Svar: Natble - 4 år, 7 mdr.

23. marts 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L.

Tak for dit brev :)

Det er meget vigtigt, at I lader jeres dreng bibeholde sin natble. Det er helt normalt, at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten - og når børn tisser i sengen om natten, så skyldes det biologiske faktorer, som man ikke selv kan styre.

Man taler først om sengevædning - også kaldet enuresis nocturna eller ufrivillig natlig vandladning - hvis barnet efter 5 års alderen stadig tisser i sengen om natten, og undersøgelser viser, at op mod 70% af alle sengevæddere stopper med at tisse i sengen, før de fylder 7 år.

Der findes to typer af sengevædning:

Primær enuresis, som er det mest almindelige, og som er, når et barn aldrig har været tør om natten.

Og sekundær enuresis, som er den betegnelse, man bruger, hvis barnet efter en længere periode har været tør om natten, men pludselig begynder at tisse i sengen igen.

Og så er der især 3 årsager til sengevædning:

- Mangel på hormoner. Når vi sover, så udskiller hjernen "anti-diuretisk hormon (ADH)" som er det hormon, der nedsætter vores urinproduktion om natten. Det er det hormon, som gør, at vi kan holde os. Men rigtig mange børn er lang tid om at udskille dette hormon, og derfor kan de ikke holde sig.

- En u-udviklet blære. Nogle børn har en blære, som ikke kan rumme den mængde urin, som man normalt ville forvente i forhold til deres alder - og blæren kan derfor ikke rumme den mængde urin, som produceres om natten - derfor løber blæren over. Af og til reagerer hjernen ikke på signalet fra blæren om, at den er fuld, og barnet bliver derfor ikke vækket og kan ikke gå på toilettet, og så tisser barnet i sengen. Det skyldes altså en ubalance mellem den mængde urin, som barnet producerer om natten, og hvor meget blæren kan rumme, og også hvorvidt hjernen sender signaler om at vågne, når blæren er ...

Annonce

... fuld.

- Arvelighed. Hvis mor eller far har været sengevæddere, så er der større sandsynlighed for, at barnet også bliver det. Hvis én af forældrene har været det, er sandsynligheden ca. 40%, hvis begge forældrene har været det, er sandsynligheden ca. 70%.

Det er vigtigt at vide, at der således er tale om et fysisk problem, og at det at tisse i sengen om natten ikke skyldes hverken psykiske problemer, skilsmisse, nye søskende eller lignende ændringer i barnets liv. Det ses også hyppigere hos drenge end hos piger, sandsynligvis fordi piger udvikler blærekontrol, lidt før drenge typisk gør.

Det er meget vigtigt, at I taler med jeres dreng om, at det er helt normalt at tisse i sengen om natten, og at han på sigt vil lære at holde sig, når han sover. Det er vigtigt, at I giver ham ble på, så han ikke ligger og sejler i sengen, men føler sig tør og stadig kan sove godt. I kan købe Dry Nites bleer til ham og vise ham, at de faktisk findes til meget store børn, og han er bestemt ikke den eneste!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig fint, at han har sagt, at han efter sin 5. års fødselsdag ikke vil bruge ble mere, men det er ikke sikkert, at det kan lykkes lige der, og det er godt at give ham lidt tid. Det er også bedre, at han har ble på om natten og hvis han nogle gange så begynder at kunne vågne med en tør ble, så er det jo en succes. En våd seng er altid et nederlag, en våd ble skifter man bare.

Hvis han stadig tisser i sengen, når han bliver ca 5.5 år, så vil det være fint, at I kontakter jeres læge og taler med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at behandle ham. Man kan behandle med forskellige ting - f.eks. medicinsk, hvor man giver ham det hormon, som han måske ikke selv er i stand til at danne.

I kan evt læse bogen "Magnus tisser i sengen" af Ulrik T. Skafte.

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder