Svar: Udfordringer med at smide bleen - overvejelser

19. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Kris

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Jeres dreng er knap 2.5 år gammel og har i øjeblikket 2-4 uheld om dagen - han har rigtig svært ved at nå toilettet i tide, og vuggestuen har meldt tilbage til jer, at "han bliver meget ked af det, når han har uheld, og at han ofte gør sig selv mere lille/baby, og de bekymrer sig for, om det spreder sig og går ud over hans selvværd". Det lyder ikke som om, at han selv kan vurdere, hvorvidt han skal have ble på igen - det lyder til at være en beslutning, som I voksne skal tage.

Jeg er med på, at I gennem længere tid har italesat renligheden på en måde, hvor jeres dreng har følt sig stor. Han har en storebror, som han ser op til og som er renlig, og han vil naturligt gerne føle, at han kan det samme som sin bror. Han har været uroligt stolt, når han har kunne slippe bleen, og det er også virkelig flot, at det faktisk er lykkes for ham gennem længere tid. Men forskellige faktorer gør, at det lige nu er rigtig svært for ham, og det er mange uheld dagligt.

Når han får ble på, så er det vigtigt ikke at spørge ham "vil du have en ble på?", for så siger han nej. Det er vigtigt blot at sige "kom du skal lige have en ble på" og så hjælpe ham den på. Det skal være en bukseble, som trækkes op og ned som et par underbukser. Hvis han siger, at han ikke vil, så er det vigtigt at sætte ord på dette "jeg kan godt forstå, du synes det er irriterende", ligesom det er vigtigt, at du forklarer ham, at han ikke skal tisse i bleen. Det er kun for at sikre, at han ikke får våde bukser, så det er bleen, som bliver våd og ikke bukserne.

Det er vigtigt ikke at genere ham eller gøre ham skamfuld. Det er f.eks. ikke nogen god idé at sige "så længe du tisser så meget i bukserne, så får du altså en ble på" eller lignende. Det kan være bedre at tale med ...

Annonce

... ham om drilleblæren, at han har en blære, som nogle gange tisser, før den når toilettet, og at I sammen vil hjælpe drilleblæren med at nå toilettet i tide. Og igen er bleen en sikkerhed. Hvis han gentagende gange har en tør ble og faktisk igen tisser på toilettet uden problemer, så tager I naturligvis bleen af ham.

Det er altid et nederlag med våde bukser, hvor en tør ble er en succesoplevelse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal også medtænke, hvordan du selv reagerer og har det. Du nævnte i dit sidste brev, at da vuggestuen sagde, at de gerne ville have, at han fik ble på igen, så blev du rigtigt ked af det, da du syntes, det var et nederlag for ham. Du ved jo hvor stolt han har været over ikke at gå med ble... Og det forstår jeg godt. Men din dreng kan godt mærke, at du synes det er et nederlag, og at du helst ser at han klarer sig uden ble, og det kan naturligt også være med til at gøre, at han ikke vil have bleen på. Måden vi som voksne reagerer på, håndterer det på, påvirker naturligt vores barns reaktioner...

Når det så er sagt - du skriver i dag, at han i weekenden ingen uheld har haft. Og det er jo super godt. Hvis han kan klare sig hele weekenden uden ble, så skal I naturligvis ikke give ham ble på. Det kan dog godt være, at han har brug for ble i vuggestuen, selvom han kan undvære den hjemme, så måske er løsningen lige nu, at han får ble på i vuggestuen, men prøver at undvære den, når I er hjemme sammen, og hvor du naturligt kan være ekstra opmærksom på at følge ham på toilettet. Det bliver koldere i vejret, flyverdragten kommer frem, og det bliver alt andet lige sværere at nå toilettet i tide, så her vil bleen igen være en ekstra sikkerhed. Det er jo kun i en periode, indtil han er helt klar, også når han leger rigtig godt og nogle gange "glemmer" toilettet :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!