Svar: Nat putning i evigheder

13. januar 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Far og mor

Tak for jeres brev :)

Der er ingen tvivl om, at dagsrytmen påvirker jeres datters puttetidspunkt, og hendes dagsrytme påvirker også til opvågninger om natten. Derfor er det dagsrytmen, som I skal forsøge at ændre på.

Hun har brug for to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sove ca. 13.5-14 timer i døgnet, det vil være hendes behov, og mange børn trives rigtig godt med 11 timers nattesøvn og 2.5-3 timers dagssøvn (fordelt på 2 lure). Jeres datter sover ofte en formiddagslur på 2-2.5 time og så sover hun en lang middagslur - hun sover ofte fra kl 14.30-15 og så kan hun sove til kl 16, 17, 18... Og det gør både, at hendes dagssøvn bliver meget lang og det gør også, at hun naturligt er meget svær at putte og at klokken nogle gange bliver 22, før hun endelig sover.

Samtidig er det sådan, at nu hvor hun er ved at være 1 år gammel, så vil den søvn, der ligger efter kl 16 "æde" af nattesøvnen. Det betyder, at når hun sover efter kl 16, så vil hun enten blive meget svær at putte, eller hun vil få en vågenperiode midt nat, eller hun vil vågne meget tidligt. Derfor skal hun hjælpes til en rytme, som giver hende den dagssøvn, som hun har behov for - men som også kan fungere med den hverdag, som hun forventes at skulle passe ind i.

Man kan sige, at jeres datter trives fint med sin rytme. Hun har det sådan set udmærket med at sove fra kl 22 til 05/06 - det er fint med 7-8 timers nattesøvn, for det hun mangler henter hun jo bare om dagen, så hun sover sine 2-2.5 time om formiddagen og så tager hun det resterende sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Men det fungerer naturligt ikke for jer.

Selvom børn ikke skal vækkes, men i princippet skal have lov til at sove, som de viser behov for, så tænker jeg, at I skal vække hende om eftermiddagen. Det er rigtig fint, at hun får en lang formiddagslur og sover hun 2-2.5 time der, så vil det være fint at middagsluren vare en time. I skriver, at hun er rigtig træt om eftermiddagen, når hun puttes kl 14.30-15 og Jeg tænker, at I skal prøve at putte hende lidt før der, så hun f.eks. puttes kl 14-14.30 og så skal hun sove en times tid og altså sove til 15/15.30, men vækkes, så hun kommer op før kl 16 - og så hun kan få et tidligere puttetidspunkt.

Når I vækker hende om eftermiddagen, ...

Annonce

... så er det ikke for at fjerne søvn fra hende, men for at hjælpe hende til en rytme, hvor hun stadig får den søvn, som hun har behov for, men på tidspunkter, som fungere bedre for både hende og jer på sigt.

En dagsplan kunne derfor se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes i mors seng og du forsøger at se om du på den måde kan få hende til at sove lidt videre

Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.

Cykler til dagpleje

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, smotthie og lignende som nu. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover som nu fra 9-11.11.30

Frokost 11.45-12: Falafler, moste kartofler med lidt grønt, kogt grønt. Frisk grønt. Aftenmads rester, rugbrødshapsere med forskelligt pålæg. Vand af kop.

(hentes i dagpleje...)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mellemmåltid ca 13.30: Smoothie lavet af frugt, grønt, bønner osv. som nu.

Puttes til middagslur kl 14-14.30 og sover her en time. Det vil sige, at hun vækkes kl 15.30-16 (senest kl 16)

Aften 17.30-18: familiemad, spiser det samme som I andre... Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og gøres klar til natten.

19.30: Godnatgrød, vand af kop og får børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca. kl 19.45-20...

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Jeg tænker, at hvis dagen skrues sammen på denne måde, så vil jeres datter både få sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Hun vil spise på de tidspunkter, som du har skitseret og som fungerer rigtig godt i jeres hverdag. Hun vil kunne få de 3 amninger, som hun har brug for, da hun ikke får yderligere mælk. Du kan dog også vælge at amme hende før middagsluren, hvis det passer bedre end sen aften :) Og de udfordringer I har med at få hende til at koble fra, finde roen og falde i søvn, vil I sandsynligvis opleve blive betydeligt mindre, fordi hun vil være mere parat til at sove - netop fordi rytmen er anderledes og søvnen om dagen mindre :)

Denne rytme vil kunne fungere de næste måneder frem - også for dagplejer. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og så længe jeres datter står så tidligt op, så har hun brug for de to lure.

Jeg håber, at min dagsplan viser jer, hvordan I kan få det hele til at hænge bedre sammen. Rigtig meget held og lykke - rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor