Svar: Skærmtid 13 måneder?
5. december 2022
Alder:
13 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dine tanker omkring brug af skærm. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)
WHO har lavet nogle anbefalinger for små børns brug af skærm - det gælder både TV, telefoner, tablets, computere osv. Anbefalingerne kan læses i "Guidelines on Physical Activity, Sedentary Behaviour and Sleep - for Children under 5 Years of Age" fra 2019.
For børn under 1 år anbefales det, at barnet slet ikke ser på en skærm. Det er vigtigt, at de mindste børn er så aktive som muligt, og det sker blandt andet ved leg på gulvet. Har barnet brug for en rolig stund, så anbefales det, at man sætter sig og læser sammen med barnet og ikke kikker på skærm.
For børn på 1-2 år anbefales det, at de bruger mindst 3 timer på forskellige typer aktivitet dagligt. Aktiviteterne skal variere, så nogle aktiviteter er fysisk mere krævende og andre fysisk lettere, og det anbefales, at man spreder barnets aktiviteter ud over dagen. Jo mere aktiv, jo bedre. For børn på 1 år anbefales ikke nogen form for skærmtid. For børn på 2 år er anbefalingen max 1 times skærmtid dagligt - og det anbefales, at man vælger at læse i bøger eller lignende, hvis barnet har brug for en afslappende stund.
Sundhedsstyrelsen har her i 2022 også udarbejdet nogle "anbefalinger for brug af skærm i familien". For børn i alderen 1-5 år er deres anbefaling:
- at man ikke lader barnet sidde med en skærm lige inden puttetid
- at man sørger for at barnet laver andet end at se skærm i løbet af dagen
- at man laver ting med skærmen sammen med sit barn
- at man snakker om reglerne for brug af skærm i familien og lader aftalerne gælde både børn og voksne
- At man tænker over, hvordan man som forælder bruger skærmen, når man er sammen med sit barn og husker, at vi som forælder fungerer som rollemodeller.
I forhold til Sundhedsstyrelsens retningslinjer tænker jeg, at der er meget stor forskel på om man er 1, 2 eller 5 år gammel, men retningslinjerne tager ikke hensyn til dette store aldersspænd.
Jeres datter er 13 måneder, og hun har i princippet ikke brug for skærm. Det er dog helt naturligt, at hun fanges af det - lyset, lydende, figurerne - alle børn elsker Gurli Gris - men husk på, at hun også søger det, hun ser jer andre gøre, og naturligt det hun tilbydes. Og med den alder hun har, så er det rigtig vigtigt, at hun tumles med, danses med, synges sange med, læses højt for osv. Ligesom det er vigtigt, at I leger med hende. Det er vigtigt, at I leger med legetøj - ting der skal bygges eller skilles af, puttes i, tages ud. Bolde der skal trilles, biler, tog, dukkevogn osv. der skal skubbes, trækkes., knoppuslespil, hvor brikkerne skal passe. Hun har også brug for, at I leger udenfor, så hun kan gå på opdagelse med f.eks. en spand, en skovl, en vandkande - I kan kikke på blade, dyr, en snegl, en regnorm...
Hun har brug for, at I sætter ord på alt, hvad I laver og oplever sammen. Det er vigtigt for, at hendes sprog udvikler sig og rigtige ord kommer til. I starten kommer kun lyde, der minder om rigtige ord, men jo mere I stimulerer hendes sprog, jo flere rigtige ord vil komme. Og hun lærer netop sprog i samvær med jer, når I reagerer på hendes lyde, hendes mimik og netop sætter ord på ting i hverdagen.
Du har derfor helt ret i, at det er bedst for jeres datter at være så aktiv som muligt, og hvis I fornemmer, at hun har brug for ro og en stille stund, så vil det være rigtig godt, at I læser højt, peger og sætter ord på tingene i en bog, eller måske giver hende lidt massage, hjælper hende med at finde fysisk ro, måske giver hende et bad eller lignende. Nogle børn har også glæde af, at man går en lille aftentur, imens der f.eks. laves aftensmad - det er naturligt først aktuelt, når hun bliver lidt ældre og begynder at kunne gå rundt.
Jeg forstår godt behovet for nogle gange at kunne bruge en skærm, og jeg har også den holdning, at skærme er en naturlig del af vores hverdag. Det man skal huske i forhold til små børn er, hvornår man bruger skærmen som babysitter, og hvor meget man gør det. For skærmen skal helst ikke være babysitter - en skærm kan være god at bruge, hvis f.eks. tandbørstningen giver udfordringer, og man gerne vil motivere hende til at få børstet tænder ved at se en tandbørstesang imens. Eller man kan bruge skærmen, hvis man gerne vil lave et video-opkald til bedsteforældre, som måske sidder længere væk, og som man gerne vil have kontakt til. Men generelt er knus, tumlelege, samvær, leg, opmærksomhed, sang og musik, pludren og snak, støtte af udforskningstrang osv. bedre end skærm.
Man siger, at det man gør meget, bliver man god til. Så tumler man meget, bruger man sin krop rigtig meget, bruger man sit sprog meget osv. så bliver man motorisk og verbalt god. Ser man rigtig meget skærm, så bliver man god til at se skærm...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske