Svar: Natble - 3 år, 8 mdr.
10. marts 2022
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål - det er rigtig godt, du skriver :)
Sengevædning, ufrivillig natlig vandladning eller enuresis nocturna, er de betegnelser man bruger omkring børn, der tisser i sengen om natten. Man taler først om ufrivillig natlig vandladning, hvis et barn efter 5 års alderen stadig tisser i sengen - enten hver nat, flere nætter om ugen eller måske blot en gang om måneden.
Og jeres datter er ikke 4 år endnu, så det er helt naturligt, at hun stadig har brug for sin natble, også selvom hun måske ikke rigtig selv synes, at den er nødvendig :)
At kunne holde sig om natten er blandt andet styret af hormoner. Det spiller også ind, hvordan urinblæren fungerer, om den f.eks. kan rumme den mængde urin, der bliver produceret. Ligesom hjernen nogle gange ikke reagerer på de signaler blæren sender om, at den er fuld. Det er altså ikke noget, som hverken I eller jeres datter har nogen indflydelse på, der er tale om nogle biologiske mekanismer i kroppen - og det er derfor nødvendigt hos jer at se tiden lidt an.
Når det så er sagt, så er det ikke sådan, at I bare skal lade stå til de næste mange år. Det kan godt være, at jeres datter vokser fra det, det kan også være, at hun ikke gør - og du fortæller jo, at både du og hendes far havde ufrivillig natlig vandladning som børn. Og arvelighed spiller en stor rolle. Det er sådan, at hvis en af forældrene har været sengevæder som barn, så er der ca. 40% risko for, at barnet også bliver det. Har begge forældre været sengevædere, så er der 70% risiko for, at barnet bliver det. Derfor må I se, hvad tiden bringer.
Lige nu skal hun derfor have en natble på, og I skal tale med hende om, at det er helt okay. I kan også roligt fortælle hende, at I selv brugte ble, da I var børn, og at det er der mange som gør - så hun føler, at det er helt okay og ligesom det skal være. Hun er ikke forkert, og der er højst sandsynligt også mange af børnene i børnehaven, som stadig bruger ble om natten:)
Det er meget bedre, at hun får en natble på og oplever, at den holder sengen tør, end at hun vågner op i en seng, der sejler. Det vil naturligt altid være et nederlag, når det ikke lykkes at holde sig tør, og det har hun ikke brug for.
Nogle børn har glæde af, at man taler om "drilleblæren". Den lille pose vi har, som indeholder alt tisset - den driller ret meget. Om dagen kan den f.eks. fungerer helt fint, men om natten kan den finde på at tisse lige pludselig. Den kan faktisk også drille om dagen, så nogle gange, så tror man, at man skal tisse og går ud for at tisse - og der kommer ikke noget. Andre gange så tror man ikke, at man skal tisse, men når man sætter sig på toilettet, så tisser man alligvel. Så drilleblæren er lidt skør :)
Det at tale om drilleblæren på denne måde er med til at sige, at det ikke er hendes skyld, hvis det nogle gange går galt. Det er med til at afdramatisere det hele lidt, og det kan også forklare, hvorfor hun skal have ble på om natten, det er fordi, I ikke kan regne med, hvad drilleblæren finder på:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske