Svar: Søvn 15 mdr

7. juli 2004

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Det er rigtigt at man siger at man vokser når man sover, men jeg mener nu det skyldes at de bruskskiver, som vi har i rygsøjlen fyldes op/strækker sig ud, når vi ligger ned i løbet af natten, hvorfor vi er højere om morgenen end om aftenen.

15 mdr gammel, så sover din søn ikke meget i løbet af dagen, men som du selv skriver, så er vores søvnbehov jo forskelligt. Tilgengæld sover han jo rigtig godt om natten og du kan et eller andet sted nok ikke forvente at han vil sove længere end til kl. 6.30.

Nogle børn vil i 1½ års alderen begynde at springe middagsluren over, ofte kun et par dage om ugen, hvor andre børn har behov for middagslur langt op i 3-4 års alderen. Det vigtigste er hvordan din søn i øvrigt har det.

Du skriver at han er ...

Annonce

... pjevset sidst på dagen, hvilket jeg godt kan forstå, for han må jo være lidt træt den lille fyr; men hvis han ellers er glad og spiser godt og trives som han skal, så tror jeg ikke at du skal bekymre dig.

Det er naturligvis en fordel, hvis du kan aktivere ham så meget som muligt, så han får en fysisk træthed. Det vil sige ud og lege, grave i sandkasse, hoppe i vandpytter, rutscheture, gyngeture, mærke græsset osv. Jo flere aktiviteter, jo mere han bliver rørt og jo flere forskellige stimuli han får, jo trættere bliver han også.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv at inddele dagen i en fast rutine, således at du prøver at putte ham til en bestemt tid på dagen efter et bestemt ritual. Prøv at planlægge indkøb osv. så den faste sovetid kan overholdes.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor