Svar: Søvn 15 mdr
7. juli 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Susanne
Det er rigtigt at man siger at man vokser når man sover, men jeg mener nu det skyldes at de bruskskiver, som vi har i rygsøjlen fyldes op/strækker sig ud, når vi ligger ned i løbet af natten, hvorfor vi er højere om morgenen end om aftenen.
15 mdr gammel, så sover din søn ikke meget i løbet af dagen, men som du selv skriver, så er vores søvnbehov jo forskelligt. Tilgengæld sover han jo rigtig godt om natten og du kan et eller andet sted nok ikke forvente at han vil sove længere end til kl. 6.30.
Nogle børn vil i 1½ års alderen begynde at springe middagsluren over, ofte kun et par dage om ugen, hvor andre børn har behov for middagslur langt op i 3-4 års alderen. Det vigtigste er hvordan din søn i øvrigt har det.
Du skriver at han er pjevset sidst på dagen, hvilket jeg godt kan forstå, for han må jo være lidt træt den lille fyr; men hvis han ellers er glad og spiser godt og trives som han skal, så tror jeg ikke at du skal bekymre dig.
Det er naturligvis en fordel, hvis du kan aktivere ham så meget som muligt, så han får en fysisk træthed. Det vil sige ud og lege, grave i sandkasse, hoppe i vandpytter, rutscheture, gyngeture, mærke græsset osv. Jo flere aktiviteter, jo mere han bliver rørt og jo flere forskellige stimuli han får, jo trættere bliver han også.
Prøv at inddele dagen i en fast rutine, således at du prøver at putte ham til en bestemt tid på dagen efter et bestemt ritual. Prøv at planlægge indkøb osv. så den faste sovetid kan overholdes.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske