Svar: Hjælp til rutiner hos vores søn
11. maj 2020
Alder:
21 mdr.
Kære Elias mor
Tak for dit brev og stort tillykke med, at I har fået en lillebror, hvor dejligt! Jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål og forsøge at komme lidt omkring det hele :)
Der er nok ingen tvivl om, at jeres to dreng vil få glæde af hinanden fremover, når der ikke er mere end 1.5 år imellem dem :) Det er dog en stor omvæltning pludselig at skulle dele mor og far med lillebror, og selvom Elias stadig er så lille, at han ikke kan huske, hvordan det var, da han var alene, så mærker han naturligt, at han nu skal give plads til en anden. Og det kan sagtens være en del af forklaringen på, hvorfor han virker ekstra tryghedssøgende, vægrer sig mod at blive puttet i sin tremmeseng og tydeligt søger jeres nærhed og tætte kontakt :)
Samtidig er det jo også det, som han har lært. Det er det putteritual I har givet ham - han forbinder det at komme i seng med at I ligger sammen, ser lidt tegnefilm, læser i bøger, putter med nussekanin og sut.. osv. Det er sådan I gør om dagen og om aftenen, det er sådan det foregår, når han skal sove :)
Og det lyder faktisk meget trygt og dejligt. Netop fordi han er blevet storebror og naturligt stadig har brug for at føle sig prioriteret, så er det vigtigt at bruge lidt tid ved sengekanten med ham og lade ham mærke, at I stadig er der for ham, men det skal naturligt også kunne fungere for jer og det går ikke, at putningen trækker ud i 1-2 timer hver aften. Det har ingen af jer glæde af og det vil ikke hænge sammen for nogen af jer fremover.
Du nævner at Elias får lov til at vågne af sig selv om morgenen, og ofte vågner han et sted mellem 6-8, herefter kommer han i vuggestue og har ret fleksible dage, fordi du er på barsel med lillebror. Du fortæller også, at han variere sin middagslur, så han nogle dage sover 1.5 time og andre dage sover op til 3 timer.. og i princippet er det rigtig godt. Netop fordi hans stå op tidspunkt varierer som det gør, så er det vigtigt at han har mulighed for og kan variere sin middagslur, som han viser behov for. Men når det er sagt, så kan det faktisk også forklare, hvorfor han nogle gange kan være svær at putte om aftenen og hvorfor det nogle gange trækker ud. Og jeg tænker derfor, at det vil være en god idé, hvis I kan forsøge at skabe en mere fast dagsrytme - og det betyder, at han skal op til fast tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, og uanset hvor sent han er faldet i søvn aftenen før. Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen...
En fast rytme kan også påvirke hans indtag af mad, fordi hans spisetidspunkter ofte vil komme til at ligge mere ens - så han får morgenmad, frokost og aftensmad på faste tider, og så hans indre ur også fornemmer spisetid, og han derfor er mere sulten, når I sætter jer til bordet. Det vil være rigtig godt, hvis I kan komme væk fra at snacke dagen igennem og i stedet tilbyde ham faste hovedmåltider og mellemmåltider. Den faste rytme, det der også kaldes for cirkadiske rytme, er altså det som bestemmer, hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv.
Derudover så spiller indtaget af mad også ind. Det vi spiser, og hvad tid vi indtager det på, har betydning for, at vi føler os i balance og har det godt. Det er vigtigt at spise sundt og varieret for at gøre humøret stabilet. Du fortæller, at Elias spiser meget selektivt, og det er vigtigt, at du forsøger at give ham mad, som giver ham energi nok til at udforske og lære. Han har brug mad, som giver mæthed over længere tid, han har brug for gryn, brød, grøntsager, fisk og kød... Maden han indtager har betydning for hans overskud og vil være med til at holde hans humør stabilt. Ligesom det har betydning for hans søvnkvalitet. Serotonin er et af de stoffer der blandt andet påvirker både vores humør og vores søvn. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager...
Det er naturligt svært at få ham til at spise mere varieret med den alder han har, for han vil ofte lukke munden og afvise maden, hvis han tilbydes nye fødevarer. Det er vigtigt, at I ikke presser ham unødigt, da det vil gøre det værre, men prøv om du i hverdagen kan give ham gradvist mere og mere af jeres mad, så han ser, at I spiser det samme og spejler sig i det. Jo mere han møder det, jo mere tryg vil han naturligt være.
Du nævner, at han er sansesensitiv og at vuggestuen har sat en fysioterapeut på ham, som skal igang med et børsteprogram. Det kunne godt tænkes, at han i forhold til mad også har en sensitivitet, som kan forklare, hvorfor han afviser meget mad, tager det i munden, tygger på det og spytter det ud... Det kan være både smagen, konsistensen, temperaturen osv. som han reagerer på.
Og så til dine egentlige spørgsmål:
- Jeg tænker ikke, at I gør noget forkert, når putningen trækker ud. Jeg tænker, at det handler om hans alder, udvikling, at han er blevet storebror og så også hans varierende dagsrytme, som naturligt påvirker hans indre ur, hans cirkadiske rytme og dermed hans fornemelse for træthed/aktivitet, mæthed/sult :)
- Det er naturligt, at putningen går bedre i vuggestuen end derhjemme. Her spejler han sig i de andre børn og efterligner det, som sker der. Han er naturligt også aktiveret på en anden måde i vuggestuen - selvom I gør meget for at aktivere ham derhjemme. Og så har han ikke samme tilknytning til pædagogerne, som han har til jer, så overfor mor og var vil han naturligt vise flere følelser og også afprøve lidt flere grænser :)
- Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe nogle rutiner, som også kan fungere i tremmesengen. Det er f.eks. at putte med kaninen, sutten og at I så sidder ved siden af ham og læser i en bog. Så I sidder op og han ligger ned. Når han kan falde i søvn på denne måde, så kan han også falde i søvn i sin seng ved at I sidder ved siden af. Det ritual I indfører nu kan altså overføres til tremmeseng/juniorseng senere hen...
- Ja, jeg vil anbefale jer, at I lige nu vækker ham om morgenen f.eks. kl 07, hvis ikke han er vågnet af sig selv. Netop fordi stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen. I skal regne med, at han har brug for 13-13.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis han står op kl 07, så kan han sove 2-2.5 time til middag og blive puttet om aftenen kl ca 20. Sover han kortere middagslur, kan han om aftenen bliver puttet lidt tidligere :)
- Det er godt, hvis du kan servere noget mad, som han er glad for og tryg ved sammen med det nye. Det giver ham mulighed for altid at gå igang med at spise og gradvist blive tryg ved at smage på det nye. Du må også meget gerne lade ham smage fra din tallerken, og det er rigtig godt, hvis I kan tale positivt om maden og sætte ord på det, som du gerne vil have ham til - og ikke det han gør forkert. Så når han f.eks. spytter maden ud eller bare maser den i hånden, så undgå "nej", "spis pænt" og lignende, men sig i stedet "ind i munden skat, ind i munden", "mmm dejlig mad", "må mor smage?", "vil du smage min mad?" osv. så fokus bliver på det at spise :)
- Eget værelse og juniorseng kan introduceres, når han har lært at falde i søvn liggende ved siden af jer, og hvor I sidder ved siden af og læser. Så hans ritual er som det plejer at være, eneste forskel er, at han ligger i egen seng. Du fortæller at mor og far lige nu sover på hvert jeres værelse med hvert jeres barn, og det vil være godt, hvis far og Elias allerede sover i børneværelset. På den måde kan de øve putning på værelset, så Elias er vant til værelse og derefter vænnes til at komme fra madrassen til egen seng...
- Når Elias vågner om natten, så er det vigtigt, at I er der for ham, beroliger og betrygger. Han har en alder nu hvor han naturligt har en del drømmeaktivitet og mange børn kan i denne alder vågne med skrig og voldsom gråd. Natteskræk opstår f.eks. ofte i denne alder... Det vil være rigtig godt, hvis far kan berolige og betrygge på værelset og holde Elias i sengen, men hvis han ikke kan det, så vil det være fint, at Elias kommer over på fars madras og får nærheden der. På den måde holder I stadig fast i, at Elias sover på eget værelse om natten, og at det er trygt og okay at være der :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at jeg er kommet omkring det hele :) Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske