Brev:
Urolige nætter - 1 år
3. november 2020
Alder:
12 mdr.
Urolige nætter - 1 år
Kære Helen
For ca en måned siden gav du råd omkring nætter uden amning, og faktisk havde vi allerede inden dit svar anvendt nogle af tingene.
Det gik simpelthen så fint med at putte på eget værelse, far tog opvågninger om natten og mælk/bryst var ikke nødvendigt!
Men pludselig ændrede det sig fra den ene dag til den anden, og vi er lige nu i en situation hvor vores datter er en tornado om natten!!
Hun putter sig fint nok omkring kl 19 efter en bid godnatmad og lidt mælk i kop. Hun ammes på værelset og vi hører Tjugga, og hun kommer så over i sin seng når hun er godt døsig. Hun grynter lidt og lægger sig til at sove - for det meste i hvert fald.
Men omkring kl 22 vågner hun nu, og så har vi balladen derfra og mere eller mindre hele natten, og specielt ikke hjulpet af skiftet til vintertid. Kl 4/5 må vi give op og stå op med hende.
Fra ca 22-04/5 stykker, vågner hun konstant, rejser sig op, triller rundt som en krokodille i vandet, sætter sig op og dimser rundt! Vi har taget hende med ind i vores seng, hvor vi kan få en smule ro på hende og holde tæt om hende så vi kan hjælpe med lidt ro i den lille krop, men også her vælter hun rundt, sparker konstant med benene og søger brystet (ikke mælken).
Når hun får brystet sutter hun lige 30 sekunder - 1 min og slipper så, sover lidt men vågner igen allerede efter 10 min ofte. Nogen gange grædende, andre gange bare ved at sparke og vende sig.
Vi er ved at blive sindssyge! Og vi er ikke enige om håndteringen af det herhjemme. Så hvad gør vi?
Jeg selv vil helst have hende i sengen hvor jeg kan holde om hende og hjælpe med ro og også give lidt varme, for dyne og strømper sparkes af konsekvent så hun bliver lidt kold. Derudover giver det selvfølgelig også mig mulighed for rent faktisk at hvile bare en smule.
Min kæreste føler sig generet af hendes sparkeri i sengen. Han ser helst at hun kommer i sin egen seng og finder roen der. Det kan jeg sagtens følge, og vil det egentlig også gerne, men efter 4-5 gange af lang tid og konstante opvågninger bukker jeg under og tager hende med i seng. Hun finder ikke roen i sin egen seng og jeg synes ikke det er muligt at holde hende tæt nok deri til at hjælpe - så skulle jeg have min 6 arme!
Vi arbejder begge to og skal passe det, så overskuddet om natten er på et lille sted. Derfor bliver den nemme løsning det med at tage hende med i sengen, for så får man trods alt lige 30 min af og til.
Hvad gør vi for at hjælpe til ro? Hun får bad om aftenen efter aftensmad, hun får godnat mad og sover godt om dagen uden problemer.
Jeg ved det er en fase som alt andet, men lige denne fase er vi som sagt uenige om håndteringen af.
Som nævnt var far godt på banen i startet af projekt eget værelse, og det gik godt, men i disse nætter bliver hun virkelig bund ulykkelig hvis ikke jeg er der for hende. Min kæreste prøver, men mangler nok tålmodigheden når hun bliver SÅ ulykkelig.
Hun bruger ikke sut.
Med venlig hilsen
mor