Svar: Nattesøvn part 2
12. april 2023
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev - og jeg kan godt forstå, at I er trætte, hvis I er oppe mellem 4-10 gange hver nat for at gå rundt og vugge jeres dreng i armene... det dur naturligt ikke:)
Jeres dreng har, som nævnt i mit sidste brev, et søvnassociationsproblem. Der findes gode søvnassociationer, og der findes mindre gode søvnassociationer.
Gode søvnassociationer er f.eks.:
Putteklud, bamse, godnatsang eller godnathistorie, beroligende ord, kærtegn, tremmeseng..
Mindre gode søvnassociationer er f.eks.:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn, gået med, hoppet med på en pilatesbold eller lignende...
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
I har nu lært jeres dreng at sove uden brystet om natten - det er rigtig godt! Men I har fået erstattet brystet med en ny søvnassociation, der ikke fungerer. Nemlig, at I nu skal gå rundt med ham og vugge ham igen og igen. Ikke kun, når han skal sove, men også når han vågner om natten og har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet.
Jeres dreng er altså nu afhængig af favn og bevægelse for at kunne sove, og det er I nødt til at ændre på. Og I skal ændre det både i løbet af dagen og om aftenen - altså hver gang han bliver lagt til at sove, så er det vigtigt, at han nu lærer at falde i søvn uden at skulle være i favn og uden at skulle være i bevægelse.
Om dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan putte ham i barnevognen, så han lærer at falde i søvn i den i stedet for i jeres arme. Altså her lærer at sove uden at være i favn. Barnevognen kan trilles, så han på den måde stadig vugges lidt, men stille og roligt skal I begynde at holde barnevognen stille, når han skal sove, så han ikke vænnes til at skulle være i bevægelse hele tiden.
Om aftenen vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham liggende. Det har den fordel, at han stadig får din mælk at finde ro med, han har dig stadig tæt på og får masser af nærhed, men han lærer at falde i søvn liggende stille og dermed uden bevægelse. Han ligger samtidig ved siden af dig og ikke oppe i din favn :) Det er her vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, du skal helst nå dertil, hvor du lægger dig med ham, han ammes, han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Når han kan falde i søvn på denne måde, så må du meget gerne begynde at putte ham i tremmesengen, før han falder helt i søvn, så han begynder at registrere, at han puttes i sin seng. Det er rigtig fint, at du forsøger med en bamse, den kan skabe genkendelighed og dermed tryghed på sigt. Det er dog helt normalt, hvis han endnu ikke bruger den bevidst, de fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at bruge en puttebamse.
Du kan også forsøge det, man kalder "op-ned-metoden" om aftenen. Det går ud på, at du sætter dig ved siden af tremmesengen, ammer ham, og før han sover helt, så flytter du ham kærligt og nænsomt ned i tremmesengen. Hold dine hænder på ham, tal beroligende til ham, put ham gerne med bamse eller putteklud (må gerne dufte af dig) og se om du kan lulle ham ind i søvnen på denne måde. Hvis han græder, så tager du ham op, sidder stille med ham og beroliger ham i din favn, og når han atter virker rolig, så putter du ham tilbage i sengen igen og forsøger at lulle ham ind i søvnen der. Græder han igen, så kan du igen tage ham op, gentage og putte ham tilbage i egen seng igen. Altså op-ned-op-ned... Så han på den måde hjælpes til at lære, at han godt kan falde til ro og falde i søvn i egen seng og netop forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Nogle gange er denne metode rigtig god til børn i 8-9 måneders alderen, fordi han lige nu er i separationsfasen. Det betyder, at han på den ene side godt kan være mere klyngende, søge ekstra fysisk kontakt, og på den anden side, også kan skubbe dig væk, gerne ville ligge mere for sig selv. Det kan derfor være et forsøg værd - måske bliver han irriteret over det, og så skal du naturligt ikke bruge denne metode.
Det er rigtig fint, at I får ham tjekket igennem ved lægen. Mange er syge i øjeblikket, og han kan naturligt godt have øreproblemer eller andet, som kan forklare hans opvågninger om natten.
Hvis I oplever, at han virker meget urolig, måske grædende, så kan det dog sagtens skyldes separationsfasen og den store udvikling, som han går igennem lige nu. Det er en alder, som kræver stor forståelse og omsorg. Nogle gange bliver han måske rigtigt ked af det, når I går på toilettet eller lader ham være alene i stuen og går i køkkenet. Han kan også blive ked af det, hvis bedsteforældre eller andre kikker på ham eller taler med ham. Han vil ofte søge tilflugt hos mor eller far, når I er sammen med andre. Han sover ofte også dårligt. Han har rigtig svært ved at koble fra, når han skal sove. Han kan ikke finde fysisk ro, og han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Og så drømmer han også rigtig meget i denne periode.
Det er her rigtig vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at give ham den nærhed og kontakt, som han naturligt har behov for lige nu, og at I samtidig forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I har fået skabt - at han f.eks. sover i egen seng, og at han så vidt muligt hjælpes med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn osv. og i egen seng. Du spørger, hvordan I kan hjælpe ham med at sove nogle længere stræk om natten uden at han skal op og vugges - og det gør I ved at sikre, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn og bruge søvnassociationer, der gør ham i stand til at finde videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side :)
Det er ikke let, men det kan godt lykkes :) Jeg sender jer et knus med på vejen - fortsæt alt det gode I allerede gør med bad og godnatgrød!
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske