Svar: Afhængig af sut for at sove?

21. januar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Trille-mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sut og søvn :)

Du har naturligt ret i, at jeres datter på sigt godt kan vænne sig til at sutten skal være i munden, for at hun kan sove, og at det kan blive et problem - jeg kalder det vanebetinget afbrudt søvn. Det er nemlig sådan, at når vi hjælper med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn osv. så kommer vi per automatik ofte også sutten i munden, og det kan gøre, at jeres datter lærer at sutten skal være i munden, for at hun kan sove. Det betyder, at hun kan begynde at vågne op, registrere at sutten mangler og derfor vågne yderligere op og græde fordi hun har behov for sutten - og det er naturligt uhensigtsmæssigt.

Det er dog sjældent problemet for et barn på 3 måneder, og umiddelbart tænker jeg, at du lige nu ikke skal være bekymret for det. Jeres datter sover rigtig fint igennem om natten, vågner hver 3-4 time for at få mælk og sover derefter videre - også uden sut, så det lyder rigtig fint. Men du skal på sigt naturligt være opmærksom og også medtænke, at du nogle gange skal forsøge at hjælpe hende videre i søvnen ved at trøste, berolige, trille med barnevognen osv. men uden nødvendigvis at give hende sut i munden :)

Når hun har tendens til at vågne op efter 40 minutter, så er det fordi hendes søvn begynder at ændre sig og gradvist kommer til at indeholde lidt flere stadier - og hun har naturligt rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Samtidig har mange børn i 3 måneders alderen også stadig en aktiv moro-refleks, så hun måske spjætter, når hun er ved at falde i dybere søvn og derfor får vækket sig selv, vågner op og græder. Hendes opvågninger kan derfor skyldes den fysiologiske ændring, der sker med søvnen netop nu.

Samtidig vil børn i 3-4 måneders alderen ofte være så opmærksomme på verden, og alt hvad der sker omkring dem, at de kan have svært ved at koble fra, når de skal sove. Og når de endelig sover, så kan søvnen være mere kortvarigt og de får tendens til at powernappe lidt mere. De kan på samme måde også have svært ved helt at koncentrere sig om bryst eller flaske. Du oplever måske, at når hun spiser, så slipper hun, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter og begynder at pludre med dig, tager fat og dier igen, og slipper så igen, fordi far eller storebror kommer ind i stuen, og det er langt mere interessant end at spise. Det betyder, at børn i denne alder godt kan have tendens til både at slatsove og også slatspise lidt.

Det er her en god idé, hvis du kan begynde at ...

Annonce

... hjælpe hende til en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Det er også en god idé, at du vælger at gå en tur med hende midt på dagen, fordi du på den måde hjælper hendes indre ur til at få en fornemmelse for en længere lur netop der. Og du skal ikke lige nu være bekymret for om hun så får en dårlig vane med at skulle trilles i barnevognen. Det vigtigste er, at hun får en vane med at sove lidt længere lur midt på dagen og generelt vil det være rigtig godt, hvis en af hendes lure varer mindst 1.5 time - naturligvis meget gerne mere, hvis hvis hun sover 1.5 time, så sikrer du at hun kommer igennem de forskellige søvnstadier et par gange :)

Derudover er det vigtigt, at du forsøger at fylde hende lidt ekstra op med mælk. Både fordi hun har tendens til at slatspise nu, men også fordi hun fysisk bliver større og mælkebehovet derfor bliver større. Det kan derfor nogle gange være en god idé at amme fra begge bryster mellem hver lur. Det kan være godt med en rytme, hvor hun ammes fra det ene bryst, spiser rigtig godt der og derefter bøvses hun af og I leger, hygger, tumler, pludrer - og før hun så skal sove, så ammes hun fra modsatte side, og puttes. Når hun så vågner igen, så starter du på den side, hvor hun stoppede sidst, lader hende spise godt fra den side, skifter, pludrer, leger osv. før du så ammer fra modsatte bryst og putter hende igen. På den måde sikrer du hende mælk nok og får samtidig stimuleret din mælkeproduktion og hun vil kunne sove et længere søvnstræk godt fyldt op med mælk i maven.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun ammes lige før putning, så er det ikke sikkert, at hun overhovedet behøver sutten for at falde i søvn. Hvis hun har brug for den, så må du naturligvis gerne give hende sutten, så den kan hjælpe hende med at finde roen og overgive sig til søvnen. Men når hun så taber sutten efterfølgnede, og hvis hun vågner op og småklynker lidt, så prøv om du kan hjælpe hende videre i søvnen med dine hænder, kærtegn, nussekluden der dufter af dig, beroligende ord osv. og ikke give hende sut i munden hver gang.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt viden om, hvad der også spiller ind på søvnen hos jer netop nu :)

Læs også meget gerne Helens bog om børn og søvn, hvor I blandt andet kan læse meget mere om netop 3-4 måneders alderen og de udfordringer, som søvnen giver netop nu. Bogen er netop udkommet i en ny revideret udgave - det fremgår af forsiden, men måske har du allerede bogen stående fra storebror...:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin