Brev:
40 minutters barn
29. juli 2023
Alder:
3 mdr.
40 minutters barn
Kære Helen
Min datter er lige blevet 3 måneder og har siden de 8 uger været et 40-minutters-barn under alle dagslure - gudskelov ikke om natten. Den sidste måned har søvn derfor fyldt rigtig meget hos os.
Hun er ikke svær at få til at sove, men vågner konsekvent efter 40 min. Vi har prøvet lidt af hvert den sidste måneds tid dog uden stor succes. Jeg har din bog om børn og søvn og ved, at det skyldes at hun ikke kan komme videre fra én søvncyklus til den næste. Jeg forsøger derfor at hjælpe hende videre i søvnen, men det er en stor udfordring.
Vi har et fast putteritual til både dag og nat (mælk, svøb, nusseklud over øjnene + sut, godnatsang i forældres arme, tyngdepose) og vi forsøger at lægge hende i liften når hun er døsig, men ikke sover helt - dette er dog sværere jo senere på dagen vi kommer. Men normalt falder hun i søvn og alt er godt.
Efter de magiske 40 min vågner hun dog op og er på ingen måde indstillet på at sove videre - hendes øjne er vidtåbne, hun sparker løs med de små ben og hovedet virrer fra side til side. Vi har prøvet det meste: hånd på mave, slyngevugge, vugge videre mens hun stadig sover, nusseklud tilbage over øjnene, samsovning, shhhh-lyde, sut, barnevogn mv. uden held. Af og til har vi held med at få hende videre i søvnen efter 20-30 minutters kamp for at holde sutten inde, nussekluden over øjnene, mens slyngevuggen rokker hende.
Tager vi hende op er hun træt og pylret og der går ikke længe før hun skal ligges igen - hun er ikke sulten og tilbyder jeg brystet afviser hun.
Somme tider kan hun sove et længere stræk i viklen og hvis jeg sidder med hende i armen får hun også sovet videre uden problemer. Jeg kan også tage hende op på armen efter de 40 min, ae mellem øjnene og synge og så bliver hun døsig og jeg kan ligge hende igen. Så får hun sovet, men jeg er nervøs for at skabe uhensigtsmæssige vaner. Jeg vil helst ikke vænne hende til, at hun skal i favn for at sove videre, men hvad er egentlig vigtigst lige nu? At hun får sovet de længere stræk som hun så tydeligt har brug for eller at vi etablerer de gode vaner (sove videre i egen seng) nu hvor hun er 3 mdr?
Hvad vil du råde os til? Skal vi blive ved med at tage kampen med sut, kanin og vugge, hvor det jo af og til lykkedes. Og hvis den metode fejler, skal jeg så tage hende op og putte forfra eller er det bedre så at tage hende op og være vågen inden vi putter igen for at undgå de dårlige vaner?
Med venlig hilsen