Svar: Vil ikke sove i barnevogn del 3

15. september 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Åh, hvor lyder det bare hårdt!

Jeg synes ikke, du skal fortsætte. Du fortæller, at du gør præcis det samme, når du forsøger at putte din dreng i barnevognen, som du gør, når du putter ham i slyngevuggen. Der er ingen forskel - og alligevel, så falder han fint i søvn i sin slyngevugge, men i barnevognen vågner han op, græder, og kan tydeligt ikke finde ro.

Jeg synes ikke at der på baggrund af dette er nogen grund til, at du "går all-in nu og KUN forsøger med barnevogn". Det er vigtigt, at han forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart. Det er også vigtigt, at han får sin søvn. Derfor er det slyngevuggen, som du igen må prioriterer - det lyder for mig som om, at hvis du fortsætter med barnevognen, så vil han begynde at forbinde den med noget, som ikke er trygt og rart, og det vil naturligt ikke gøre det lettere for ham at sove i barnevognen senere hen. At en eller anden grund er der noget, som han ikke bryder sig om, når han ligger i sin vogn, og han kan desværre ikke fortælle os, hvad det er...

Han er 4 måneder nu, og når han bliver 6 måneder, vil han kunne sidde op. Det betyder, at han både vil kunne få en pause og dermed nå at glemme sin ...

Annonce

... barnevogn - et par måneder er lang tid, når man ikke er ældre, end han er - og om et par måneder, vil du igen kunne forsøge at introducere barnevognen som noget dejligt, fordi han så vil kunne sidde op i den, kikke på verden, følge med osv. På den måde kan han begynde at forbinde sin barnevogn med noget rart.

Jeg tænker, at du til den tid skal starte med at bruge barnevognen netop til ture, hvor han sidder op og er vågen - og ikke nødvendigvis putte ham til lur. Men gradvist vænne ham til at barnevognen er okay - og måske en dag kan I så trille af sted, opleve lidt af verden sammen, og han bliver så naturligt træt og vil pludselig kunne falde i søvn i sin vogn... det har man jo lov at håbe:)

Så ja, jeg tænker, at du skal vente, til han er ældre og håbe, at du på sigt kan lykkes med at vænne ham til barnevognen og gradvist finde ud af, at det faktisk er okay at skulle sove i den.. Krydser alt hvad krydses kan:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lige nu er det vigtigt for jer begge, at du giver jer selv ro i løbet af dagen og ikke kæmper med ham. I har ikke brug for "frygtelige dage" med tiltagende gråd og manglende søvn - det kommer der ikke noget godt ud af :)

Stort knus med på vejen herfra :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

6. oktober 2024 | Sovevaner | 11 mdr.

Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far

Kære Helen Vi står i en lidt presset situation, da vores dreng på 11...

26. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Græder sig selv i søvn om aftenen

Hej Helen, Så skriver jeg igen .. Efter mit sidste brev er min datter...

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder