Svar: Vil ikke tage flaske og stop af natamning

3. februar 2024

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I alle er vel hjemme igen:)

Nu, hvor lillebror er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig fint, hvis han tilbydes mælk (amning eller flaske) 4 gange i døgnet. Det betyder, at du/I stille og roligt skal trappe ud af amningen før morgenluren og også amningen om eftermiddagen - og at lillebror skal begynde at kunne sove igennem uden mælk om natten, det vil sige kunne sove 5-6 timer uden mælk.

En dagsrytme kan derfor se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, indtil I står op og dagen begynder stille og roligt.

Morgen: Grød f.eks. havregrød eller øllebrød, evt. med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddag: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, tilbydes også gerne små bidder af en bolle med smør eller lignende, hvis han virker parat til dette. Vand af kop.

Puttes til dagens første lur - uden amning eller flaske. Mellemmåltidet erstatter her mælkemåltidet.

Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med godt kogte grøntsager, stykker af frikadelle, en grøntsagsmuffin, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur. Hvis du er hjemme, kan du amme ham, hvis far har barsel, og du ikke er der, så kan far tilbyde flaske - og vil jeres dreng ikke flasken, så kan far give ham mme af en kop.

Eftermiddag: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, evt. lidt bananpandekage eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Amningen springes ofte over her, MEN - det kan være bedre, at du i en kortere periode vælger at amme ham her fremfor om natten. Både fordi det kan være rigtig rart at mødes omkring amningen, når I har været adskilt om dagen, men også fordi det måske kan give dig ro at vide, at han har fået bryst/mælk nok, og derfor ikke behøver søge det om natten.

Aften: Udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden og mad med mere og mere bid. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta. Serveret i en konsistens, som han kan kapere, suppleret med ovnbagte kartoffelbåde, kogte grøntsagsbuketter af blomkål og broccoli og lignende i hånden, som han selv kan sidde, sutte og gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten - denne amning er god at bibeholde, da det er genkendelighed og dermed tryghed for ham.

Sen aften: Ammes eller drømmeflaske og skal herefter vænnes til at sove ca. 5-6 timer uden mælk. Det vil sige, at han f.eks. vænnes til at sove fra ca. 23.30 til ca. 05, hvor han så naturligt ammes igen og sover videre, indtil dagen så begynder.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at han spiser og drikker nok hele dagen igennem. Derfor er det vigtigt, at du og far tilbyder mange små måltider og vand af kop. Og far kan som sagt forsøge med flaske før middagsluren, når du ikke er hjemme.

Det er også vigtigt, at jeres dreng lærer at falde i søvn uden bryst eller flaske i munden. Det er vigtigt, at I forsøger at adskille bryst og søvn, og derfor skal der nu gives mellemmåltid som erstatning for amningen før første lur - det er ikke meningen, at han skal tilbydes flaske i stedet, mælkeindtaget skal generelt skrues ned.

Far kan derfor om dagen med fordel begynde at indføre nogle nye rutiner med putteklud, sut osv. som det lyder som om, at jeres dreng allerede har - men uden flaske. Og når jeres dreng skal puttes til middagslur og her naturligt stadig har brug for flaske eller bryst, så er det vigtigt stadig at adskille dette. Jeres dreng skal ikke falde i søvn med bryst eller flaske i munden, men skal puttes døsig eller lettere vågen i ...

Annonce

... f.eks. i barnevogn. Hvis lillebror ikke virker helt putteklar, så kan far f.eks. trille en tur, hvor lillebror starter med at sidde op, kikker på verden, bliver fyldt med indtryk, og når lillebror er parat, så lægges han til at sove. Far kan med fordel holde øje med tiden, da det giver lidt idé om, hvornår lillebror er putteparat.

Jeres dreng skal på samme måde lære at falde i søvn uden bryst eller flaske i munden, når han puttes om aftenen. Det er som sagt rigtig fint, at han stadig ammes som en fast del af sit putteritual og du må gerne ligge ned og amme, MEN han skal helst slippe brystet, smile til dig og trille om på siden og sove - og altså ikke falde i søvn, imens han dier. Alternativt kan du sidde og amme ham ved siden af tremmesengen og putte ham over i sengen, før han sover helt. Her skal han ikke være vågen, men døsig - det vil sige vågen nok til at registrere, at han puttes i sin seng, men træt nok til at kunne overgive sig til søvnen med dine hænder, kærtegn, beroligende ord, putteklud, sut osv.

Sen aften tilbydes han bryst eller flaske. Dette gives normalt, imens han mere eller mindre sover, så her vil han naturligt ikke kunne puttes vågen/døsig, men det er vigtigt, at han efter at have fået sin mælk hjælpes til at sove videre i egen seng og lulles ind i søvnen der. Når han sover i egen seng, så ligger han naturligt på afstand af mor og dermed duften af mors mælk - det er naturligt sværere at undvære amningen, hvis han ligger og kan dufte dig:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I første omgang tænker jeg, at I bør forsøge, om I ikke ved at ændre på hans putterutiner om dagen, så I adskiller mælk og søvn, vænner ham til at sove i sin barnevogn og også om aftenen putter ham i egen seng osv.. Det vil være med til at vænne ham til at sove uden mælk i løbet af natten. Hvis han forbinder bryst eller flaske med at skulle sove, så vi han naturligt søge ekstra efter dette om natten, hvis han ikke har bryst eller flaske i munden, når han falder i søvn, så hjælper det ham til at kunne komme videre i søvnen, når han om natten har sine små opvågninger.

Hvis dette ikke føles muligt hos jer, så kan I godt vælge at lade far tage over om natten, og mor kan så sove i et andet rum. Far kan putte med lillebror, give ham masser af nærhed og tryghed - som jo er det, du skønner, at han mangler - og da far ikke kan amme, så er det en mulighed netop at lade far tage over. Til at begynde med, så er det nok en god idé, at mor ammer sen aften, hvorefter far tager over indtil næste morgen tidlig, så jeres dreng stadig er ammet, og har "en følelse af mor i sig", der kan gøre ham rolig. Men, hen af vejen kan I naturligvis godt gå over til at far giver en drømmeflaske i stedet sen aften, og mor kan gå tidligere i seng.

At lade far tage over mellem kl. ca. 24-05 går nogle gange rigtig fint og uden problemer, andre gange giver det meget gråd og ulykkelighed. Hvis jeres dreng har spist og drukket jf. dagsplanen, så søger han sandsynligvis ikke brystet, fordi han er sulten/tørstig, men fordi det netop er tryghed for ham. Afhængig af, hvor let far har ved at trøste, så kan far vælge at gøre dette, hvis jeres dreng er helt ulykkelig, så kan det være bedre, at mor er der om natten, men at du sover med en t-shirt på, så amning ikke er muligt. Altså så han ikke skal undvære både mor og brystet, men blot skal undvære brystet. Her vil han naturligt kunne dufte brystet og kan være meget søgende, men det er ikke altid et problem, når blot han mærker, at mor er der. I må forsøge jer lidt frem og se, hvad der kan fungere bedst for jer alle tre:)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!