Svar: Holde sig tør om natten
22. januar 2024
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Noahs mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at Noah stadig har brug for ble om natten. Det er derfor rigtigt godt, at I bliver ved med at give ham natble på, og det er vigtigt, at I tager det stille og roligt og ikke gør noget større nummer ud af det. Han skal ikke føle sig forkert, for det er ikke forkert at have brug for en ble om natten, når man er 4 år gammel - heller ikke selvom han har været renlig om dagen, siden han var 3 år:)
Hvis han i en alder af 5 år, stadig tisser jævnligt i sengen om natten - det kan være hver nat eller et par gange om ugen eller måske et par gange om måneden, så vil det være en god idé, at du kontakter jeres læge. I kan så sammen med lægen finde ud af, hvad der skal ske og hvornår og lægge en plan:)
Du skriver, at jeres dreng enkelte nætter har haft en tør ble om natten. Det er super flot. Det tyder på, at han stille og roligt nok skal lære at holde sig tør hele natten igennem, han har bare brug for lidt tid. Når børn tisser i sengen om natten, så skyldes det ofte 3 ting:
Arvelighed: Hvis en af jer forældre har været sengevæddere som barn, så er der ca. 40% sandsynlighed for, at jeres barn også bliver det. Hvis I begge har haft problemet, så er der ca. 70% sandsynlighed for, at jeres børn også får det.
Høj natlig urinproduktion: Hjernen producerer Anti-Diuretisk Hormon (ADH), som nedsætter vores urinproduktion om natten, så vi kan sove igennem uden at skulle tisse. Nogle børn er længere tid om at udvikle evnen til at producere nok af dette hormon, og de kan derfor ikke holde sig hele natten.
Lille blærekapacitet: Der er også børn, som har en lille blære, der ikke kan rumme den mængde urin, som udskilles om natten - det kan godt ske, selvom de producerer nok ADH. Hjernen skal både styre, hvor meget blæren kan rumme, og den skal også reagerer på signalet om, at blæren er fuld, vække barnet, så barnet kan nå toilettet. Og det fungerer ikke altid for de mindre børn.
Jeg synes ikke, at I skal vække Noah sen aften og følge ham på toilettet, så længe han ikke er ældre, og han naturligt stadig tisser så meget, som han gør om natten. Hvis han selv vågner i løbet af aftenen, må I naturligvis meget gerne følge ham på toilettet, så han hjælpes med at tømme blæren og derefter følge ham tilbage i egen seng igen, men jeg synes ikke, at I skal vække ham. Han har brug for sammenhængende søvn, og han har også stadig brug for tid, før det kan forventes, at han skal kunne holde sig tør hele natten.
Nogle børn kan godt have glæde af at blive fulgt på toilettet sen aften, men som I beskriver situationen hos jer, så lyder det til at være for tidligt, og jeg tænker, at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske