Svar: Ang graviditetsuger

4. november 2021

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære gravide

Tak for dit spørgsmål - det er en rigtig godt spørgsmål du stiller, for jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret. Jeg synes faktisk også, det nogle gange kan være lidt svært at vide, hvad der egentlig menes.

Når din læge eller sundhedsstyrelsen siger, at du f.eks. skal starte med jerntilskud fra uge 10, så betyder det 10+0 - altså når du er 10 uger henne.

Når du skal til 12-ugers scanning, så kan denne dog godt ligge lidt forskelligt, fordi tidspunktet også afhænger af, hvornår du kan komme til. Altså hvornår der er en ledig tid på det sygehus eller den klinik, som skal skanne dig. Og en 12-ugersscanning kan så vidt jeg ved godt ligge mellem uge 11+0 og 13+6 og en 20-ugers scanning kan ligge mellem uge 18-21... Derfor er det måske også mere præcist at kalde 12 ugersscanningen for nakkefoldsscanning eller 1. trimesterscanning. Og 20-ugersscanning for misdannelsesscanning eller 2. trimesterscanning...

Når du skal fortælle familie og venner, at du er gravid, og hvor langt du er henne, så kan du sige dette på mange forskellige måder:
"jeg er i uge ...

Annonce

... 8+6"
"jeg er i 9. graviditetsuge"
"jeg er fulde 8 uger henne"
"jeg er fulde 9 uger i morgen"
"Jeg går ind i uge 10 i morgen"
"jeg er knap 2 måneder henne"

Noget af det vil naturligt være mere præcist end andet - det mest præcise vil være "8+6" og det er derfor også dette din læge og andre fagpersoner spørger til.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tænker, at du overfor familie og venner skal give det svar, som du tænker passer bedst til dem. Hvis du taler med en anden mor, som ved hvad du taler om, så kan du sagtens sige det præcist, hvis du taler med nogen, som ikke behøver vide det præcist, så kan du bare sige f.eks. "jeg er knap 2 måneder henne".

Og så skal du også være opmærksom på, at din terminsberegning og dermed dine uger godt kan ændre sig hen af vejen. Når du bliver scannet vil man lave en ny beregning, så det kan faktisk gode rykke sig lidt både frem og tilbage, alt efter hvad scanninger viser.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat! Det lyder som om, at du og det spirende liv i din mave stortrives, det er så dejligt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor