Svar: Vågner og græder voldsomt om natten

19. november 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, rytme og rutiner :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeg kan godt høre, at jeres datter viser symptomer på nightterror - hun vågner først på aftenen/natten, hun vågner med skrig, virker utrøstelig og ukontaktbar og reagerer ikke rigtigt på jeres kærtegn, nærhed og forsøg på trøst, det virker bedst at tage hende ind i stuen, tænde lys og på den måde få brudt situationen... Selvom hun har nogle symptomer som kunne tyde på nightterror, så er jeg dog ret sikker på, at der ikke er tale om dette - hun er simpelthen for lille...

Nightterror eller natteskræk er en delvis opvågning af den dybeste non-REM søvn og barnet befinder sig i en gråzone mellem at være vågen og være sovende. Og selvom små børn veksler mellem at sove dyb og aktiv søvn, og selvom de kan sove meget dybt, så indeholder søvnen hos jeres datter stadig ikke alle de stadier, som den gør hos større børn og voksne. De er først igang med at dannes nu - og stadiet hvor natteskræk opstår er således ikke en fast del af jeres datters søvn endnu...

Derfor skal forklaringen findes et andet sted, og det første man altid skal overveje, når børn vågner med skrig og gråd er, om de kan have ondt. Det kan være smerter fra ørerne, og her vil det f.eks. ofte også hjælpe at tage barnet op. For hvis jeres datter har ondt i ørerne, så letter det på trykket i ørene og dermed på smerten, når hun bliver løftet op, og derefter vil hun så kunne puttes igen, men når hun har ligget ned og sovet i en periode, så stiger trykket i øret og smerten kommer igen...

Ud over at I skal være opmærksomme på dette, så lyder det for mig også som om, at forklaringen hænger sammen med jeres datters meget lange nattesøvn. Hun sover ofte 12-13 timer om natten, og om dagen sover hun 1.5-2 timer x 2 + 30 minutter sidst på dagen. Det vil sige at hun samlet sover 16-16.5 timer i døgnet, nogle gange lidt mindre og nogle gange ...

Annonce

... lidt mere. Det gennemsnitlige søvnbehov er knap 15 timer med den alder hun har. At der er tale om et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn sover mindre (14 timer) og andre sover mere (16 timer) og det er naturligvis helt okay, at jeres datter har et godt sovehjerte og ligger den høje ende, det må hun gerne. Men jo længere hendes nattesøvn er, jo mere uroligt vil hun ofte også sove, jo flere opvågninger vil hun have.

Du nævner, at I nogle gange putter hende endnu tidligere, fordi hun ikke har fået en 3. lur, hvorved nattesøvnen bliver længere. Og jeg vil faktisk anbefale, at I forsøger at holde fast i 3 lure dagligt, også selvom den 3. lur så kommer til at ligge sent og puttetidspunktet til natten, så bliver det senere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du fornemmer, at hun begynder at kunne nøjes med to lure, så vil det være en god idé, at du forsøger at rykke hendes middagslur lidt, så hun puttes senere, står senere op af den og derfor også kan puttes senere om aftenen. Det kan du f.eks. gøre ved at lægge et bad ind midt på dagen, så hendes vågenperiode der bliver mere aktiv og naturligt forlænget lidt.

Jeg tænker faktisk, at det vil gøre en forskel hos jer, hvis hun kan hjælpes ind i en rytme, hvor hun altid sover tre lure eller måske sover senere til middag og derfor går lidt senere i seng, så hendes nattesøvn på den måde naturligt afkortes. Det er vigtigt, at I ikke vækker hende om dagen, hun skal naturligt have lov til at have sin dagssøvn, og det er rigtig dejligt, hvis hun kan sove sine tre lure og sove 3.5-4.5 time samlet i løbet af dagen. Men nattesøvnen må f.eks. gerne vare fra kl 20 til 07 - hvis nattesøvnen på den måde kan vare 11 timer, så tror jeg faktisk, at det kan gøre en forskel for jer, og jeg tænker, at hun stadig vil få dækket sit søvnbehov, hendes søvn vil bare være mere sammenhængende og dermed bedre for hende (og for jer :))

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder