Svar: Komme ud af døren med nyfødt
30. juni 2022
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Kæmpe stort tillykke med den lille dreng - det lyder som om, at alt er gået godt, og hvor er det bare dejligt! :)
Det kan være rigtig svært at komme ud af døren med en nyfødt, især fordi så lille et barn endnu ikke har nogen rigtig rytme, og det derfor er svært at vide, hvornår han sover og er parat til at trille af sted, og også fordi mælken nærmest løber igennem systemet, så bedst som du har skiftet hans ble og givet ham mælk, og du tror, at I skal ud af døren, så laver han i bleen igen, og så er du nødt til atter at skifte ham, før I kan gå...
Hvis lægehuset ligger i nærheden af, hvor I bor, så kan det være en fordel, at du putter ham i barnevognen og triller ham derhen. Det giver dig nemlig mulighed for at amme, skifte og putte ham i barnevognen - og så lade ham sove videre, når det er tid til at gå... hos lægen vil han naturligt så skulle vækkes for at blive undersøgt og efter undersøgelsen kan du så amme ham igen, og derefter atter putte ham i barnevognen og trille hjem, imens han så atter sover.
Hvis I skal køre i bil, så kan det være lidt sværere, for så skal han placeres i autostol, og du kan risikere, at han vågner op, hvis han er faldet i søvn... Det er derfor en god idé, hvis du kan forsøge at time hans vågentid, mælkemåltid og putning med, at I er ved at være på vej ud af døren, så han kan blive puttet i autostolen og så falde i søvn der, når I kører af sted.
Hvis det ikke kan lade sig gøre at time det, og han blot sover, når I skal af sted, så må du forsøge at flytte ham fra hans sovested og over i autostolen. Hvis han har brug for lidt trøst og ro, så kan du forsøge med en sut. Det kan måske være med til at gøre, at han falder til ro i autostolen igen og blot sover videre. Det er helt okay, hvis han endnu ikke kan finde ud af teknikken med en sut, det kan komme hen af vejen :) Det kan også være, at han slet ikke vågner af luren, det afhænger helt af, hvor lang tid han har sovet, og hvor han er i søvnen. Nogle gange vil du godt kunne flytte ham sovende, uden at han registrerer det.
Hvis du er ret sikker på, at han vil vågne op, når du flytter på ham, fordi han allerede har sovet et længere søvnstræk, så vil det ofte være nødvendigt, at du tager ham op måske 30-45 minutter før, det er ved at være tid til at køre - fordi det giver dig tid til at give ham en tår mælk og evt. en tør ble, før I så skal af sted. På den måde kan du undgå, at han vågner op, er sulten og skal skiftes lige der, hvor du har planlagt, at I skal ud af døren.
Prøv om du kan undgå, at han skal vugges meget i dine arme for at finde ro og falde i søvn. Puttes han i barnevognen, så vil han blive lullet ind i søvnen i denne, og puttes han i autostol, så vil han forhåbentlig også kunne finde ro af bilens bevægelser.
Det vil generelt være godt, hvis han har mælk i maven, når I skal nogen steder, da han vil finde bedre ro og acceptere ændringerne, hvis han er mæt og tilfreds og på den måde har det godt. Der er også større sandsynlighed for, at han sover videre og ikke vågner, hvis han har godt med mælk i maven og lige er faldet i søvn. Hvis han vågner op eller vækkes, fordi du flytter ham og skifter situation, så vil det være sværere for ham at finde roen, hvis han samtidig er sulten. Derfor vil han i en sådan situation sandsynligvis have behov for mælk og nogle gange vil en lille trøstetår også være nødvendigt og derefter kan I så komme ud af døren.
Der er ingen faste måder at gøre det på, og som du skriver, så er I nødt til at følge hans behov med hensyn til søvn og amning, når han ikke er ældre. Nogle gange kan det dog være nødvendigt at tage ham op, skifte ham og give ham mælk, lidt før du egentlig ville have gjort det, netop for at han er parat til at komme ud af døren til et fast tidspunkt - og det er helt okay:) Selvom du har læst, at man ikke skal vække børn, så kan det være nødvendigt i visse situationer. Og nogle gange behøver han måske ikke blive vækket, men kan spise mere eller mindre i søvne og derefter så flyttes til barnevogn eller autostol og sove videre...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske