Svar: Sover mit barn for meget? - 2 mdr.
1. december 2019
Alder:
2 mdr.
Kære andengangsmor :)
Tak for dit brev - og stort tillykke med at I har fået en lillesøster. Det lyder rigtig dejligt og det lyder som om, at I alle trives med at være en familie på fire - skønt! :)
Børn er forskellige - og det er de helt fra starten. Og det er jeres to børn et tydeligt bevis på - og det er helt okay :)
Ja, børn kan godt sove for meget. De fleste børn på 2 måneder sover ca. 16 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at de sover ca. 6 timer i løbet af dagen (antallet af lure varierer) og så sover de ofte ca 10 timer om natten (naturligt afbrudt af at få mælk). Børn må meget gerne have et godt sovehjerte og når man taler om gennemsnit, så vil nogle børn naturligt sove lidt mere og andre mindre...
Jeres datter sover ofte fra 22 til 08 eller fra 24 til 10 - altså ca 10 timer om natten. Og så sover hun ofte to længere lure, ofte 3-3.5 times formiddagslur og så er hun vågen et par timer og sover så 2-3 timer igen. Derudover powernapper hun så lidt i løbet af aftenen. Hun sover på den måde måske lidt mere end gennemsnittet, men det er stadig rigtig fint og indenfor normalområdet.
Det du fortæller lyder altså super fint, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer :) Du beskriver derudover en pige, som spiser rigtig godt. Du ammer hende fuldt, og hun tager rigtig godt på i vægt. Hun er sjældent ked af det, - kun når hun er træt eller sulten, hvilket er helt normalt. Hun sender rimeligt tydelige signaler, så hun er nogenlunde let at aflæse, og du kan derfor putte hende, når hun viser behov for dette og aktivere hende, når hun er klar her. Du fortæller, at hun er utroligt opmærksom, har en super god kontakt, meget let til smil og gerne pludrer meget, og også motorisk følger hun fint med og er helt alderssvarende. Det lyder alt sammen super godt!
Jeg er på ingen måde bekymret. Det lyder så fint det du fortæller. Havde hun virket sløv, apatisk, grædt meget, haft svært ved at finde ro, taget sparsomt på i vægt eller lignende, så ville jeg være bekymret, men du beskriver en pige, som lyder til at trives på alle punkter, og det er bare super dejligt :)
Selvom man naturligt let kommer til at sammenligne sine børn, så prøv om du kan undgå at gøre det. De er som sagt forskellige, og det er okay. Det er netop noget af det, som gør forældreskabet så berigende.. at de samme to forældre kan lave så forskellige børn. Det kan give lidt udfordringer en gang imellem, fordi de naturligt også kan have behov for at blive mødt forskelligt, men det giver også rigtig mange glæder :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen. Nyd det hele - Og så glæder jeg mig til at følge jeres lille familie igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske