Brev:
Selvstændighedsalder - 3 år, 1 mdr.
19. november 2018
Alder:
3 år, 1 mdr.
Selvstændighedsalder - 3 år, 1 mdr.
Kære Helen.
Så har jeg endnu engang brug for din hjælp. Denne gang drejer det sig om min dreng på 3 år. Han er jo lige blevet storebror i sep. og begyndte i børnehave 1. okt.
Han har altid været en rigtig velopdragen dreng, som jeg har haft med alle steder, og jeg er altid blevet rost for hans gode opførsel. MEN de sidste 1-2 måneder er det hele kørt totalt af sport. W teer sig over alt og er direkte flabet overfor os. For eksempel så gider han tit ikke svare mig når jeg for eksempel spørger hvad han vil have på sin bolle (jeg giver ham 2 valgmuligheder) eller om han vil have vand eller mælk at drikke. Desuden vil han bestemme ALT, fra hvordan puderne skal ligge i sofaen til hvor jeg skal sidde samt hvad vi skal se i fjernsynet eller lege med. Hvis vi føjer ham stiller han endnu flere krav, fx at nu skal lyset være slukket. Hvis vi ikke føjer ham flipper han total ud, græder, slår og skriger.
Vi forsøger at anerkende at det lille menneske har rigtig mange følelser og er klar over at han virkelig føler de her følelser når han reagerer på den måde. Men det hjælper bare ikke, det er som sagt kun blevet værre og værre.
Nogle dage er rigtig gode, på disse dage stiller vi stadig krav til ham men han flipper ikke ud på samme måde. Andre dage er han stort set i ubalance fra vi står op til han går i seng.
Jeg ville egentlig godt kunne leve med de mange flip-ud episoder men jeg kan bare mærke og se at det også påvirker min dreng negativt. Han er selv rigtig ked af det, især om aftenen når jeg putter ham. Nogle gange siger han selv at det har været en dum dag og bryder sammen i gråd andre dage beder han mig ligge lidt hos ham, hvilket jeg selvfølgelig gør.
Så vi trivres ikke særlig godt for tiden herhjemme. Så mit spørgsmål er egentlig har vi bare fejlet helt vildt som forældre og ødelagt vores store dejlige guldklump eller er dette en udviklingsperiode som vi skal igennem. Og hvis det er, hvordan støtter vi ham så bedst?
Det skal lige nævnes at han for ca. 3 uger siden er begyndt at gå i søvne.
Kærlig hilsen
Mia