Svar: Natble - 4 år, 7 mdr.
23. marts 2021
Alder:
4 år, 7 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev :)
Det er meget vigtigt, at I lader jeres dreng bibeholde sin natble. Det er helt normalt, at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten - og når børn tisser i sengen om natten, så skyldes det biologiske faktorer, som man ikke selv kan styre.
Man taler først om sengevædning - også kaldet enuresis nocturna eller ufrivillig natlig vandladning - hvis barnet efter 5 års alderen stadig tisser i sengen om natten, og undersøgelser viser, at op mod 70% af alle sengevæddere stopper med at tisse i sengen, før de fylder 7 år.
Der findes to typer af sengevædning:
Primær enuresis, som er det mest almindelige, og som er, når et barn aldrig har været tør om natten.
Og sekundær enuresis, som er den betegnelse, man bruger, hvis barnet efter en længere periode har været tør om natten, men pludselig begynder at tisse i sengen igen.
Og så er der især 3 årsager til sengevædning:
- Mangel på hormoner. Når vi sover, så udskiller hjernen "anti-diuretisk hormon (ADH)" som er det hormon, der nedsætter vores urinproduktion om natten. Det er det hormon, som gør, at vi kan holde os. Men rigtig mange børn er lang tid om at udskille dette hormon, og derfor kan de ikke holde sig.
- En u-udviklet blære. Nogle børn har en blære, som ikke kan rumme den mængde urin, som man normalt ville forvente i forhold til deres alder - og blæren kan derfor ikke rumme den mængde urin, som produceres om natten - derfor løber blæren over. Af og til reagerer hjernen ikke på signalet fra blæren om, at den er fuld, og barnet bliver derfor ikke vækket og kan ikke gå på toilettet, og så tisser barnet i sengen. Det skyldes altså en ubalance mellem den mængde urin, som barnet producerer om natten, og hvor meget blæren kan rumme, og også hvorvidt hjernen sender signaler om at vågne, når blæren er fuld.
- Arvelighed. Hvis mor eller far har været sengevæddere, så er der større sandsynlighed for, at barnet også bliver det. Hvis én af forældrene har været det, er sandsynligheden ca. 40%, hvis begge forældrene har været det, er sandsynligheden ca. 70%.
Det er vigtigt at vide, at der således er tale om et fysisk problem, og at det at tisse i sengen om natten ikke skyldes hverken psykiske problemer, skilsmisse, nye søskende eller lignende ændringer i barnets liv. Det ses også hyppigere hos drenge end hos piger, sandsynligvis fordi piger udvikler blærekontrol, lidt før drenge typisk gør.
Det er meget vigtigt, at I taler med jeres dreng om, at det er helt normalt at tisse i sengen om natten, og at han på sigt vil lære at holde sig, når han sover. Det er vigtigt, at I giver ham ble på, så han ikke ligger og sejler i sengen, men føler sig tør og stadig kan sove godt. I kan købe Dry Nites bleer til ham og vise ham, at de faktisk findes til meget store børn, og han er bestemt ikke den eneste!
Det er rigtig fint, at han har sagt, at han efter sin 5. års fødselsdag ikke vil bruge ble mere, men det er ikke sikkert, at det kan lykkes lige der, og det er godt at give ham lidt tid. Det er også bedre, at han har ble på om natten og hvis han nogle gange så begynder at kunne vågne med en tør ble, så er det jo en succes. En våd seng er altid et nederlag, en våd ble skifter man bare.
Hvis han stadig tisser i sengen, når han bliver ca 5.5 år, så vil det være fint, at I kontakter jeres læge og taler med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at behandle ham. Man kan behandle med forskellige ting - f.eks. medicinsk, hvor man giver ham det hormon, som han måske ikke selv er i stand til at danne.
I kan evt læse bogen "Magnus tisser i sengen" af Ulrik T. Skafte.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske