Svar: Min søn er numsefikseret

2. august 2022

Kategori:
Alder:
7 år, 9 mdr.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse og alle dine tanker:)

For de fleste forældre, er det rigtig svært at tale med deres børn om kroppen, om køn, om seksualitet og grænser, men ikke desto mindre, er det nødvendigt, at vi taler med vores børn omkring disse ting, og det lyder som om, at det er en snak, som du skal have med din dreng :)

Det er helt naturligt, at børn er optaget af kroppen og har en naturlig nysgerrighed og interesse i at finde ud af, hvordan kroppen fungerer. Og selvom det især er hos børn i 3-6 årsalderen, at "doktorlege" og "numselege" ofte finder sted, så er det helt normalt, at også 8 årige børn interesserer sig for kroppen. I den alder, er det stadig ikke seksuel interesse, men en naturlig nysgerrighed og ønske om at blive lidt klogere på det hele.

Når det så er sagt, så er det rigtig vigtigt, at du taler med din dreng om, at vi har personlige grænser, og at alle har ret til at sige "det er min krop". Det betyder, at man selv bestemmer over sin krop, og det betyder også, at der er visse steder, hvor andre ikke rører ved en.

Du kan f.eks. tale med ham om, at de fleste mennesker ikke kan lide at blive hevet i håret, eller lide at nogen piller dem i ørerne, eller at gravide kvinder kan ikke lide, at fremmede bare lægger hånden på deres mave. De fleste kan heller ikke lide, hvis man rør ved deres bryster eller rør deres numser, tissemænd og tissekoner. Og slet ikke børn og voksne imellem. Voksne kan røre ved hinanden, fordi de er kærester, og forældre kan også f.eks. hjælpe små børn med at blive vasket, fordi de ikke selv kan vaske sig selv endnu, men når man kan selv, så gør man det selv - det er forkert, hvis nogen rør ved steder på ens krop, som er private.

Det kan du på samme måde føre over på, når han er i bad. Du skriver, at når du hjælper ham i badet, så beder han dig om at tørre ham hårdt i numsen med håndklædet.. Jeg tænker, at du her slet ikke skal tørre ham - han skal tørre sig selv. I en alder af 8 år skal han selv kunne gå i bad og også tørre sig uden en voksens hjælp. Det er vigtigt, når han har idræt i skolen, og det er også ...

Annonce

... vigtigt i forhold til at kunne sige nej, hvis en anden voksen pludselig insisterer på at ville hjælpe ham eller tørre ham der... Han skal have en følelse af, at det er forkert, hvis en voksen pludselig vil gøre noget ved ham, som han plejer at kunne selv.

Jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket over, at han pludselig stikker næsten ind i din numse og snuser. Men hvis vi skal prøve at se det fra hans side, så lyder det egentlig ret uskyldigt, og som en naturlig måde at undersøge på "gad vide, hvordan en numse egentlig lugter" - og han har mulighed for at afprøve dette på dig. I princippet er det jo rigtig fint, at han har tillid til, at han kan afprøve disse ting på sin mor. Og det lyder også som om, at du generelt forsøger at tage det roligt og have et afslappet forhold til det hele, hvilket er rigtig fint. Når det så er sagt, så er det dog også helt okay, at du siger fra. Igen fordi han skal lære, at der er noget, som hedder personlige grænser, som man ikke skal overtræde, ligesom han skal lære, at der naturligt er visse regler.

Det samme gælder, når du om aftenen læser historie for ham og lillesøster - og han igen og igen bryder ind med tissemand, numse, patter osv. Du må gerne sige fra og kan f.eks. sige "jeg vil ikke høre mere om tissemand og patter nu. Nu læser jeg højt, og alle de ord er ikke en del af historien" eller lignende. Det er helt okay at sige fra - han skal naturligt lære, at han ikke skal afbryde på denne måde, det gælder også, når læreren i skolen fortæller børnene noget, så skal man heller ikke afbryde med "frække ord".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til at undersøge sig selv og f.eks. kikke på sig selv i et spejl. Det må han gerne. Det er vigtigt, at han kender sin krop, ved hvordan han ser ud og ved hvordan han fungerer:) Det er dog en rigtig god idé, at du fortæller ham, at han skal gøre det på badeværelset eller på sit eget værelse. Han skal ikke undersøge sig selv i stuen eller ved spisebordet, eller når der er andre mennesker tilstede. Det er igen noget privat, og som man gør, når man er alene:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.