Brev:
Sover mit barn for meget? - 2 mdr.
1. december 2019
Alder:
2 mdr.
Sover mit barn for meget? - 2 mdr.
Kære Helen
Vi er blevet velsignet med en skøn lillesøster til vores dejlige dreng på 2 for 2 mdr siden. Men hun er en helt anden type end min søn, og således også noget helt andet, end hvad jeg var forberedt på.
Min søn havde kolik fra 3 uger til knap 4 mdr, refluks, han var spændt efter fødslen hvilket vi gik til kiropraktor for, han er hypermobil hvoraf hans motoriske udvikling har været påvirket, og så er han ørebarn med MØB on and off fra han var 8 mdr til han fik dræn ved 13 mdr. Dagssøvn har været en by i Rusland siden han ikke var ret gammel (5-6 mdr), hvor jeg mangen en gang har haft skrevet til dig omkring mine frustrationer ;-)
Så som du nok kan forestille dig, så var jeg forberedt på det værste - skrig og skrål, ingen søvn, og ingen afslapning i løbet af dagen heller.
Men som skæbnen vil det, har vi fået en lillesøster, som er noget nær så fjernt fra storebror, som man kan komme. Hun er den grad det, man vil kalde “et nemt barn” - og så lidt til.
Siden fødslen har hun sovet godt, spist godt, været i trivsel og kun været ked af det, når hun er træt eller sulten, og er således utrolig nem at læse. Hun har aldrig haft en “skrigetur”. Men hun sover simpelthen så meget i løbet af en dag. Hun står op mellem 8 og 10, og er sommetider ikke vågen meget mere end en times tid, før hun er klar til at sove igen. Og så sover hun gerne alt mellem 2,5 og 5 timer, sædvanligvis 3-3,5. Herefter er hun vågen 1-2 timer, og er så klar til en lur igen, hvor hun endnu en gang sagtens kan snuppe 2-3 timer. Så når farmand kommer hjem omkring kl 17, har jeg ærgelig talt ikke brugt meget af min dag på at passe lillesøster, for hun sover det meste af den væk ;-)
Om aftenen er egentlig hendes mest “vågne” tid, her powernapper hun 10-30 min ad gangen indtil vi går i seng omkring kl 22, og hun falder i søvn ved amning mellem kl 22 og 24. Om natten spiser hun hver 3.-5. time og falder nemt til ro igen.
Når hun er vågen, er hun utrolig opmærksom, er super god i kontakten, har meget let til smil og pludrer lystigt. Hun kan også sagtens ligge for sig selv i kortere perioder ad gangen. Hun virker generelt bare enormt tilpas i det hele taget :-) og selvom det jo er helt vidunderligt at have fået et barn, der generelt virker så tilfreds med livet, så er det altså milevidt fra, hvad jeg er vant til! Jeg er egentlig ikke bekymret for hende, da hun som sagt virker enormt veltilpas, og hun har også taget super fint siden fødslen og gør det fortsat (jeg fuldammer). Motorisk er hun også super fint med.
Men jeg er bare slet ikke vant til sådan et “nemt” barn, så min pessimistiske tankegang, som nok desværre lidt er kommet efter min søn, kan ikke lade være med at tænke “det kan ikke passe at det skal være så nemt”.
Så her er mit “dumme”, måske lidt latterlige, spørgsmål - som formodentlig kun opstår, fordi mit første barn var lidt af en håndfuld som baby - kan det virkelig passe, at det skal være så nemt? Sover hun for meget? Kan de overhovedet det i den alder?
Kærlig hilsen den “erfaringsskadede” og helt forvirrede, men dog utrolig taknemmelige, andengangsmor :-)