Svar: Kravler ud af tremmesengen - 18 mdr.

20. december 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kære Heidi

Tak for dit brev og tak for ønsket om en god jul - jeg håber også, at I får en rigtig dejlig jul i jeres familie:)

Det lyder som om, at jeres datter godt kunne have brug for en åben seng. Det er meget forskelligt, hvornår det er nødvendigt, men ofte et sted mellem 18-36 måneder - hvilket jo er et meget stort spring:)

Men, netop fordi din datter så tydeligt forsøger at kravle ud af tremmesengen nu, så kan det være en indikation af, at hun har brug for at tremmerne kommer væk. Det er også farligt, hvis det lykkes for hende at klatre over tremmerne - i givet fald vil hun falde højt, og derfor er det bedre, hvis tremmerne ikke er der.

Jeg ved jo ikke, hvilken tremmeseng hun har, måske kan tremmerne tages af, og ellers kan I købe en juniorseng til hende. Da hun ikke er ældre, end hun er, så vil jeg anbefale, at I vælger en juniorseng med en sengehest, så der trods alt stadig er lidt sikkerhed for, at hun ikke kan trille ud af sin seng om natten. Hun vil stadig kunne kravle ind og ud af sengen på egen hånd.

Jeg kan sagtens forstå dit behov for at have "styr på hende". Det er dog ikke sikkert, at det giver problemer med en åben seng. For nogle børn er det tilstrækkeligt at vide, at de rent faktisk kan komme ud af sengen, når de har behov for det - og det vil så gøre, at de faktisk bliver liggende. For andre børn betyder en åben seng, at de stiger ud af sengen og søger deres forældre ...

Annonce

... - hvilket de jo et eller andet sted også skal have lov til:)

Hvis jeres datter stiger ud af sin seng, når hun er puttet, og kommer ind i stuen, så tager I det bare stille og roligt, tager hende i hånden og følger hende ind i seng igen. Når hun på den måde søger jer, så vil det ofte være et behov for at sikre sig, at I stadig er der, og det bliver hun naturligt bekræftet i, når hun ser jer i stuen. Og når I så følger hende tilbage i egen seng, så lærer hun stille og roligt, at det er der hun skal sove, og at hun netop trygt kan blive i sin seng, I er der stadig for hende. Det er her vigtigt netop at vise hende tryghed og beroligelse.

Sørg også for, at hun har en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende og et trygt og dejligt putteritual. Hvis hun allerede puttes med bamse, beroligende ord, sang, godnathistorie og lignende, så er det vigtigt, at I holder fast i dette - det vil naturligt gøre overgangen fra tremmeseng til åben seng mere naturlig for hende. Genkendelighed giver tryghed, og det vil også være med til at gøre, at hun ikke stiger ud af sengen igen og igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også en god idé, hvis I kan bruge lidt tid på sengekanten om aftenen, læse lidt for hende, tale dagen igennem eller lignende, så hun ikke ligger helt alene, men netop hjælpes med at finde ro og overgive sig til søvnen:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.