Svar: Kan ikke mærke hun skal tisse

25. januar 2024

Kategori:
Alder:
4 år

Kære Kia

Tak for dit brev og velkommen tilbage :) Dejligt at høre fra dig igen.

Der kan være flere forskellige årsager til, at børn pludselig begynder at tisse i bukserne, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge:

1. Fysisk årsag. Det kan være infektioner (f.eks. blærebetændelse), men det kan også være f.eks. forstoppelsesproblemer.

- Hvis jeres datter har en stor og hård mængde afføring stående i tarmen, så kan denne afføring presse mod blæren, og det kan gøre det sværere for hende at holde sig.

- Hvis hun gennem længere tid har et konstant tryk fra afføring mod blæren, så vil det kunne nedsætte hendes fornemmelse for, hvornår blæren er fyldt, og dermed gøre det sværere for hende at nå toilettet i tide.

- Forstoppelse kan også påvirke nerverne, der styrer blærefunktionen. Det kan medføre, at hun får det, som man kalder for en overaktiv blære, hvilket også vil kunne forklare, hvorfor hun går og småtisser lidt hele tiden.

- Forstoppelse kan også gøre ondt, og hvis hun har erfaring med sig om, at det gør ondt at gå på toilettet, så kan det forklare, hvorfor hun nogle gange ikke når toilettet i rette tid - altså at hun vægrer sig mod at gå derud, fordi det opleves som ubehageligt for hende.

Du fortæller netop, at jeres datter har problemer med forstoppelse, og det er derfor rigtig godt, at du har talt med hospitalet, hvor hun følges omkring problematikken. Det er rigtig godt, at hendes urin er tjekket, så man sikrer sig, at der ikke er tale om f.eks. blærebetændelse, men det kunne godt lyde som om, at I måske skulle tale med dem igen, hvis det fortsætter... Andre ting kan dog også spille ind:

2: Stress eller angst. Hvis der er sket større ændringer i jeres familie eller i jeres datters hverdag, så kan det påvirke hende følelsesmæssigt - og vise sig ved, at hun pludselig begynder at tisse i bukserne. Du skriver, at der ikke er sket ændringer hjemme, og at hun generelt er glad for børnehaven - men da det er sket efter juleferien, tænker jeg, at det vil være en god idé at være opmærksomme på, hvordan hun socialt har det i børnehaven, er der sket ændringer efter ferien...

Nogle gange er tonen mellem børnene lidt hård i børnehaven, og børnene kan også være fysisk hårde ved hinanden. Børnene kan have brug for hjælp til at lege med hinanden på en rar måde, skabe sunde og gode relationer. Så prøv at spørge ind til hendes dag, hvad hun leger og med hvem, hvad der sker af sjove ting og mindre sjove ting - og hvordan mindre sjove ting bliver løst.

Det kan også være øgede krav, som pludselig stilles. At hun reagerer på, at det kan være svært at klare flere og flere ting selv, og at hun derfor reagerer med at tisse i bukserne.

3: Pludselig ændringer i rutiner. Hvis jeres hverdag har ændret sig, at hun sover anderledes, spiser anderledes, at dagens aktiviteter og rytme er anderledes end tidligere, kan det medføre en uro, som gør, at hun pludselig begynder at tisse i bukserne.

Det kan være flytning - ny institution, nyt hjem eller lignende, men det kan også være at I forældre f.eks. har fået nyt arbejde - nye arbejdstider, så hun skal afleveres tidligere, hentes senere eller lignende, end hun er vant til. Hvis der sker ændringer i børns daglige rutiner, så tidspunkter for måltider, søvn og aktiviteter pludselig ændrer sig, så kan det påvirke barnets evne til at opretholde ...

Annonce

... regelmæssige toiletvaner.

4: Det kan være en periode, en fase. Det kan sagtens ske, at børn i forbindelse med, at de udvikler sig, får en periode, hvor de har svært ved at holde sig. Jeres datter har en alder, hvor hun naturligt vil føle sig mere og mere selvstændig og uafhængig, og det kan faktisk godt give tilbagefald, hvor hun begynder at tisse i bukserne.

Det kan både handle om, at hun har fokus på leg, og derfor overhører kroppens signaler. Hun glemmer at tage pauser for at gå på toilettet, fordi hun hellere vil lege, og hun overhører også, når voksne siger, at hun skal gå ud at tisse, fordi hun gerne vil bestemme selv - og så går det galt:)

Det kan også handle om, at hun oplever en form for pres eller frustration i processen med at blive renlig. Det, at hun har problemer med afføringen og forstoppelse, og det at I naturligt er begyndt at følge hende på toilettet hver halve time, kan godt medføre, at hun lige nu får et midlertidigt tilbagefald i sine toiletvaner - altså at det bliver sværere for hende.

Når jeg læser jeres beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at det lyder som om, at jeres datter har fået det, som kaldes for en overaktiv blære. Symptomerne på dette er, at barnet pludselig oplever kraftig tissetrang, men ikke kan nå at komme på toilettet i tide, og at barnet tisser mange gange i løbet af en dag - ofte mere end 8 gange. Der ses ofte også flere natlige vandladninger. Normalt bruger man dog ikke betegnelsen overaktiv blære, før børn er mere end 5 år gamle, og det er jeres datter jo ikke - men jeg tænker, at I skal tale med børneafdelingen om det igen. Der kan nemlig godt være en sammenhæng med hendes forstoppelse.

Hvis det er overaktiv blære, som er hendes problem, så vil I sammen med børneafdelingen skulle udfylde en "tissedagbog", hvor I skal skrive ned, hvor meget hun drikker, på hvilke tidspunkter, og også skrive ned, hver gang hun tisser - og måle hvor meget hun tisser, også når der er uheld. Hvis hun om natten har ble på, så skal denne vejes om morgenen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

På sygehuset vil de f.eks. kunne kunne ultralydsscanne hendes blære for at se, om hun tømmer blæren helt, når hun tisser. Og man vil kunne lægge en plan for hendes toiletvaner og herunder træning af hendes blære. Ofte vil man anbefale faste toilettider med 1-3 timers mellemrum, så hun hjælpes til igen at få en viljestyret og bevidst kontrol af sin blære. Man forlænger stille og roligt tiden mellem hendes toilettider.

Det er altså en god idé at tale med børneafdelingen igen:)

Derudover, så vil jeg sige, at lige nu er det vigtigt, at I hjælper hende med at få gode spise- og drikkevaner. Hun skal naturligt have den mad og mængde væske, som hun har behov for. Det er vigtigt og godt med faste spisetider hele dagen igennem. Det gør det lettere for jer også at indføre faste toilettider, som også er vigtigt. Når hun sidder på toilettet, så er det vigtigt, at hun sidder og tisser i f.eks. 5 minutter, så hun har en mulighed for at få tømt blæren tilstrækkeligt. Hvis hun bare hopper op, tisser lidt og hopper ned igen, så er der stor sandsynlighed for, at der stadig er urin i blæren.

Det er vigtigt, at hun har et toiletsæde, som gør, at hun sidder godt og afslappet på toilettet. Det er også vigtigt, at I gør toiletbesøgene hyggelige og rare for hende, så hun har størst chance for at komme af med noget:)

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder