Svar: Buksetisseri

6. december 2022

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at storesøster er ved at vænne sig til, at I nu er en familie på fire, og at det er okay:)

Det er rigtig godt, at du har fået jeres datter tjekket for blærebetændelse. Når hun tisser i bukserne så hyppigt, som hun gør, og temperaturen samtidig er faldet, så bliver hun naturligt let kold, og så er sandsynligheden for at få en urinvejsinfektion naturligt stor. Samtidig er det vigtigt at sikre sig, at hendes problemer med at holde sig ikke skyldes blærebetændelse. Det er vigtigt også at nævne, at problemer med at holde sig også kan skyldes forstoppelse, så hvis I har mistanke om, at jeres datter har forstoppelse, så er det vigtigt at behandle dette.

Man taler om daginkontinens, når børn pludselig ikke kan holde sig, og de ellers har været renlige gennem længere tid, og du fortæller, at jeres datter har været renlig i gennem de sidste 1.5 år. Symptomerne er:

- Jeres datter vil tisse hyppigt - ofte mere end 7 gange dagligt.
- Jeres datter har vandladningstrang, men undertrykker ofte denne og holder sig og "kniber sammen", hvis hun mærker, at hun skal tisse.
- Jeres datter går og småtisser lidt hele dagen igennem.

Denne situation opstår ofte, fordi blæren og lukkemusklen har svært ved at arbejde sammen - det kan ske, hvis hun har gået og holdt sig og overhørt signalerne om, at hun skal tisse.

Med den alder hun har, så kan det være rigtig svært at forlade en leg for at gå på toilettet, og det kan være svært at komme tilbage til legen, hvis man er gået ud. Der ligger derfor en pædagogisk opgave i at hjælpe hende med at kunne gå på toilettet og stadig være med i en leg.

Hun kan også holde sig, fordi hun ikke bryder sig om at gå på toilettet i børnehaven. I nogle institutioner er der åbne toiletter, så alle børn kan tisse sammen og se hinanden, og hvis hun er naturligt blufærdig, så kan hun opleve det at sidde for åben dør som ubehageligt og derfor holde sig. Nogle børn holder sig også, fordi de synes toiletterne er beskidte, og de derfor ikke vil sidde på dem...

Det kan være en god idé at tale med hende om, hvordan hun har det med at bruge toiletterne i institutionen, ligesom I også kan prøve at vurdere, hvor meget I skal være med på toilettet derhjemme. Måske kan det også være svært at skulle "forlade familiehyggen" for at gå på toilettet, men hvis I går med, så er det stadig hyggeligt.

Derudover, så hjælper I hende bedst ved at indføre faste toilettider hele dagen igennem. Det vil være rigtig godt, hvis hun har faste toilettider med ca. 3 timers ...

Annonce

... mellemrum - både hjemme og i børnehaven. I skal ikke spørge hende, om hun skal tisse, men i stedet tage hende i hånden og sige "kom du skal lige ud at tisse, før du løber ud at lege" eller lignende. Så hun hjælpes med at komme derud og forsøge sig - og rent faktisk har en chance for at det lykkes, før uheldet sker.

Nogle gange kan det være en god idé at have en kurv med lidt bøger, som I kan læse højt, når hun sidder på toilettet. Hvis hun har svært ved at tømme sin blære, kan det være godt at bruge lidt ekstra tid, så hun netop får tømt blæren bedst muligt. Nogle gange kan det være nødvendigt at lade hende tisse af to omgange med nogle minutters mellemrum. Dette anbefales ofte morgen og aften, men ikke i løbet af dagen.

Nogle børn har også glæde af et ur, som kan give en lille alarm, når det er tid til at gå på toilettet. Det kan nogle gange virke motiverede, at de på den måde føler, at de har lidt selvkontrol, og at det ikke er de voksne som siger "nu skal du tisse"... Om hun er parat, eller det er for tidligt, må komme an på et skøn, normalt er anbefalingen fra ca. 5 år, men børn er forskellige, og alderen må afhænge af barnets motivation.

Jeg har fundet følgende anbefaling fra Region Nordjylland omkring brug af ur:

- Vælg et ur som har mindst 5 daglige alarmer, og hvis barnet er ked af en alarmlyd, så vælg et ur med vibrator.

- Start med et interval på 2 timer (ikke hyppigere, da det stresser barnet unødigt).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Barnet må gerne tisse i intervallet mellem to påmindelser fra uret, men skal altid ud og prøve at tisse, når uret ringer, hvis der er gået mere end 10 minutter siden sidste vandladning.

- Efter 14 dage uden uheld øges alarmintervallet med 1/2 time.

- Stop alarm-påmindelser, når barnet har kunne holde sig og har nået toilettet i 14 dage med 3 timers interval.

Du skriver, at du ikke selv mener, at behovsudsættelse er forklaringen, ikke desto mindre tænker jeg, at det må være første skridt - altså at få hende på toilettet ca. hver 3 time, så hun ikke går og holder sig unødigt. Hvis dette ikke virker, så er det naturligvis vigtigt at finde ud af, hvad årsagen ellers kan være, og der kan være forskellige årsager, her er det jeres læge, som skal henvise jer videre.

Det er rigtig godt, at I tager det hele så stille og roligt og ikke stresser unødigt over hendes uheld. Hun tisser ikke i bukserne for at irritere jer, eller fordi hun synes, det er sjovt, og derfor er det rigtig godt, at I ikke skælder ud.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år