Svar: Birkes og graviditet

16. oktober 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære gravide

Tak for dit brev, og stort tillykke med at du venter dig! Og hvor dejligt at høre, at du følger med i min podcast "Din graviditet - uge for uge", tak for det :)

Det er korrekt, at der er morfin i birkes. Birkes er modne frø fra opiumvalmuen, - morfin og andre opiumalkaloider findes hovedsageligt i valmuens mælkesaft, men frøene kan blive forurenet med mælkesaft og dermed opiumalkaloider.

Indholdet af morfin i birkes varierer meget og afhænger blandt andet af sort, og hvor de er dyrket. Der findes både blå, hvide og sorte birkes...

Jeg har kontaktet Fødevarestyrelsen for at kunne give dig så grundigt et svar som muligt. Jeg har fået oplyst, at der i Danmark ikke er en sundhedsmæssig bekymring ved et indtag af birkes, som del af en varieret kost i DK. Visse lande har en tradition for at bage ...

Annonce

... birkeskager mm, og her kan problemet være lidt større.

DTU har i 2014 lavet en risikovurdering, og konklusionen her var, at det normalt ikke vil være et sundhedsproblem, at gravide spiser te-birkes eller et enkelt stykke birkeskage en gang imellem. Der burde således ikke være sket noget ved, at du har spist håndværkere eller te-birkes under din graviditet, da det ikke er noget, du har gjort dagligt.

Du bør dog naturligt medtænke dit indtag, og som sagt variere din kost :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I EU forhandles lige nu om fastsættelse af grænseværdier for morfin i birkes og bagværk, så der vil sandsynligvis komme nogle grænseværdier inden for de næste år.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat.. Og vi høres ved i min podcast!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt