende har han det tydeligt bedre. Da det netop hjælper ham at få noget at drikke og kan derefter kaster op, så kan det dog også stamme fra hans mave, og derfor komme op af spiserøret...
Det lyder ikke akut, men jeg vil anbefale, at du taler med lægen om det, og hvordan du oplever det. Og så kan du sammen med lægen finde ud af, hvorvidt I skal se tiden an, eller om det er noget, som bør undersøges nærmere :)
Rigtig god bedring med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske