Svar: Gråd efter flaske

24. maj 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres lille dreng har det man kalder for Refluks - det betyder egentlig bare, at noget af hans maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op og ud af munden, hvorved han gylper.

Det er helt normalt, at små børn gylper. Mange børn gylper i forbindelse med, at de bøvser efter et måltid - når bøvsen kommer op, så kommer der også noget mælk med. Det er også helt normalt, at små børn kan gylpe i forbindelse med, at de bliver lagt på maven og forsøger at bruge sig motorisk.. men man skal holde øje med, hvor meget barnet gylper og lægge mærke til, om barnet får det der kaldes ledsagesymptomer. Er det tilfældet, så bør barnet udredes.

Et ledsagesymptom kan f.eks. være, at jeres dreng ikke tager nok på, eller at han taber sig. Altså at han gylper så meget af sin mælk op, at han ikke når at optage næringen fra mælken. Et ledsagesymptom kan også være smerter - at han f.eks. græder meget, og I kan se, at han virker til at have ondt. Det kan også være problemer med at sove, hvor hans søvn igen og igen bliver afbrudt, så han vågner efter 20-30 minutters søvn og græder, fordi der står mælk og mavesyre i spiserøret og det generer ham.

Det kaldes for GastroEsophageal Refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret, og når det er i en grad, hvor det må betegnes som en sygdom, så kalder man det GastroEsophageal Refluks Disease (GERD). Dette kan skyldes forskellige ting, og hvordan man behandler det afhænger helt af årsagen, og hvor stort et problem det er.

Når der løber mavesyre fra maven og op i spiserøret, så svier det og gør ondt. Og det kan sagtens være forklaringen på, hvorfor du oplever din dreng ked af det, ofte have det skidt og du har en følelse af, at der er noget som generer ham... Og jeg synes faktisk du skal tale med jeres læge om dette.

I kan sammen med lægen finde ud af, om jeres dreng kan have glæde af medicin - det vil ofte være Losec eller Nexium, og det udskrives af lægen på recept.

Du kan også overveje, om du vil forsøge med en anden type erstatning. Du kan købe Enfamil AR, som er udviklet til børn med refluks. Det virker ved at være tyndt i flasken og blive tyk i maven og bliver således bedre liggende i maven, så tendens til tilbageløb og dermed gylp bliver mindre. Enfamil AR skal købes hjem fra England f.eks. via dette link: https://www.chemistdirect.co.uk/enfamil-ar-powder-formula/pr d-3p9

Du kan også forsøge med Aprestagum/Johannesbrødkernemel. Det er et fortykkelsesmiddel, som du kan komme i hans nuværende erstatning. Det kan også nogle gange gøre, at barnet ikke gylper helt så meget, så det kan også være et forsøg ...

Annonce

... værd. Du kan købe Aprestagum på apoteket, det er pulveriserede Johannesbrødkerner, som kan bruges til formålet.

Til ca. 200 ml mælk anvendes 1 gram (ca. ½ tsk) Aprestagum:

1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca. 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.

Aprestagum/Johannesbrødkernemel gør mælken tykkere med det samme. Derfor kan det ofte være nødvendigt at skifte til en sut med større huller f.eks. en vællingesut - og da jeres dreng ikke er mere end 5 uger gammel, kan det være meget svært for ham at drikke af så stor en sut. Derfor kan Enfamil AR være en bedre løsning.

Når I giver ham flaske, så lad ham sidde så meget op som muligt i jeres favn, og hvis han ligger ned og får flaske liggende, så sørg for at elevere hans hovedende, så han ikke ligger helt fladt. Det vil være med til at mindske tilbageløbet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er også en god idé, hvis I kan sidde med ham i jeres favn 20-30 minutter efter, at han har spist. Jeg anbefaler normalt ikke skråstole, men til børn med refluks kan det faktisk nogle gange godt bruges som aflastning - det kan nogle gange være en idé at sætte ham i en skråstol, når han har spist, netop for at mælken bedre kommer igennem mave- og tarmsystem, og tilbageløbet bliver mindre.

Sørg for at han dagligt ligger på maven - også selvom han ofte gylper. Det er vigtigt for at styrke hans nakke og ryg, så han bliver stærk nok til senere at kunne sidde selvstændigt, og det er også fra maveliggende stilling, at han begynder at krybe, trille omkring, dreje om sin egen akse og også kravle. Læg ham også på maven, når han ligger på jeres brystkasse, hen over jeres lår eller når I bærer ham rundt på jeres arm...

Han er stadig meget lille og ny, og det er derfor naturligt svært at skabe ret meget rytme endnu - men på sigt, vil det være rigtig godt, hvis I kan skabe en rytme, hvor han sover, vågner, leger, ligger på maven og får mælk, inden han så skal sove igen. Så I på den måde hjælper ham til at ligge på maven - uden at han gylper det hele op igen. Samtidig med at mælk naturligt begynder at indgå som en fast del af hans putteritual...

Så.. tal med lægen om, hvor meget jeres dreng gylper og hvor generet han virker af sin gylpen - og hvorvidt det vil være nødvendigt med yderligere undersøgelse og behandling. Og overveje om I skal prøve med Enfamil AR for at se om det kan give lidt mere ro hos jer :)

Rigtig meget held og lykke - og god bedring med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi