Svar: Urolige nætter - 1 år

3. november 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Du skriver, at I begge er begyndt at arbejde igen, og det betyder, at jeres hverdag har ændret sig, og at jeres datter sandsynligvis er i dagpleje eller vuggestue nu. Og jeg tænker umiddelbart, at en stor del af hendes uro hænger sammen med dette.

Det at hun er adskilt fra jer om dagen gør naturligt, at hun søger ekstra fysisk kontakt og nærhed, når I er hjemme og også søger det om natten. Hun har brug for at mærke jer helt tæt på, for på den måde at blive bekræftet i, at I stadig er der for hende. Hun er for lille til at kunne forstå, hvor I er og at I stadig er der for hende, hvis hun ikke kan se jer, og jeg plejer at sige, at hun skal have sit mor- og fardepot fyldt rigtig godt op, for at hun netop har noget at tære af, når I ikke er sammen. At hun på den måde virker ekstra klyngende og tryghedssøgende er altså helt naturligt lige nu.

Derudover så oplever hun også en masse nyt i løbet af dagen. Hun får rigtig mange nye stimuli, flere oplevelser og alt skal bearbejdes, når hun sover. Det betyder, at hun vil drømme ekstra meget og derfor kan have en meget urolig søvn. Hun kan have mange lyde, smågræde, klynke, sætte sig op, række ud efter jer, søge brystet osv. alt sammen på grund af drømmeaktivittet. Og I skal forsøge at vurdere, hvordan I her kan hjælpe hende mindst muligt. Det vil sige, at hun stadig skal trøstes, beroliges, betrygges - f.eks. hjælpes med at blive lagt ned eller lige mærke jeres hænder på sig, så hun i drømme fornemmer, at I stadig er der, men forsøg så vidt muligt at undgå brystet i munden, hver gang hun vågner og undgå også at tage hende op, vugge, begynde at hoppe med hende eller lignende. Hjælp hende så vidt muligt til ro, hvor hun er puttet.

Og så sker der motorisk også rigtig meget nu. Hun bevæger sig meget mere omkring, kravler, rejser sig ved tingene, begynder at gå rundt - og det gør, at hun både oplever verden større, men også at hun har en stor motorisk uro i kroppen. Det er rigtig svært for hende at finde fysisk ro, hun har en rastløshed, som gør det svært at ligge stille. Og sengen er et godt og sikkert sted at tumle rundt... Det er derfor naturligt, at hun hopper mere omkring, har svært ved at finde ro og lægge sig ...

Annonce

... ned, når hun skal sove, ligesom hun om natten kan lægge sig i stillinger, som hun ikke helt formår at komme væk fra. Og hun kan her godt have behov for jeres hjælp til igen at føle sig rolig. Nogle gange har hun brug for hjælp til at blive lagt rigtigt ned, få dynen på osv. Det vil være godt med en juniordyne nu, som er større og som putter sig bedre omkring hende. Andre gange kan hun have brug for at putte sammen med jer, fordi nærheden fra jer, kan give hende den fysiske ro, som hun hun har brug for lige nu fordi hun er rastløs i kroppen.

Eget værelse eller soveværelset... hmm.. hvad med en madras på børneværelset, hvor I forældre kan skiftes til at sove? På den måde kan i holde fast i, at hun puttes i egen seng om aftenen, I er i nærheden til at hjælpe hende, når hun vågner og kan i første omgang forsøge at hjælpe hende videre i tremmesengen og hvis dette ikke fungerer, så kan hun komme med over på madrassen og få ekstra nærhed på denne måde, men lærer dog at skulle sove på sit værelse stadig væk, og hvis pladsen på madrassen bliver lidt for trang, så kan hun komme tilbage i tremmesengen igen - så hun puttes der om aftenen og også vågner der om morgenen... Og I forældre kan skiftes om natten, skiftes til at hjælpe hende, hvilket vil give jer hver anden nats overskud til også at kunne passe jeres arbejde bedst muligt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil også være super godt, hvis I kan indføre en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende nu. Det kan f.eks. også være en aflagt t-shirt af mors, som hun genkender og kan finde tryghed ved. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan substitut til sig og bruge den bevidst, så at introducere dette nu vil være rigtig godt. Det vil hjælpe hende til at finde ro, selvom I ikke er der og den vil kunne følge hende i dagpleje og vuggestue og på den måde være en del af hendes hverdag og give hende tryghed og ro - også selvom I ikke er der tæt på. Så det netop bliver en substitut for jer og jeres nærhed på sigt og hun derfor kan sove med den i sin seng og I kan sove i soveværelset...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt forklaring om, hvad jeg tænker spiller ind hos jer :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene