Svar: Rutine til 5 mdr baby
15. januar 2023
Alder:
5 mdr.
Kære M
Tak for dit brev, stort tillykke med at I har fået en lillesøster - og velkommen tilbage:)
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en nogenlunde fast dagsrytme, og jeg er helt enig med dig i, at hele dagens rytme naturligt spiller ind på nattens forløb. Jeg forstår også godt dine bevæggrunde for at vække hende, men det er ikke nødvendigvis en god idé...
Du skriver, at du er bange for, at hun ellers vil sove alt for meget om dagen, og det kan naturligt ske, men det kunne godt være et forsøg værd at se, om hun ikke vågner af sig selv. Måske vil hun vågne efter ½ times tid, så sover hun naturligt 2.5 time i stedet for 2 timer, men det vil naturligt være helt okay - især hvis det gør, at hun så begynder at kunne sove længere søvnstræk om natten. Det, at hun vækkes hele dagen igennem kan nemlig godt være med til at gøre, at hun generelt får sværere ved at sove sammenhængende...
Du nævner også, at hun nogle gange vågner efter 60 minutter, hvor du ofte kan vende hende, og hun så sover videre. Det lyder derfor som om, at hun faktisk her er træt og har brug for mere søvn, hvilket det derfor er godt, at du hjælper hende med. Men, hvis hun nogle gange vågner op, virker opmærksom og faktisk til ikke at have behov for mere søvn lige der, så er der også den mulighed, at du tager hende op, når hun har sovet en time. Det gør ikke noget, hvis hendes ene lur ikke varer mere end en time - det kan igen være med til at gøre, at en af hendes andre lure måske vil blive længere og mere sammenhængende, samtidig med at det naturligt vil kunne rykke hendes rytme lidt dagen igennem.
Det er også værd at medtænke, hvorvidt hun falder i søvn med sin flaske i munden. Det er rigtig godt, at hun får flaske som en fast del af sit putteritual, men det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. På samme måde er det vigtigt, at hun bliver flyttet ned i sin seng eller barnevogn, før hun sover helt. Hun bør ikke falde i søvn i din favn og derefter flyttes. Det er vigtigt, at hun registrerer, hvor hun puttes, for ellers kan det forklare, hvorfor hun vågner op igen og igen i løbet af natten og søger efter flaske og/eller favn. Det handler om søvnassociationer, og du må meget gerne lære hende at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover.
Du må gerne give hende en sut, evt. en klud koblet til sutten, som så kan følge med hende ned i seng eller barnevogn og give hende en følelse af stadig at være nær dig, og som kan give hende ro. Men - det er vigtigt, at du ikke giver hende sut i munden igen og igen hele natten igennem, da hun så også kan begynde at vågne, fordi hun taber sin sut og dermed er blevet uhensigtmæssigt afhængig af den, når hun skal sove...
Det er rigtig godt, at I er begyndt med skemad, - det tænker jeg vil hjælpe jer fremadrettet og være med til at gøre en naturlig forskel hos jer. I takt med at hun begynder at skulle tilbydes skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og flaske, før hun skal sove. På den måde skabes naturligt mere rytme, og I vil også komme væk fra, at hun "slatspiser", som det lyder lidt som om, at hun gør... Det vil sige, at i stedet for, at hun nogle gange drikker 2x60 ml så kan hun måske i stedet få lidt at spise sammen med vand af kop, og så drikke 120 ml før hun så skal sove. Aften, sen aften osv. må hun gerne få en fuld flaske erstatning - men det tyder jeg ud af dit brev, at hun også får:)
Hun må gerne være vågen 3 timer om aftenen, hvis hun der er glad, smilende, hygger sig. Hvis hun derimod virker overtræt, let bliver pylret og ked af det, så vil det være en god idé, at I forsøger at putte hende før. Om dagen ser det ud som om, at hun ofte er vågen i 2-2.5 time af gangen, og det lyder fint.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen trives med 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. De sover ofte ca. 15 timer i døgnet, fordelt på ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen. Jeres datter får disse tre lure, hun sover ofte 2+2+1 time, og om natten sover hun ca. 10 timer fra 21-07 - altså ligesom det må forventes. På den måde lyder det som om, at hendes mønster er alderssvarende:)
Jeg tænker, at I sandsynligvis vil kunne starte med lidt skemad om aftenen i løbet af få dage til en uge. Hun er begyndt med skemad til frokost, og det lyder som om, at det fungerer. Når hun kan spise ½ dl. grød der, så må du gerne introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, så hun får 2 skemåltider dagligt. I løber af en uges tid tænker jeg, at du kan gøre dette, men indtil da må du gerne forsøge med en flaske om aftenen for at se, om du på den måde kan fylde hende lidt ekstra op til natten. Det er bedre, at hun spiser lidt hyppigere om aftenen end om natten, trods alt...:)
En dagsplan kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre indtil kl 07, hvor dagen begynder stille og roligt. Det er helt okay, at du vækker hende her, da I er afhængige af at dagen begynder på dette tidspunkt.
(omkring 6 mdr. vil der komme morgengrød ind her)
Formiddag 8.30: Flaske og puttes til formiddagslur. Slipper flasken, før hun falder i søvn, så hun registrerer, hvor hun puttes. Hvis hun vågner op efter 1 time og virker udhvilet, så tag hende op, ellers gør som nu - hjælp hende med at sove videre. Det er en overvejelse værd ikke at vække hende, men se om hun så ikke vågner af sig selv, måske bare 20-30 minutter senere...
(Lige nu må hun godt få en flaske igen, når hun vågner, men hen af vejen vil hun skulle have et mellemmåltid formiddag i stedet...)
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød som nu og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske ca. kl 13 som nu, det afhænger dog helt af, hvorvidt hun har sovet 1, 2 eller 2.5 time til middag... På samme måde vil varigheden af middagsluren kunne variere efter, hvor lang formiddagsluren har været. Prøv også her at lade hende styre søvnen lidt selv. Hvis hun vågner udhvilet efter 1 time, så tag hende op - og put hende tidligere til dagens 3. lur. Hvis hun sover en lang middagslur, måske ender med at sove 3 timer her, så kan hun måske springe dagens 3. lur helt over...
(vill hen af vejen skulle tilbydes mellemmåltid om eftermiddagen)
Eftermiddag 16: Flaske
Sover herefter dagens 3. lur - og igen afhænger tidspunktet her af, hvordan rytmen har vist sig at være først på dagen, og hvor lang en middagslur hun tager...
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 20 - puttetidspunktet om aftenen vil sandsynligvis blive rykket frem hvis hun begynder at sove anderledes i løbet af dagen..
Sen aften 23: Drømmeflaske
Nat 03: Flaske og sover videre...
Som du kan se, så ligner min dagsplan stadig meget din - og som sagt lyder det også som om, at jeres datter sover det, hun har behov for, har et alderssvarende søvnmønster med 3 lure dagligt, er begyndt med skemad osv. som naturligt også vil skabe ændringer hos jer.. så tiden arbejder også for jer, og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer...
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det således er dagsplanen, som du er i tvivl om, eller om det mere er de urolige nætter - og hvis det er nætterne, som fylder for meget hos jer, så vil jeg medtænke mere mad, vand af kop og flaske før hver lur. Ligesom jeg vil medtænke måden hun falder i søvn på og hendes søvnassociationer :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jer endnu engang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske