Svar: Urolig nattesøvn - snart 4 uger

10. oktober 2021

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :)

Jeres dreng er stadig lille og ny, han er et spædbarn, og det er helt naturligt, at han derfor sover bedst i favn eller ved brystet. Han er for lille til, at I skal give ham andet end masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, tryghed og ro :)

Når det så er sagt, så forstår jeg dog godt, at I gerne vil kunne lægge ham fra jer, så han en gang imellem kan sove sine lure i barnevogn eller seng :)

I må gerne indføre små genkendelige ritualer, som leder op til putning. Det vil være, at han f.eks. får en ren ble, får rent tøj på, ammes og puttes til lur med bestemte kærtegn osv. Det vil også være rigtig fint, at I f.eks. svøber ham eller putter ham i en sovepose...

Det kan være praktisk at indføre en daglig gåtur med barnevognen, så han lærer at sove i denne - det gør det lettere at bringe og hente storebror, og samtidig vil det være rigtig dejligt, at lillebror kan sove i sin sovepose i barnevognen, når det nu gradvist bliver koldere i vejret.

Derudover er det vigtigt, at I kender til hans bevidsthedssignaler - små børn har forskellige signaler, der viser, om de har brug for at være aktive, er sulten, skal puttes osv. Og at kende til dem vil give jer lidt idé om, hvornår han er putteklar.

Stille årvågenhed: Han ligger og kigger, studerer omgivelserne ganske stille, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Han bevæger sig lidt mere, kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten og viser behov for mælk, eller måske har han behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som, at han har behov for at sove.

Gråd: Han begynder at græde, har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk, han har fået, bundfælle sig.

Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og han ruller med øjnene. Det er i denne periode, han skal puttes og helst lige før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Hans rytme lige nu vil ofte være at spise, blive bøvset af, blive skiftet, pludres med og være aktiv. Ofte kort tid af gangen, han vil sandsynligvis ikke kunne være vågen i mere end 1.5-2 timer af gangen, nogle gange måske kun 45 minutter - og ofte vil han så skulle have mælk og puttes så igen. Præcis som det lyder som om, at I allerede gør det.

Og når han er ammet og skal sove, så kan det være en god idé at du/I ikke sidder med ham for længe. Det vil faktisk være rigtig fint, at I putter ham fra jer, før han sover helt. Hvis han falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes, så vil han vågne op, registrere at han nu ligger et andet sted, og det kan være utrygt for ham. Derfor er det rigtig fint, at i nogle gange flytter ham fra jer med det samme, når han har spist godt fra brystet og ikke efter f.eks. 15-20 minutter...

Det kan være en god idé, at I svøber ham, fordi det at være svøbt vil give ham følelsen af at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme - og det gør skiftet fra jeres favn og ned, hvor han skal sove, mindre voldsomt for ham. Et svøb kan være et rigtigt babysvøb beregnet til ...

Annonce

... formålet, det kan dog som sagt også være en sovepose, hvis I vil øve at han nu lærer at sove i barnevognen. I kan derfor forsøge at amme ham, putte ham i sovepose og derfra ned i barnevognen, og så trille ham en tur. Hvis han bruger sut, må han meget gerne få en sut her, og I kan så lulle ham ind i søvnen ved netop at trille ham eller nogle gange blot ved at lade jeres hænder ligge på ham.

Hvis det "kun" er om natten, at I oplever uro og svært ved at overgive sig til søvnen, så skal I være opmærksomme på hans indtag af mælk om dagen, og de putterutiner I har der. Hele dagens rytme og måden I hjælper ham om dagen vil påvirke nætterne. I skal derfor også være opmærksomme på hans rytme og se lidt på rytmen over alle døgnets timer.

Selvom han naturligvis både skal have sin dagssøvn og nattesøvn tilstrækkeligt dækket, så er det vigtigt, at I hjælper ham med at kende forskel på dag og nat. Det er vigtigt, at I hjælper ham til at være vågen og aktiv om dagen og f.eks. sørger for at tænde lys, pludre, lege osv. Og om natten er det så vigtigt med dæmpet belysning, ikke for meget snak og kun skifte bleen, hvis han har afføring - er der tale om en lille tisseble, så behøver han ikke blive skiftet.

I skal også se på, hvor meget han sover, og hvor lange hans lure om dagen er. Hvis han sover flere lange lure om dagen, så vil nattesøvn naturligt skulle være kortere, og det kan godt give flere opvågninger og uro om natten, hvis nattesøvnen er meget lang. Det samme gælder hans indtag af mælk - hvis han spiser med længere intervaller om dagen, vil han måske søge brystet ekstra om natten for at få sit behov dækket, og det kan være nødvendigt, at du prøver at lægge ham hyppigere til i dagtimerne, så de længste søvnstræk kommer til at ligge om natten...

Du skriver, at I lige nu bruger et par timer pr amning på at få ham til ro, og du skal her naturligt være opmærksom på, om det mon skyldes at han egentlig ikke har behov for at blive puttet, men måske blot har brug for at sove en powernap hos jer - og derefter så kan være vågen igen, før han så atter er klar til at sove...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Svøb eller sovepose kan også have effekt om natten. Hvis han stadig har en kraftig mororefleks, faldrefleks, så vil I måske opleve, at han lige giver et spjæt, når han er ved at falde i søvn - og han får derved vækket sig selv. Når han ligger i jeres arme, så hjælper I ham med at holde sammen på sig selv, I holder ham naturligt lidt tættere, I siger med det samme "ssyy" osv. og han kommer på den måde hurtigt videre i søvnen. At være svøbt eller puttet i en sovepose kan give ham samme ro, som jeres favn - og derfor kan det være en god idé at bruge dette som alternativ til jeres arme.

Men - I skal naturligvis være opmærksomme på temperaturen. Det er vigtigt, at han ikke får det for varmt og for at forebygge vuggedød bør svøbet løsnes, når barnet sover. Puttes han i en sovepose, så er det vigtigt, at hans påklædning er tilpasset, og at temperaturen i rummet også holdes køligt, så han stadig kan komme af med varmen.

I skal også være opmærksomme på om han måske har lidt refluks - altså mælk der står og kører op og ned mellem mavesæk og spiserør. I givet fald kan det nogle gange hjælpe at lægge ham eleveret med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden af hans seng, så han på den måde naturligt kommer til at ligge lidt højere med hovedet.

En sut kan som sagt nogle gange være en god idé - den kan være med til at skubbe mælken igennem systemet og virker beroligende, så nogle gange kan det være en god løsning, og noget I kan forsøge:)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Og glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor