Svar: Lidt mere om søvn, mad og humør

27. juni 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen. Du har gjort dig rigtig mange observationer og der er ingen tvivl om, at du har helt ret i mange af de overvejelser som du har gjort dig.

Det er rigtig godt, at I har fået jeres dreng tjekket igennem af flere omgange og på den måde har sikret jer, at han ikke sover kortvarigt og afbrudt, fordi han måske har ondt. Det er rigtig godt at udelukke dette.

Det lyder også som om, at jeres dreng - på trods af kort søvn og sparsomt indtag af mad - har overskud til at kravle og nu også rejse sig ved møblerne, han har energi til at bruge sig selv motorisk, og det er rigtig godt!

Når det så er sagt, så lyder det som om, at han ville have glæde af at sove lidt længere nattesøvn, og du oplever også, at han har langt mere overskud, hvis det nogle gange lykkes at sove til kl 06 og ikke starte dagen allerede kl 04.15...

Du skriver, at han ofte sover 3 lure dagligt, men at han nogle gange er begyndt at kunne sove to lidt længere lure. Du fortæller også, at han nu har fået tendens til at vågner op midt nat og her kan være vågen i 1-1.5 time - jeg kan ikke ud af din dagsplan se, hvornår hans 3. lur ligger - er det omkring kl 16? I givet fald kunne det være forklaringen på, hvorfor han vågner kl 04 om natten...

Det er sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, det der også kaldes vores indre ur, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk), og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...

Børn har også et dyk og et peak i deres rytme. Og det betyder faktisk, at hvis jeres dreng sover sin 3. lur omkring kl 16 og har sit dyk der, så kan det modsatte peak opstå om natten kl 04... Derfor kan det nogle gange hjælpe at ændre lidt på dagsrytmen for på den måde at ændre på hans dyk/peak - og da han lige nu er begyndt at vise tegn på måske at kunne sove 2 lidt længere lure dagligt, så er det måske dette, I skal arbejde lidt på - og jeg vil anbefale, at I en periode forsøger at lægge et bad ind før middagsluren og på den måde forlænger hans vågenperiode lidt, aktivere ham godt og så putter til en lidt senere og forhåbentlig lidt længere middagslur - og så kan den 3. lur måske springes helt over.

Derudover så fortæller du, at han spiser sparsomt dagen igennem, selvom det tydelige fremgår, at du forsøger med alverdens gode retter :) Mad han spiser - både mængden og også tilbuddet af fødevarer spiller naturligt ind på hans humør og overskud.

Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilet og forbedre vores søvnkvalitet og serotonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer - f.eks. når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager.

Det er på samme måde vigtigt at starte dagen med fiberig og proteinrig morgenmad f.eks. havregrød eller havregryn, som får blodsukkeret til at stige langsomt over nogle timer, hvilket også vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Og derfor anbefaler jeg ofte også f.eks. havregrynsboller som mellemmåltid, fordi det er med til at stabilisere og sikre, at han føler sig godt tilpas.

Det er også vigtigt at undgå unødigt søde fødevarer, og ren frugt er at foretrække fremfor f.eks. tørret frugt. Han må dog gerne få frugtmos, da det også er med til at holde maven igang naturligt eller du kan f.eks. serverer en frugtgrød med mme eller lidt sødmælk...

Det kan nogle gange være en idé at ændre lidt på vågenperioden fra han vågner tidlig morgen, og til du putter ham til første lur - fordi dette vil påvirke rytmen resten af dagen. Hos jer lyder det som om, at han ofte er vågen i ret lang tid f.eks. fra kl 04.30 til 08.30 og måske vil det være en løsning, at du forsøger at putte ham tidligere. Så han ikke er vågen i 3 timer her, men måske blot en times tid, og måske gradvist kortere og kortere tid, så det ikke bliver til en vågenperiode, men derimod en opvågning tidlig morgen. Det kan være med til at gøre, at dagen reelt først starter omkrig kl 6.30, hvor du tydeligt fornemmer, at han normalt vil være mere frisk - og så vil hele dagens rytme naturligt også flytte på sig, så han bedre kan nøjes med netop to lure og middagsluren ligge lidt senere - uden at han så sover kl 16...

Mit forslag til en dagsplan kunne derfor se således ud:

Tidlig morgen 04-04.30: Hvis du kan få ham videre i søvnen er det fint, hvis ikke, så må du stå op med ham, men prøv at ...

Annonce

... putte ham så hurtigt du fornemmer, at det igen kan lade sig gøre. Så han måske sover igen fra kl 05 til 06.30 og dagen så egentlig først starter der...

Morgen 06:30-07:00: Havregrød eller fuldkornsgrød som nu, vand af kop.

Formiddag 9: ½ havregrynsbolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til dagens første lur - måske en times tid senere end nu, netop fordi han er stået senere op...

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntssager, stykker af frikadelle, hårdkogt æg osv. Det vil også være godt at han fortsat tilbydes grøntsasgsmos - varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage osv.

Tilbydes evt. en banan og lidt mme af en kop og puttes derefter til middagslur - måske kl 13.30...

Eftermiddag 15.30-16. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk som nu med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos eller lignende. Måske lidt frugtgrød med mme eller sødmælk...

Aften 17:30-18:00 Aftensmad, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs. udgangspunktet er jeres mad, men det er også helt okay, at I giver ham en middagsret, som passer til hans alder, hvis I en aften spiser noget, som han ikke kan få... Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca 19.30... det er fint at han starter i jeres seng, da du fornemmer at dette fungerer bedst :)

Sen aften 22.30: Drømmeflaske og sover videre

Det er rigtig godt, at du accepterer, hvis han er en lille lærke, og at du - selvom det er super hårdt, og du tydeligt selv får afbrudt din søvn, faktisk forsøger at hjælpe ham til bedre søvn, som du gør. De dage, hvor han umiddelbart virker til at kunne starte dagen senere af sig selv, så skal du udnytte dette og endelig lade ham sove - og nyde det - og de dage, hvor han bare vågner kl 04, så må du forsøge at få ham videre i søvnen, og kan du ikke det, så er du nødt til at stå op med ham - men put ham så, så hurtigt du kan igen.

Min tanke er, at hvis du kan gøre hans vågenperiode tidlig morgen til en opvågning, kan få ham til at starte dagen senere ved at putte ham igen, så vil det naturligt samtidig rykke på hans rytme og tidspunkter for lure resten af dagen - og dermed også ændre på søvnen omkring kl 16, som så igen vil ændre på søvnen kl 04.. Det hele vil på den måde hænge sammen og kan derfor give en ændring hos jer.

Hvis han får lidt mere nattesøvn og derfor bedre overskud, så vil hans appetit måske også vende tilbage. Du tilbyder ham allerede gode, sunde og nærende fødevarer og det er godt, at du medtænker dette - bibehold endelig det, fordi det naturligt også spiller ind på hans overskud og energiniveau.

Det er også fint at bibeholde det, som får ham til at sove en længere lur midt på dagen, også selvom det indbefatter bevægelse. Det vigtigste er, at han får sovet.... og jeg tænker, som jeg kan fornemme, at du også selv gør, at der naturligt er en sammenhæng mellem søvn, indtag af mad, og hans pylren, gråd og manglende tålmodighed.

Du fortæller, at han skal starte i vuggestue til august, det vil sige om godt en måneds tid, og det vil naturligt også påvirke hans rytme. Derfor skal du naturligt også overveje, hvad du går ind og ændrer på nu, og hvordan - så den rytme du forsøger at skabe også kan hænge sammen med den rytme, som han vil skulle forventes at følge, når han begynder i vuggestue.

I forhold til den plan jeg sender, så vil hans lure sandsynligvis skulle rykkes lidt frem, så de ligger tidligere og han vil naturligt ikke længere kunne få bad midt på dagen - i stedet vil han blive aktiveret på nye måder i vuggestuen - men hvis du lige nu kan arbejde på at afkorte vågenperioden mellem kl 04-06, så vil hans rytme resten af dagen naturligt følge med, og det vil også kunne fungere med vuggestuens rytme til august. Jeg tænker dog, at det er om morgenen, du skal starte og forsøge at ændre rutinerne først - og vil også lige nævne, at det er værd at forsøge at ændre på morgenen, også selvom han ikke sover 3. lur omkring kl 16 og du derfor ikke skønner, at der er tale om dyk/peak problematik hos jer...:)

Med hensyn til komælk, så må han tilbydes max 100 ml sødmælk, ligesom han også kan tilbydes en lille smule tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt. Du kan med fordel udnytte sødmælk til at lave lidt sovs, så han kan spise det samme som jer andre, eller hælde lidt sødmælk på en frugtgrød eller lignende. Ellers er det MME som han stadig skal have. Når han lige om lidt bliver 1 år, så kan han tilbydes max. 100 ml letmælk.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to