Svar: Hjælp til at få puttet dreng på 4,5 måned

2. december 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om, at jeres drengs alder og udvikling spiller ind. Du skriver "han er som person enormt utålmodig og meget aktiv", og du skriver også, at han "trives allerbedst, når der sker noget" omkring jer dagen igennem. Det er super godt. MEN, det giver naturligt både en urolig søvn - fordi han motorisk flytter på sig og endnu ikke selv er i stand til at skifte stilling, og fordi at han også drømmer meget. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover, så en del af de natlige lyde han har, skyldes sandsynligvis drømmeaktivitet.. og som du selv er inde på, så er det ikke alle lyde, som du behøver reagere på, hvorfor det nogle gange kan hjælpe, at I sover på hvert sit værelse og ikke vækker hinanden....

Når det så er sagt, så er det dog også sådan, at netop fordi han er så aktiv og rigtig gerne vil følge med i, hvad der sker omkring jer, så vil han måske også have tendens til at "slatspise" lidt dagen igennem. Han søger efter brystet, du lægger ham til, han dier, slipper, smiler til dig, spiser lidt igen, slipper atter og begynder at pludre med dig, tager fat og dier igen og så kommer far ind i stuen og det er pludselig sjovere at kikke efter far end det er at spise... Det er helt naturligt for hans alder, men det er vigtigt, at du hjælper ham med at spise effektivt om dagen, så han indtager mælk nok her og så han ikke behøver søge brystet ekstra om natten, fordi han reelt skal have dækket sit mælkebehov her.

Det er rigtig godt, at I er begyndt med lidt skemad. Det lyder som om, at jeres dreng er helt parat. Han åbner munden og tager rigtig godt imod, og det er super dejligt! Du nævner, at han har haft problemer med hård mave - og at du derfor er gået tilbage til kun at tilbydes skemad en gang dagligt, så han lige nu tilbydes skemad om aftenen... og det er ikke nødvendigvis den bedste løsning...

Netop fordi han ikke er ældre end han er, så skal man passe på med at give en masse grød eller mos om aftenen. Hans mave- og tarmsystem vil arbejde på højtryk for at nedbryde føden og derfor give ekstra maveuro - og dermed ekstra urolig søvn. Derfor kan det være bedre at give ham grød/mos til frokost og når det fungerer, så introducerer det om aftenen.

Dertil kommer, at 140 ml skemad er en meget stor portion, når han ikke er ældre end han er, og det kan faktisk også give ekstra maveproblemer. Det kunne derfor være rigtig godt, hvis du kunne dele mængden af skemad i 2 så han i stedet for at få 1.5 dl. skemad om aftenen får ¾ dl. skemad to gange dagligt. Det vil skabe ekstra mæthed hele dagen igennem og det vil samtidig give plads til hans mælk...

Og næste udfordring er faktisk mælken... du har tidligere fortalt mig, at jeres dreng ikke rigtig har været glad for at spise før lur, hvorfor du normalt ammer ham, når han vågner. MEN nu hvor han skal igang med skemaden, så vil det være ...

Annonce

... rigtig godt, hvis du kan lave dette om, så han starter med skemad og vand af kop, når han vågner - og så tilbydes brystet før han skal sove. Det at få mælk efter skemaden vil også hjælpe ham til at have bedre plads i maven til begge dele, og det vil samtidigt være med til at holde maven bedre igang - og så vil mælk før putning hjælpe ham til at koble fra og falde i søvn - så I f.eks. om aftenen undgår at han skal græde, være ked af det og at putningen nogle gange trækker ud i 3 timer. Det er rigtig vigtigt, at han ammes, før han skal sove og at amningen indgår som en fast del af hans putteritual. Så selvom denne rytme ikke har fungeret tidligere, så er det meget sandsynligt, at han vi have glæde af det nu.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt en lille vågneop-tår kl ca 7.30, når dagen begynder...

Formiddag 9: Ammes og puttes til dagens første lur og må som nu gerne sove et par timer...

Frokost 11-11.30: Tilbydes ¾ dl. grød, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 12.30...

Eftermiddag 15-16: Ammes

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes ¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter, hvor lang dagens 3. lur er

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og puttes tilbage i egen seng

Midt nat 03: Evt. amning. De fleste børn kan først undvære denne amning i 6 måneders alderen...

Hvis du fornemmer, at han vil trives bedre med en rytme, hvor han ammes kl 20, 02 og 06, så er det naturligvis også helt okay :) Det er dog - som du kan se - vigtigt at amningen nu indgår som en fast del af det at skulle sove. Alternativet kan være at tilbyde ham en flaske - det kan gøre at far kommer mere på banen, så du kan få lidt ro om aftenen, hvis du har behov for dette.. jeg ved ikke, hvad I tænker omkring flaske og hvad I har af planer fremadrettet. Hvis det f.eks. er planen at far skal overtage barsel, så kan det være en god idé at introducere en flaske, før jeres dreng bliver så gammel, at han vil afvise denne. Ønsker du at amme til han er 12 måneder, så er det dog også rigtig fint ikke at give flaske, men i givet fald skal du være indstillet på, at han vil have behov for amning sen aften og tidlig morgen, samt naturligt i løbet af dagen de næste måneder frem. Først når han bliver 6-7 måneder vil det være realistisk, at han kan sove 5-6 timer uden mælk om natten. F.eks. fra kl 23.30 til 05... Naturligivs er der enkelte børn som kan sove mere, og det er dejligt, når det sker, men det er ikke et realistisk mål at arbejde efter og for at jeres planer skal lykkes, er det vigtigt, at I sætter realistiske mål :)

Jeg tænker altså, at det er hele rytmen dagen igennem, som I skal ændre på og at netop dagens forløb spiller ind på nattens forløb. Og jeg håber, at du kan bruge ovenstående dagsplan og tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder