Svar: Sover mit barn for meget? - 2 mdr.

1. december 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære andengangsmor :)

Tak for dit brev - og stort tillykke med at I har fået en lillesøster. Det lyder rigtig dejligt og det lyder som om, at I alle trives med at være en familie på fire - skønt! :)

Børn er forskellige - og det er de helt fra starten. Og det er jeres to børn et tydeligt bevis på - og det er helt okay :)

Ja, børn kan godt sove for meget. De fleste børn på 2 måneder sover ca. 16 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at de sover ca. 6 timer i løbet af dagen (antallet af lure varierer) og så sover de ofte ca 10 timer om natten (naturligt afbrudt af at få mælk). Børn må meget gerne have et godt sovehjerte og når man taler om gennemsnit, så vil nogle børn naturligt sove lidt mere og andre mindre...

Jeres datter sover ofte fra 22 til 08 eller fra 24 til 10 - altså ca 10 timer om natten. Og så sover hun ofte to længere lure, ofte 3-3.5 times formiddagslur og så er hun vågen et par timer og sover så 2-3 timer igen. Derudover powernapper hun så lidt i løbet af aftenen. Hun sover på den måde måske lidt mere end gennemsnittet, men det er stadig rigtig fint og indenfor normalområdet.

Det du fortæller lyder altså super fint, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer :) Du beskriver derudover en pige, som spiser rigtig godt. Du ammer hende fuldt, og hun tager rigtig godt på i vægt. Hun er sjældent ked ...

Annonce

... af det, - kun når hun er træt eller sulten, hvilket er helt normalt. Hun sender rimeligt tydelige signaler, så hun er nogenlunde let at aflæse, og du kan derfor putte hende, når hun viser behov for dette og aktivere hende, når hun er klar her. Du fortæller, at hun er utroligt opmærksom, har en super god kontakt, meget let til smil og gerne pludrer meget, og også motorisk følger hun fint med og er helt alderssvarende. Det lyder alt sammen super godt!

Jeg er på ingen måde bekymret. Det lyder så fint det du fortæller. Havde hun virket sløv, apatisk, grædt meget, haft svært ved at finde ro, taget sparsomt på i vægt eller lignende, så ville jeg være bekymret, men du beskriver en pige, som lyder til at trives på alle punkter, og det er bare super dejligt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Selvom man naturligt let kommer til at sammenligne sine børn, så prøv om du kan undgå at gøre det. De er som sagt forskellige, og det er okay. Det er netop noget af det, som gør forældreskabet så berigende.. at de samme to forældre kan lave så forskellige børn. Det kan give lidt udfordringer en gang imellem, fordi de naturligt også kan have behov for at blive mødt forskelligt, men det giver også rigtig mange glæder :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen. Nyd det hele - Og så glæder jeg mig til at følge jeres lille familie igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder