40 minutters barn

29. juli 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

40 minutters barn

Kære Helen

Min datter er lige blevet 3 måneder og har siden de 8 uger været et 40-minutters-barn under alle dagslure - gudskelov ikke om natten. Den sidste måned har søvn derfor fyldt rigtig meget hos os.

Hun er ikke svær at få til at sove, men vågner konsekvent efter 40 min. Vi har prøvet lidt af hvert den sidste måneds tid dog uden stor succes. Jeg har din bog om børn og søvn og ved, at det skyldes at hun ikke kan komme videre fra én søvncyklus til den næste. Jeg forsøger derfor at hjælpe hende videre i søvnen, men det er en stor udfordring.

Vi har et fast putteritual til både dag og nat (mælk, svøb, nusseklud over øjnene + sut, godnatsang i forældres arme, tyngdepose) og vi forsøger at lægge hende i liften når hun er døsig, men ikke sover helt - dette er dog sværere jo senere på dagen vi kommer. Men normalt falder hun i søvn og alt er godt.

Efter de magiske 40 min vågner hun dog op og er på ingen måde indstillet på at sove videre - hendes øjne er vidtåbne, hun sparker løs med de små ben og hovedet virrer fra side til side. Vi har prøvet det meste: hånd på mave, slyngevugge, vugge videre mens hun stadig sover, nusseklud tilbage over øjnene, samsovning, shhhh-lyde, sut, barnevogn mv. uden held. Af ...

Annonce

... og til har vi held med at få hende videre i søvnen efter 20-30 minutters kamp for at holde sutten inde, nussekluden over øjnene, mens slyngevuggen rokker hende.

Tager vi hende op er hun træt og pylret og der går ikke længe før hun skal ligges igen - hun er ikke sulten og tilbyder jeg brystet afviser hun.

Somme tider kan hun sove et længere stræk i viklen og hvis jeg sidder med hende i armen får hun også sovet videre uden problemer. Jeg kan også tage hende op på armen efter de 40 min, ae mellem øjnene og synge og så bliver hun døsig og jeg kan ligge hende igen. Så får hun sovet, men jeg er nervøs for at skabe uhensigtsmæssige vaner. Jeg vil helst ikke vænne hende til, at hun skal i favn for at sove videre, men hvad er egentlig vigtigst lige nu? At hun får sovet de længere stræk som hun så tydeligt har brug for eller at vi etablerer de gode vaner (sove videre i egen seng) nu hvor hun er 3 mdr?

Hvad vil du råde os til? Skal vi blive ved med at tage kampen med sut, kanin og vugge, hvor det jo af og til lykkedes. Og hvis den metode fejler, skal jeg så tage hende op og putte forfra eller er det bedre så at tage hende op og være vågen inden vi putter igen for at undgå de dårlige vaner?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger