Svar: Nattesøvn part 2

12. april 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære trætte mor

Tak for dit brev - og jeg kan godt forstå, at I er trætte, hvis I er oppe mellem 4-10 gange hver nat for at gå rundt og vugge jeres dreng i armene... det dur naturligt ikke:)

Jeres dreng har, som nævnt i mit sidste brev, et søvnassociationsproblem. Der findes gode søvnassociationer, og der findes mindre gode søvnassociationer.

Gode søvnassociationer er f.eks.:

Putteklud, bamse, godnatsang eller godnathistorie, beroligende ord, kærtegn, tremmeseng..

Mindre gode søvnassociationer er f.eks.:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn, gået med, hoppet med på en pilatesbold eller lignende...

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.

I har nu lært jeres dreng at sove uden brystet om natten - det er rigtig godt! Men I har fået erstattet brystet med en ny søvnassociation, der ikke fungerer. Nemlig, at I nu skal gå rundt med ham og vugge ham igen og igen. Ikke kun, når han skal sove, men også når han vågner om natten og har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet.

Jeres dreng er altså nu afhængig af favn og bevægelse for at kunne sove, og det er I nødt til at ændre på. Og I skal ændre det både i løbet af dagen og om aftenen - altså hver gang han bliver lagt til at sove, så er det vigtigt, at han nu lærer at falde i søvn uden at skulle være i favn og uden at skulle være i bevægelse.

Om dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan putte ham i barnevognen, så han lærer at falde i søvn i den i stedet for i jeres arme. Altså her lærer at sove uden at være i favn. Barnevognen kan trilles, så han på den måde stadig vugges lidt, men stille og roligt skal I begynde at holde barnevognen stille, når han skal sove, så han ikke vænnes til at skulle være i bevægelse hele tiden.

Om aftenen vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham liggende. Det har den fordel, at han stadig får din mælk at finde ro med, han har dig stadig tæt på og får masser af nærhed, men han lærer at falde i søvn liggende stille og dermed uden bevægelse. Han ligger samtidig ved siden af dig og ikke oppe i din favn :) Det er her vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, du skal helst nå dertil, hvor du lægger dig med ham, han ammes, han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Når han kan falde i søvn på denne måde, så må du meget gerne begynde at putte ham i tremmesengen, før han falder helt i søvn, så han begynder at registrere, at han puttes i sin seng. Det er rigtig fint, at du forsøger med en bamse, den kan skabe genkendelighed og dermed tryghed på sigt. Det er dog helt normalt, hvis han endnu ikke bruger den bevidst, de fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at bruge en puttebamse.

Du kan også forsøge det, man kalder ...

Annonce

... "op-ned-metoden" om aftenen. Det går ud på, at du sætter dig ved siden af tremmesengen, ammer ham, og før han sover helt, så flytter du ham kærligt og nænsomt ned i tremmesengen. Hold dine hænder på ham, tal beroligende til ham, put ham gerne med bamse eller putteklud (må gerne dufte af dig) og se om du kan lulle ham ind i søvnen på denne måde. Hvis han græder, så tager du ham op, sidder stille med ham og beroliger ham i din favn, og når han atter virker rolig, så putter du ham tilbage i sengen igen og forsøger at lulle ham ind i søvnen der. Græder han igen, så kan du igen tage ham op, gentage og putte ham tilbage i egen seng igen. Altså op-ned-op-ned... Så han på den måde hjælpes til at lære, at han godt kan falde til ro og falde i søvn i egen seng og netop forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.

Nogle gange er denne metode rigtig god til børn i 8-9 måneders alderen, fordi han lige nu er i separationsfasen. Det betyder, at han på den ene side godt kan være mere klyngende, søge ekstra fysisk kontakt, og på den anden side, også kan skubbe dig væk, gerne ville ligge mere for sig selv. Det kan derfor være et forsøg værd - måske bliver han irriteret over det, og så skal du naturligt ikke bruge denne metode.

Det er rigtig fint, at I får ham tjekket igennem ved lægen. Mange er syge i øjeblikket, og han kan naturligt godt have øreproblemer eller andet, som kan forklare hans opvågninger om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis I oplever, at han virker meget urolig, måske grædende, så kan det dog sagtens skyldes separationsfasen og den store udvikling, som han går igennem lige nu. Det er en alder, som kræver stor forståelse og omsorg. Nogle gange bliver han måske rigtigt ked af det, når I går på toilettet eller lader ham være alene i stuen og går i køkkenet. Han kan også blive ked af det, hvis bedsteforældre eller andre kikker på ham eller taler med ham. Han vil ofte søge tilflugt hos mor eller far, når I er sammen med andre. Han sover ofte også dårligt. Han har rigtig svært ved at koble fra, når han skal sove. Han kan ikke finde fysisk ro, og han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Og så drømmer han også rigtig meget i denne periode.

Det er her rigtig vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at give ham den nærhed og kontakt, som han naturligt har behov for lige nu, og at I samtidig forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I har fået skabt - at han f.eks. sover i egen seng, og at han så vidt muligt hjælpes med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn osv. og i egen seng. Du spørger, hvordan I kan hjælpe ham med at sove nogle længere stræk om natten uden at han skal op og vugges - og det gør I ved at sikre, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn og bruge søvnassociationer, der gør ham i stand til at finde videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side :)

Det er ikke let, men det kan godt lykkes :) Jeg sender jer et knus med på vejen - fortsæt alt det gode I allerede gør med bad og godnatgrød!

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet