Svar: Birkes og graviditet
16. oktober 2020
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Tak for dit brev, og stort tillykke med at du venter dig! Og hvor dejligt at høre, at du følger med i min podcast "Din graviditet - uge for uge", tak for det :)
Det er korrekt, at der er morfin i birkes. Birkes er modne frø fra opiumvalmuen, - morfin og andre opiumalkaloider findes hovedsageligt i valmuens mælkesaft, men frøene kan blive forurenet med mælkesaft og dermed opiumalkaloider.
Indholdet af morfin i birkes varierer meget og afhænger blandt andet af sort, og hvor de er dyrket. Der findes både blå, hvide og sorte birkes...
Jeg har kontaktet Fødevarestyrelsen for at kunne give dig så grundigt et svar som muligt. Jeg har fået oplyst, at der i Danmark ikke er en sundhedsmæssig bekymring ved et indtag af birkes, som del af en varieret kost i DK. Visse lande har en tradition for at bage birkeskager mm, og her kan problemet være lidt større.
DTU har i 2014 lavet en risikovurdering, og konklusionen her var, at det normalt ikke vil være et sundhedsproblem, at gravide spiser te-birkes eller et enkelt stykke birkeskage en gang imellem. Der burde således ikke være sket noget ved, at du har spist håndværkere eller te-birkes under din graviditet, da det ikke er noget, du har gjort dagligt.
Du bør dog naturligt medtænke dit indtag, og som sagt variere din kost :)
I EU forhandles lige nu om fastsættelse af grænseværdier for morfin i birkes og bagværk, så der vil sandsynligvis komme nogle grænseværdier inden for de næste år.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat.. Og vi høres ved i min podcast!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske