Svar: Søvn 15 mdr

7. juli 2004

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Det er rigtigt at man siger at man vokser når man sover, men jeg mener nu det skyldes at de bruskskiver, som vi har i rygsøjlen fyldes op/strækker sig ud, når vi ligger ned i løbet af natten, hvorfor vi er højere om morgenen end om aftenen.

15 mdr gammel, så sover din søn ikke meget i løbet af dagen, men som du selv skriver, så er vores søvnbehov jo forskelligt. Tilgengæld sover han jo rigtig godt om natten og du kan et eller andet sted nok ikke forvente at han vil sove længere end til kl. 6.30.

Nogle børn vil i 1½ års alderen begynde at springe middagsluren over, ofte kun et par dage om ugen, hvor andre børn har behov for middagslur langt op i 3-4 års alderen. Det vigtigste er hvordan din søn i øvrigt har det.

Du skriver at han er ...

Annonce

... pjevset sidst på dagen, hvilket jeg godt kan forstå, for han må jo være lidt træt den lille fyr; men hvis han ellers er glad og spiser godt og trives som han skal, så tror jeg ikke at du skal bekymre dig.

Det er naturligvis en fordel, hvis du kan aktivere ham så meget som muligt, så han får en fysisk træthed. Det vil sige ud og lege, grave i sandkasse, hoppe i vandpytter, rutscheture, gyngeture, mærke græsset osv. Jo flere aktiviteter, jo mere han bliver rørt og jo flere forskellige stimuli han får, jo trættere bliver han også.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv at inddele dagen i en fast rutine, således at du prøver at putte ham til en bestemt tid på dagen efter et bestemt ritual. Prøv at planlægge indkøb osv. så den faste sovetid kan overholdes.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder