Svar: 40 minutters barn
29. juli 2023
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring 40 minutters lure :)
Der er lidt forskellige ting at overveje, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig. Så må du vælge til og fra, hvad du tænker, passer hos jer:)
Det første, I skal være opmærksomme på, er, hvorvidt jeres datter egentlig har behov for at sove længere lure. Hvor lange hendes lure om dagen er afhænger af, hvor meget hun sover om natten.
Hendes søvnbehov ligger på ca. 15 timer i døgnet nu, og det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis hun sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen - og dagssøvnen er ofte fordelt på 3 lure. MEN, hvis jeres datter f.eks. sover 12 timer om natten, så er der naturligt kun ca. 3 timers dagssøvn at gøre godt med, og så vil hun ofte have brug for at sove 4-5 lure, og de vil ofte ikke være længere end f.eks. 40 minutter, fordi hendes nattesøvn er så lang som den er.
Man skal også altid se på, hvordan hun virker, når hun vågner. Du beskriver umiddelbart en pige, som ofte vågner op med store øjne, og hun sparker godt med benene. Smiler hun og virker hun glad, så har hun måske sovet det, som hun har behov for, og har derfor brug for at komme op, blive leget med og stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt, før hun så får mælk og bliver puttet igen.
Så når man skal vurdere, hvorvidt det er okay med de korte lure, så er man altså nødt til at se på hendes samlede søvnmængde, og vurdere om hun samlet får den mængde søvn, som hun har behov for i løbet af døgnet. Og man er også nødt til at se på, om hun ofte vågner op og virker veludhvilet og glad, når hun vågner - fordi det er tegn på, at hun har fået sovet det, hun har behov for lige der :)
Derudover så er det en rigtig god idé, at I nu er opmærksomme på at inddele hendes døgn i perioder, hvor hun er vågen og aktiv, og perioder, hvor hun hjælpes med at sove. Hun er ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille baby, og det er vigtigt, at hun derfor aktiveres rigtig godt, når hun er vågen.
Hun har en alder, hvor hun kan have tendens til at powernappe lidt, netop som du har læst, at jeg skriver i min bog, så kan det være svært for hende at skifte søvnstadie, hvorfor hun kan vågne op før tid. Det kan godt gøre, at hurtigere bliver træt og hendes vågne perioder derfor bliver kortere, så man kommer ind i en rytme, der både har for kort vågentid og også har for korte lure. Derfor er det vigtigt, at I ikke kun forsøger at hjælpe hende med at sove længere, men også er opmærksomme på, at hun måske også skal hjælpes til at være vågen i lidt længere tid og blive stimuleret lidt ekstra.
Hun kan f.eks. godt gabe - ikke fordi hun er træt og har brug for at blive puttet, men fordi hun keder sig og har brug for, at der skal ske noget. Derfor skal hvert gab ikke længere ses som behov for putning, men nogle gange ses som behov for aktivitet, og efter måske 20-30 minutters ekstra stimuli, så kan hun få mælk og blive puttet - til en forhåbentlig lidt længere lur.
Hun har også en alder nu, hvor hun kan få tendens til at slatspise lidt. Ammer du stadig, og hvordan går det? Jeg ved fra dit tidligere brev, at amningen har givet jer nogle udfordringer, og derfor spørger jeg ind til dette :) Hun er fysisk større nu og har naturligt derfor brug for mere mælk. Og nogle gange vil hun naturligt vågne og sove kortere lure, fordi det er tegn på, at hun har brug for at få sit mælkeindtag sat op. At hun er mere vågen kan nogle gange godt være tegn på, at hun måske har brug for lidt mere mælk...
Du skriver, at når hun er træt og pylret, og du tager hende op, så afviser hun brystet, og hun virker derfor ikke sulten. Det er heller ikke sikkert, at hun er på dette tidspunkt, men det kan godt være, at hun har brug for lidt mere mælk, før du putter hende, så hun er fyldt ekstra godt op i maven, når hun puttes. Hun vil naturligt sove bedre og i længere tid, hvis hun er mættet godt af. Det er vigtigt, at hun ikke "slatspiser" men netop hjælpes til en rytme, hvor hun kan tage godt fra og spiser tilstrækkeligt - især før putning.
Nogle gange kan man med fordel give mælk af to omgange før putning. Så hun f.eks. får mælk, bliver skiftet, gjort klar til putning og så får hun mælk igen, og først derefter puttes hun. Det kan nogle gange gøre, at hun så kan sove et lidt længere søvnstræk.
Hvis du ammer fuldt, så kan du lægge hende til det ene bryst, skifte, gøre klar til putning og derefter amme igen - enten fra samme bryst men i anden stilling, eller du kan amme fra modsatte bryst. Ammer du fra modsatte bryst, så lægger du hende til dette bryst, når hun vågner igen, så hun får dette bryst tømt rigtig godt, og før putning kan hun så lægges til modsatte bryst.
Hvis du supplerer med en flaske, så kan du amme hende fra det ene bryst, skifte og gøre klar til putning - så tilbyde flasken, og derefter putte hende. Når hun vågner, så ammes hun så fra modsatte bryst, så dette også stimuleres. Og hun kan så ammes igen eller suppleres med flaske, før hun puttes næste gang.
Hvis du er gået over til fuld flaske, så prøv om du gradvist kan få placeret flasken så tæt på putning som muligt. Igen fordi hun skal være fyldt godt op med mælk, når hun puttes, ellers vil der naturligt ikke gå særligt længe, før hun vågner og har brug for mælk igen.
Oplever du hende fysisk meget urolig, spjætter hun ofte, når hun er ved at falde i søvn og du har hende i dine arme? I givet fald vil hun måske have glæde af at blive puttet i en sovepose, som hjælper hende med at holde fysisk sammen på sig selv. Det kan være lidt svært om sommeren, fordi det hurtigt bliver for varmt, men hun kan også svøbes i et tyndt bomuldsklæde eller lignende, hvis det kan give hende ro og hjælpe hende videre ind i søvnen, så hun ikke får vækket sig selv på grund af uro i kroppen...
Det kan faktisk også være en måde at vænne hende fra favnen, fordi hun stadig vil føle sig holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Hun vil derfor ikke føle skiftet fra favn og ned i seng, vugge eller barnevogn så voldsomt, hvis hun er svøbt eller puttet i en sovepose, og det kan hjælpe hende med at komme videre i søvnen, og dermed også hjælpe hende videre, når hun efter ca. 40 minutter viser tegn på at ville vågne.
Generelt er det godt, hvis mindst en af hendes lure varer ca. 1.5 time. Når hun sover så længe, så kommer hun igennem søvnens forskellige stadier et par gange, og de giver alle noget særligt. Men alle hendes lure behøver ikke vare så lang tid - igen skal du se på hendes samlede søvnindtag.
Jeg tænker, at hvis du kan forsøge at arbejde på 3 lure om dagen og lade den midterste lur være den længste, så vil det måske kunne fungere godt for jer på sigt. Du må gerne naturligvis gerne forsøge at få hende til at sove en længere formiddagslur ved at tage hende op, berolige og betrygge og putte hende igen, eller ved at lægge hænderne på hende, kærtegne hende lidt, lulle hende ind i søvnen osv. altså det du allerede nu forsøger - men du skal ikke kæmpe med hende. Hvis hun ikke kan sove videre, så tag hende op - og i stedet skal I så være aktive.
Jeg vil foreslå dig, at du i en periode forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Hun skal aktiveres rigtig godt, I skal lege, tumle, trille, øve mavetid, lege med sange, fagter, legetøj. Hun skal have mælk før badet, og badet skal afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med creme, få lidt babymassage osv. Så skal hun ammes igen, og så skal hun puttes til middagslur.
At lægge et bad ind der, kan være med til at forlænge hendes vågenperiode lidt, og samtidig vil badet stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt - og så får hun mælk og puttes til en forhåbentlig længere middagslur. Du kan her evt. prøve at putte hende i barnevognen, trille hende en tur og først vende hjemad, når I har passeret de ca. 40 minutter, hvor hun så måske vil kunne sove videre på terrassen, hvis I har en sådan...:)
Du skriver, at du er i tvivl om, hvad der er vigtigst lige nu, og du er urolig for, om hun får uhensigtsmæssige vaner, da du gerne vil lære hende at sove i egen seng og ikke i favn. Jeg tænker her, at der også er den mulighed, at du nogle gange vælger at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen.
Når hun ligger ved siden af dig i sengen, så har hun dig helt tæt på, og kan mærke dig og fornemme dig - men hun ligger ved siden af dig, og hun er ikke oppe i din favn. Hun ligger samtidig stille og lærer på den måde at falde i søvn uden at skulle være i bevægelse. Det kan derfor også være en løsning for jer. Du kan i starten blive hos hende, så du er der med en beroligende hånd, hvis hun efter 40 minutter virker til at ville vågne. Du kan også hen af vejen blot lade hende ligge i sengen, og trække dig væk. Du skal her naturligvis blot sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hun må ikke kunne falde ned af din seng.
Du spørger, hvad der er vigtigst - søvn eller vaner - og du spørger også, om du skal blive ved at kæmpe, eller om du bare skal tage hende op. Jeg tænker, at det hele jo er vigtigt - både søvnen og de gode vaner. Og at tingene jo ikke er sort-hvide. Så nogle gange så skal du acceptere, at hun sover korte lure, ikke kæmpe med hende, men netop tage hende op og aktivere hende og så arbejde på en længere næste lur - hvor du så forsøger at skabe nogle hensigtsmæssige vaner. Som udgangspunkt skal søvnen ikke gøres til en kamp, men du skal gøre det, som du fornemmer virker, og som sikrer hende den søvn, som hun har behov for - men naturligvis med nogle vaner og rutiner, som også fungerer for dig:)
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele, og at du kan bruge mine tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske