Svar: Opkast og slim

17. november 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Malene

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er til en vis grad normalt, at der kan være ekstra slimdannelse i halsen om morgenen, men slim kan komme flere steder fra, og det kan være en god idé at undersøge, hvad det handler om hos jer.

Slimen, som din dreng oplever, kan komme både fra næsen, fra lunger og bronkier, og det kan også komme fra maven. Du skriver, at det er mest udtalt ved forkølelser og luftvejsinfektioner, og det tyder derfor på, at det hos jer kommer enten fra næsen eller fra hans luftveje. Da han har astma og behandles for dette, så synes jeg, det vil være en god idé, at I drøfter det med jeres læge.

Der er ingen tvivl om, at det generer ham - og jeg tænker, at ...

Annonce

... det må være ubehageligt. Han lyder jo til at have en "klump i halsen," der er tydeligt noget et eller andet sted i svælget som irriterer ham, han er stille, hænger på jer, får lidt at drikke og kaster så slimen op - det hjælper ham til at få det løsnet, og efterfølgende har han det tydeligt bedre. Da det netop hjælper ham at få noget at drikke og kan derefter kaster op, så kan det dog også stamme fra hans mave, og derfor komme op af spiserøret...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det lyder ikke akut, men jeg vil anbefale, at du taler med lægen om det, og hvordan du oplever det. Og så kan du sammen med lægen finde ud af, hvorvidt I skal se tiden an, eller om det er noget, som bør undersøges nærmere :)

Rigtig god bedring med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.