Svar: Aften uro
22. december 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev. Jeg tænker at der er flere ting som kan gøre sig gældende hos jer og jeg skriver derfor lidt forskelligt, så m du selv vælge til og fra:o)
Det er sådan at børn i 4-6 ugers alderen har det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de har behov for at få mælkemængden sat op. Ved at græde og være mere urolige, så bliver de lagt hyppigere til brystet og derved regulerer mælkemængden sig og øges. Det samme sker omkring 12 ugers alderen. Det er meget normalt at det især er om aftenen at barnet virker grædende og mere uroligt og som mor kan man meget hurtigt blive i tvivl om, hvorvidt man egentlig har mælk nok. Man har naturligt ikke så meget mælk i brystet sidst på dagen som først på dagen.
Du bør derfor overveje om det kan være appetitspring, som gør at jeres datter lige nu virker betydeligt mere urolig og måske suttelysten. Det lyder som om at du normalt ammer forholdsvis hyppigt, men det er nogle overvejelser du kan gøre dig.
Når du ammer hende, så er det vigtigt at hun spiser forholdsvis længe fra et bryst af gangen, skift hende evt. derefter og tilbyde så toppen fra den anden side. Når du lægger til på denne måde, så får du for det første stimuleret til mere mælk, men samtidig sikrer du dig også at din datter bliver fyldt helt op og får den lidt federe og mere mættende mælk. Start f.eks. med den traditionelle stilling på 1. side og brug tvillingestilling når du lægger til på side nr. 2.
Hvis du kommer ind i en rytme, hvor hun ammes lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så kan hun få lidt for meget af den tynde og mere vandholdige mælk og det giver uro i maven (og gråd).
Et barn på 1 måned er fortsat meget selvregulerende, hvad angår søvn og mad. Derfor kan man ikke lave en fast plan for denne alder og du er nødt til at putte hende og give hende mad, når hun viser behov for det, når hun viser træthedstegn.
Hun har endnu ikke fornemmelse for, hvad det vil sige at være mæt og sulten. Det skal hun først lære. Hun har heller ikke selv helt fornemmelse for at skulle sove og her er netop det at svøbe hende, som du også har forsøgt og hvis du kan putte hende med en sut, så vil det være en rigtig god idé. Sutten dog altid først, når du er helt sikker på at hun ikke er sulten.
Hvis hun virker til at have mavekneb, så kan det hjælpe at give hende lidt mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i cirkelbevægelser i urets retning runddt om navlen. Det kan også hjælpe at cykle lidt med hendes ben, evt. give hende et bad, lave et lunt omslag og lægge om maven uden på sparkedragten eller bodystockingen.
Når børn er lige ved at flade i søvn, så går deres faldrefleks ofte igang. Faldrefleksen (Moro-refleksen) er en medfødt refleks, og minder lidt om det vi som voksne også nogle gange kan opleve lige når vi er ved at falde i søvn. Så spjætter vi, vågner kort op, men falder i søvn igen. Hvis I svøber jeres datter, så hindrer I dette og derfor er det en god idé netop at svøbe hende, når hun skal sove. Det hjælper hende med bedre at finde roen og holde sig sovende, der hvor hun skifter søvnfase.
Du skal også være opmærksom på at små børn ikke er i stand til at lukke lyde ude, som vi voksne er. Når I f.eks. hører radio, så hører I noget i radioavisen, som interesserer jer, derefter kommer noget snak I lukker ude, så kommer der en melodi, som I synger med på og så kommer der igen noget som ikke interesserer jer og som I derfor lukker ude. Den evne til at lukke til og fra har jeres lille pige ikke. Hun hører derfor alt omkring sig og derfor kan det nogle gange være fornuftigt nok at lukke lyde ude, hjælpe hende med det.
Der skal således slukkes for radioen og fjernsynet og nogle gange må du skærme hende lidt fra storesøsters leg. Det vil således være helt okay at du putter lillesøster i liften og stiller hende ind i et tilstødende lokale, så der er lidt mere ro, når hun skal sove.
Vær også opmærksom på de små signaler hun sender, når I taler med hende. Hvis hun ser væk, så er det vigtigt at I ikke kræver hendes kontakt, det er fordi hun har brug for en pause og hun finder jeres blik igen, når hun er parat.
Nogle gange hjælper det med en babyslynge. Det at kunne have hende tæt hos sig, så kan hun ligge der og finde roen og du kan samtidig lave noget andet, har hænderne mere fri. Måske var det en idé for jer med en babyslynge. Ikke at I skal styrte ud og investere i en sådan, men måske er der en i mødregruppen, som har en du kan låne eller en veninde. Det kunne prøves. Hav tålmodighed, det tager lidt tid at vende sig tit at bruge en slynge. Mange siger at det tager 2-3 uger før man helt føler sig tilrette med det.
Prøv i løbet af dagen at putte hende, når hun har været vågen et par timer, hun må ikke være mange timer vågen af gangen, så får hun for mange stimuli, bliver overtræt og grædende om aftenen.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske