Svar: Mor igen - lillebror halvanden måned

13. juni 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Saher

Hvor er det bare dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med, at I har fået en lillebror:) Og det er naturligvis helt okay, hvis du skriver for at komme af med lidt følelser omkring at blive mor for 3. gang - det er der naturligvis altid plads til :)

Det lyder som om, at lillebror er påvirket af en del luft i armene, og måske også har refluks (silent refluks), og det er rigtig godt, at I har fået ham tjekket igennem af børnelæge og egen læge. Det er jo ikke meningen, at små børn skal græde rigtig meget, og det er derfor vigtigt at finde ud af, hvad årsagen til gråden er.

Det er vigtigt at få afklaret, om han græder, fordi han f.eks. har ondt i hovedet, ondt i nakken, skuldre, bækken. Det kan være, fordi han har et umodent tarmsystem og problemer med luft i maven. Det kan også være fordi hans nervesystem er lidt umodent.

Hvis jeres dreng har et lidt umodent nervesystem, så vil han let blive overvældet af indtryk og vil derfor let begynde at græde - og ofte vil han være længere tid om at falde til ro. Han lader sig altså ikke umiddelbart trøste, han holder ikke automatisk op med at græde, fordi I tager ham op, og holder ham i jeres favn. Det tager lidt tid for ham at fornemme og mærke jeres ro, så han selv kan finde roen. Han vil derfor både græde lidt mere og også ofte græde længere tid af gangen.

Der er ingen tvivl om, at det er rigtig hårdt at have et barn, som græder rigtig meget, og som er svær at trøste. Der er jo ikke noget du hellere vil end hjælpe din lille dreng, og når du ikke umiddelbart kan trøste ham, så får du naturligt en følelse af afmagt, en følelse af ikke at være god nok, men sådan er det ikke. Du er rigtig god til at hjælpe ham, din mand er rigtig god til at hjælpe ham, og det er netop vigtigt, at I går rundt med ham osv. så I giver ham masser af nærhed og tæt kontakt. Det vil netop være med til at modne hans nervesystem.

Har i en bæresele? Den skal være beregnet til nyfødte, og han skal sidde anatomisk korrekt, så er det ikke så tungt for jer, og I kan give ham masser af nærhed og tæt kontakt og samtidig også få lavet lidt praktisk...

Det er rigtig godt, at du ammer ham både før og efter en lur. Han lyder til at sove nogle gode lange lure - og det er rigtig godt for jer alle sammen Du fortæller, at han ofte sover lure af 2 timers varighed, og om dagen også kan tage en rigtig lang lur på 3-4 timer. At han er vågen i 1-1.5 time mellem sine lure, lyder helt perfekt.

Det lyder for mig som om, at tiden skal arbejde lidt for jer. I takt med at lillebror stille og roligt bliver ældre, så vil hans mave- og tarmsystem samt hans nervesystem naturligt modnes og gråden blive mindre, så prøv at holde ud lidt endnu. Ofte mærker man en ændring i 3 måneders alderen:)

Sæt ord på overfor dine to andre børn, og de følelser, som du tænker, at de har. Du må gerne sige til dem, at du forstår, hvis de føler, at du bruger ekstra meget tid på lillebror. Du må gerne sige til dem, at du forstår, hvis de synes, det er irriterende, at han græder så meget. Du må gerne sætte ord på, at du savner at bruge mere tid sammen med dem. Hvis du lover dem, at du vil prioritere tid med dem hver især senere hen, så skal du naturligvis holde det - du skal ikke love dem noget, som du ikke holder. Men det er helt okay at tale med dem om at lige nu, hvor lillebror er så lille, så er det lidt ekstra hårdt.

De grønne afføringer er, som din sundhedsplejerske har sagt, meget normale. Børn der bliver ammet har oftest gul afføring, men afføringerne kan være grønne, og nogle mødre oplever faktisk, at barnets afføring kan skifte farve alt efter, hvad mor spiser. Som udgangspunkt skal du spise helt normal, sund og varieret kost, men du kan naturligt godt overveje, om du har tendens til at spise noget, som via din mælk kan give lidt mavekneb... det er ikke videnskabeligt bevist, men nogle kvinder oplever, at hvis de nedsætter deres indtag af f.eks. kål, spinat, rå løg, jordbær, chokolade, kaffe... så får barnet mindre ondt i maven.

Hos ca. 1/3 af alle ammebørn skifter afføringen fra gul til grønlig omkring 2 måneders alderen. Det skyldes først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til en grønlig farve. Nogle oplever derfor også god gavn af at tilbyde barnet mælkesyrebakterier. Du kan evt. forsøge med en kombination af d-vitamin og mælkesyrebakterier, for at se om det vil gøre en forskel hos jer. Prøv at spørge på apoteket, hvad de vil anbefale.

Det er også sådan, at modermælken består af flere forskellige dele, hvor den første del af mælken er mere tynd og vandholdig, og den sidste del er mere tyk som fløde. Hvis lillebror har tendens til at spise kortvarigt på hvert bryst, så vil han få en forholdsvis stor mængde af den ...

Annonce

... vandholdige mælk, og det vil give ekstra uro i maven. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at få ham til at spise så lang tid som muligt på ét bryst af gangen.

Du kan med fordel skifte mellem ammestillingerne, så han f.eks. starte med at spise i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, og når han så har spist godt på denne måde, så kan du tage ham op, lade ham bøvse godt af, og så kan du prøve at lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. På den måde kan han lettere nå ind til den lidt federe mælk, som ligger tungere i maven. Det vil være med til at gøre, at han får mere ro i maven og at hans tendens til tilbageløb og sure opstød mindskes.

Samtidig kan skift af ammestillinger også have betydning for, hvor meget luft han sluger, når han spiser. Hvis han har problemer med meget luft i maven, kan det derfor være en god idé at se lidt på ammestilligerne og hans sutteteknik:)

Med hensyn til at malke ud, så du ikke skal amme i det offentlige rum, og så du nogle gange kan tage væk og far give flaske, så er det naturligvis også en mulighed. Det kan være et rigtig godt valg, men det er dogvigtigt, at du ved, at det kan få konsekvenser for din amning.

Jo mere du malker ud og giver flaske, og jo mindre din dreng kommer direkte på brystet, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes. Det er meget vigtigt, at din dreng dier hos dig, hvis du vil opretholde din mælk, og en brystpumpe kan ikke stimulere på samme måde, som han kan. Det er også lettere at spise af en flaske, end det er at spise af et bryst, og derfor vil mange børn begynde at foretrække flasken og afvise brystet, og jo yngre barnet er, jo større sandsynlighed er der for, at dette vil ske.

Du skal derfor overveje, hvad du har det bedst med - ikke bare nu, men på sigt. Hvis du har det sådan, at du egentlig ikke ønsker at amme, men meget gerne vil kunne gå over til flaske, fordi det gør, at far kan tage mere over og hjælpe dig, og du får frigivet tid til at være sammen med jeres to øvrige børn, så kan I godt begynde at give flaske. Men, hvis du har et ønske om at amme så længe som muligt, så er det ikke en god idé at give flaske.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du ønsker at kunne give en enkelt flaske en gang imellem og satse på, at du stadig kan bibeholde amningen ved siden af, så kan det anbefales at bruge en Medela Calma Flaske. Den er lavet sådan, at sutteteknikken minder mest muligt om sutteteknikken ved brystet, så barnet ikke så let begynder at foretrække flaske fremfor brystet.

Hvor meget mælk, han skal have, afhænger af hans vægt, så hans behov vil hele tiden ændre sig. Lige nu vejer han 5 kg, og hans døgnbehov vil være godt 800ml. Hvis vi siger, at han skal spise 6-8 hovedmåltider dagligt, så skal han altså have mellem 100-135 ml til hvert måltid. Der skal naturligt her være plads til, at appetitten kan variere efter tidspunktet på dagen, og at han af en flaske nogle gange spiser en lille smule mere (netop fordi det er lettere at få mælken via flaske). Men tilbyder du en flaske med ca. 140 ml, så burde det være rigtig fint og dække hans behov.

Han er for lille til at have en rutine. Han vil stadig sove meget forskelligt fra dag til dag og du kan endnu ikke forvente en fast rytme. Det sker ofte i 3 måneders alderen. Lige nu kan du dog indføre lidt putterutiner, så der stille og roligt skabes genkendelighed og dermed tryghed. Det handler om at lære ham at forbinde visse ting med at skulle sove, så han lettere kan overgive sig til søvnen, når han puttes.

Putterutiner kan f.eks. være, at du starter med at skifte ham og gøre ham klar til søvn med ren ble, nattøj osv. Derefter ammer du ham, og så lægger du ham fra dig f.eks. i barnevognen eller i hans vugge/seng, og du gør det på samme måde hver gang. Putter ham evt. med en sut, måske koblet til en klud, der dufter lidt af dig, kærtegner ham på samme måde, nynner måske en lille sang eller tænder for en musikuro, luller ham måske ind i søvnen med dine hænder på hans krop eller triller måske barnevognen lidt.

Det kan være en god idé at putte ham lidt væk fra familien, så der ikke er for meget uro, hvor han skal sove. Han kan let blive forstyrret, hvis fjernsynet kører, hvis I hører musik, hvis I voksne, eller de ældre søskende, griner, leger osv. Hvis han kan sove på altanen, i haven, eller i soveværelset, så er der mere ro omkring ham. Det vil hjælpe ham til at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen.

Du skal regne med, at han nok har behov for ca. 16 timers søvn i døgnet, og så lille et barn vil ofte fordele søvnen sådan, at de sover 9-10 timer om natten og 6-7 timer om dagen. Antallet af lure varierer fra dag til dag.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu en gang:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os