Selvstændighedsalder - 3 år, 1 mdr.

19. november 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Selvstændighedsalder - 3 år, 1 mdr.

Kære Helen.

Så har jeg endnu engang brug for din hjælp. Denne gang drejer det sig om min dreng på 3 år. Han er jo lige blevet storebror i sep. og begyndte i børnehave 1. okt.

Han har altid været en rigtig velopdragen dreng, som jeg har haft med alle steder, og jeg er altid blevet rost for hans gode opførsel. MEN de sidste 1-2 måneder er det hele kørt totalt af sport. W teer sig over alt og er direkte flabet overfor os. For eksempel så gider han tit ikke svare mig når jeg for eksempel spørger hvad han vil have på sin bolle (jeg giver ham 2 valgmuligheder) eller om han vil have vand eller mælk at drikke. Desuden vil han bestemme ALT, fra hvordan puderne skal ligge i sofaen til hvor jeg skal sidde samt hvad vi skal se i fjernsynet eller lege med. Hvis vi føjer ham stiller han endnu flere krav, fx at nu skal lyset være slukket. Hvis vi ikke føjer ham flipper han total ud, græder, slår og skriger.

Vi forsøger at anerkende at det lille menneske har rigtig mange følelser og er klar over at han virkelig føler de ...

Annonce

... her følelser når han reagerer på den måde. Men det hjælper bare ikke, det er som sagt kun blevet værre og værre.

Nogle dage er rigtig gode, på disse dage stiller vi stadig krav til ham men han flipper ikke ud på samme måde. Andre dage er han stort set i ubalance fra vi står op til han går i seng.

Jeg ville egentlig godt kunne leve med de mange flip-ud episoder men jeg kan bare mærke og se at det også påvirker min dreng negativt. Han er selv rigtig ked af det, især om aftenen når jeg putter ham. Nogle gange siger han selv at det har været en dum dag og bryder sammen i gråd andre dage beder han mig ligge lidt hos ham, hvilket jeg selvfølgelig gør.

Så vi trivres ikke særlig godt for tiden herhjemme. Så mit spørgsmål er egentlig har vi bare fejlet helt vildt som forældre og ødelagt vores store dejlige guldklump eller er dette en udviklingsperiode som vi skal igennem. Og hvis det er, hvordan støtter vi ham så bedst?

Det skal lige nævnes at han for ca. 3 uger siden er begyndt at gå i søvne.

Kærlig hilsen
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.