Svar: Natble - 3 år, 8 mdr.

10. marts 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål - det er rigtig godt, du skriver :)

Sengevædning, ufrivillig natlig vandladning eller enuresis nocturna, er de betegnelser man bruger omkring børn, der tisser i sengen om natten. Man taler først om ufrivillig natlig vandladning, hvis et barn efter 5 års alderen stadig tisser i sengen - enten hver nat, flere nætter om ugen eller måske blot en gang om måneden.

Og jeres datter er ikke 4 år endnu, så det er helt naturligt, at hun stadig har brug for sin natble, også selvom hun måske ikke rigtig selv synes, at den er nødvendig :)

At kunne holde sig om natten er blandt andet styret af hormoner. Det spiller også ind, hvordan urinblæren fungerer, om den f.eks. kan rumme den mængde urin, der bliver produceret. Ligesom hjernen nogle gange ikke reagerer på de signaler blæren sender om, at den er fuld. Det er altså ikke noget, som hverken I eller jeres datter har nogen indflydelse på, der er tale om nogle biologiske mekanismer i kroppen - og det er derfor nødvendigt hos jer at se tiden lidt an.

Når det så er sagt, så er det ikke sådan, at I bare skal lade stå til de næste mange år. Det kan godt være, at jeres datter vokser fra det, det kan også være, at hun ikke gør - og du fortæller jo, at både du og hendes far havde ufrivillig natlig vandladning som børn. Og arvelighed spiller en stor rolle. Det er sådan, at hvis en af forældrene har været sengevæder som barn, så er der ca. 40% risko for, at barnet også bliver det. Har begge forældre været sengevædere, så er der 70% ...

Annonce

... risiko for, at barnet bliver det. Derfor må I se, hvad tiden bringer.

Lige nu skal hun derfor have en natble på, og I skal tale med hende om, at det er helt okay. I kan også roligt fortælle hende, at I selv brugte ble, da I var børn, og at det er der mange som gør - så hun føler, at det er helt okay og ligesom det skal være. Hun er ikke forkert, og der er højst sandsynligt også mange af børnene i børnehaven, som stadig bruger ble om natten:)

Det er meget bedre, at hun får en natble på og oplever, at den holder sengen tør, end at hun vågner op i en seng, der sejler. Det vil naturligt altid være et nederlag, når det ikke lykkes at holde sig tør, og det har hun ikke brug for.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn har glæde af, at man taler om "drilleblæren". Den lille pose vi har, som indeholder alt tisset - den driller ret meget. Om dagen kan den f.eks. fungerer helt fint, men om natten kan den finde på at tisse lige pludselig. Den kan faktisk også drille om dagen, så nogle gange, så tror man, at man skal tisse og går ud for at tisse - og der kommer ikke noget. Andre gange så tror man ikke, at man skal tisse, men når man sætter sig på toilettet, så tisser man alligvel. Så drilleblæren er lidt skør :)

Det at tale om drilleblæren på denne måde er med til at sige, at det ikke er hendes skyld, hvis det nogle gange går galt. Det er med til at afdramatisere det hele lidt, og det kan også forklare, hvorfor hun skal have ble på om natten, det er fordi, I ikke kan regne med, hvad drilleblæren finder på:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"