Svar: Holde sig tør om natten

22. januar 2024

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Kære Noahs mor

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at Noah stadig har brug for ble om natten. Det er derfor rigtigt godt, at I bliver ved med at give ham natble på, og det er vigtigt, at I tager det stille og roligt og ikke gør noget større nummer ud af det. Han skal ikke føle sig forkert, for det er ikke forkert at have brug for en ble om natten, når man er 4 år gammel - heller ikke selvom han har været renlig om dagen, siden han var 3 år:)

Hvis han i en alder af 5 år, stadig tisser jævnligt i sengen om natten - det kan være hver nat eller et par gange om ugen eller måske et par gange om måneden, så vil det være en god idé, at du kontakter jeres læge. I kan så sammen med lægen finde ud af, hvad der skal ske og hvornår og lægge en plan:)

Du skriver, at jeres dreng enkelte nætter har haft en tør ble om natten. Det er super flot. Det tyder på, at han stille og roligt nok skal lære at holde sig tør hele natten igennem, han har bare brug for lidt tid. Når børn tisser i sengen om natten, så skyldes det ofte 3 ting:

Arvelighed: Hvis en af jer forældre har været sengevæddere som barn, så er der ca. 40% sandsynlighed for, at jeres barn også bliver det. Hvis I begge har haft problemet, så er der ca. 70% sandsynlighed for, at jeres børn også får det.

Høj natlig urinproduktion: Hjernen producerer Anti-Diuretisk Hormon (ADH), som nedsætter vores ...

Annonce

... urinproduktion om natten, så vi kan sove igennem uden at skulle tisse. Nogle børn er længere tid om at udvikle evnen til at producere nok af dette hormon, og de kan derfor ikke holde sig hele natten.

Lille blærekapacitet: Der er også børn, som har en lille blære, der ikke kan rumme den mængde urin, som udskilles om natten - det kan godt ske, selvom de producerer nok ADH. Hjernen skal både styre, hvor meget blæren kan rumme, og den skal også reagerer på signalet om, at blæren er fuld, vække barnet, så barnet kan nå toilettet. Og det fungerer ikke altid for de mindre børn.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg synes ikke, at I skal vække Noah sen aften og følge ham på toilettet, så længe han ikke er ældre, og han naturligt stadig tisser så meget, som han gør om natten. Hvis han selv vågner i løbet af aftenen, må I naturligvis meget gerne følge ham på toilettet, så han hjælpes med at tømme blæren og derefter følge ham tilbage i egen seng igen, men jeg synes ikke, at I skal vække ham. Han har brug for sammenhængende søvn, og han har også stadig brug for tid, før det kan forventes, at han skal kunne holde sig tør hele natten.

Nogle børn kan godt have glæde af at blive fulgt på toilettet sen aften, men som I beskriver situationen hos jer, så lyder det til at være for tidligt, og jeg tænker, at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre