Svar: Bekymringer i graviditeten

25. oktober 2021

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære søde du

Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver!

Det er helt naturligt, at du har en masse bekymringer - det hører med til at være gravid, og det er en del af forberedelsen på at skulle være forældre. Og der er mange grunde til at du bliver bekymret:

- Et er alt det du læser og hører om, hvor hårdt det er at være småbørnsforældre, om manglende søvn, parforholdet kommer på en prøve osv. som naturligt kan være rigtig svært at høre om. Jeg tænker dog, at du har en vigtig pointe i, at det er blevet mere legalt at sige "det svære" højt, hvilket jo er vigtigt, men hvor du naturligt er et sted, hvor du også har brug for at høre om alt det dejlige :)

- Noget andet er alle tankerne om moderskabet eller forældreskabet. Det kan være tanker om, hvordan du bliver som mor, hvordan I bliver som forældre, hvordan I ser jer i jeres kommende roller, eller måske taler I om, hvordan I hver især er opdraget, og hvad I gerne vil give jeres barn med på vejen, og hvad I overhovedet ikke vil give videre.

- Og så er der også alle de hormonelle forandringer, som følger med, når man er gravid. Disse hormonelle forandringer kan godt medføre ekstra bekymringer eller være med til at gøre, at du lettere bliver ked af det eller bliver påvirket af noget andre siger. Samtidig så sker der en masse psykologiske ændringer i jer, nu hvor du er gravid, og I venter jeres første barn - en psykologisk udvikling, som skal være med til at udvikle jer og gøre jer parate til den rolle, I står foran som forældre.

Graviditeten medfører en øget følsomhed, en følsomhed, som skal være med til at sikre jeres lille barn det bedst mulige, så I tager de hensyn, som I skal tage og giver barnet den omsorg, som barnet har behov for. Allerede nu er jeres bekymringer med til at skabe en slags beskyttertrang overfor jeres lille barn, så I naturligt får lyst til at gøre det bedste for det lille nye menneske, som I er ved at sætte i verden.

De hormonelle forandringer føles naturligt mest hos dig, du græder måske mere, end du plejer, eller du bliver lettere rørt over små ting. Ligesom du måske også føler dig ekstra træt eller har problemer med kvalme og lignende. Men din partner mærker det også og følsomheden udvikles naturligt hos begge forældre - man siger, at det psyklogiske forældreskab er under udvikling allerede i graviditeten. Så ja, på den måde er det helt normalt, med disse bekymringer og forestillinger om, hvorvidt man nu kan klare det hele, ligesom I naturligt kan blive ked af det, hvis andre igen og igen taler om, ...

Annonce

... hvor hårdt eller hvor svært det er at være forældre.

Når det så er sagt, så er det dog vigtigt, at I ikke bekymrer jer så meget, at I ikke også kan glæde jer. Hvis du har svært ved at glæde dig over graviditeten, eller du på anden måde har det psykisk svært, så er det en rigtig god idé, at du taler med din læge eller jordmoder om det.

For alle er graviditeten en sårbar periode, men for nogle er det så sårbart, at det kan være nødvendigt at tale med andre om det, så man kan få ekstra støtte i graviditeten. Det er vigtigt, at du har det godt i din graviditeten. Jo bedre du har det, jo bedre har dit barn det også og dit barn trives bedst i maven, når du har det psykisk godt. Derfor er det vigtigt, at du beder om hjælp, hvis du oplever, at du generelt er trist, har svært ved at glæde dig og oplever at dine bekymringer fylder rigtig meget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - der er masser af glæde sig til og ja, det er fantastisk, at to mennesker kan danne et lille nyt menneske, som hver dag vokser i dig. Det er utroligt livgivende at have børn, og vi lærer utroligt meget af at få børn. Det er naturligt også hårdt, og man bliver træt og nogle gange i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre, men det er også et liv fyldt med rigtig mange glæder og oplevelser, omsorgsfuldhed og en kæmpe kærlighed, det er så stort og ubeskriveligt - og helt fantastisk - og det skal du naturligvis også glæde dig til. Og selvom bekymringer følger med som en del af forældreskabet, - alle forældre er til en vis grad bekymrede - så er det absolut det hele værd:)

Når du møder familie og venner, som kommer med negative kommentarer eller igen og igen siger ting, som gør dig ked af det eller gør, at du føler, at du ikke kan glæde dig - så sig fra. Du må gerne sige f.eks. "det lyder som om, at det slet ikke er dejligt at have børn", eller "det ville være rart, hvis du ville nævne nogle positive ting ved at have børn" eller lignende. Nogle gange når folk siger negative ting, så er det fordi de ikke altid tænker sig om og faktisk glemmer, at du jo står som nygravid og glæder dig helt vildt meget til alt det, som I nu skal opleve - og den glæde skal ingen tage fra jer, for den er faktisk ret vigtig.

Måske vil du kunne finde lidt positive tanker og fokus på, hvor fantastisk det egentlig er ved at læse bogen "Lille Mirakel" af Desmond Morris. Du kan sikkert låne den på biblioteket eller finde den brugt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København